Kirja-arvostelu: Sofia Kilpikiven Maratonmimmi

maratonmimmi1_muokattu.jpg

Sain vähän aikaa sitten syntymäpäivälahjaksi huhtikuussa ilmestyneen Sofia Kilpikiven Maratonmimmi – Askelmerkit sohvalta maaliin -kirjan. Lukaisin kirjan viime viikolla, mikä oli juuri sopivaan aikaan, kun itselläni oli alle kolme viikkoa aikaa ensimmäiseen puolimaratoniini ja olin koko viikon treenitauolla edellisen sunnuntain superpitkiksen jäljiltä kipuilevien jalkojeni vuoksi. Käytin siis aikaani ei-fyysiseen puolimaratonvalmistautumiseen esimerkiksi tutustumalla Helsinki Half Marathonin reittiin (vähän pelottavankin pakonomaisen yksityiskohtaisesti), lukemalla erilaisia juoksuaiheisia blogeja ja keskustelupalstoja (erityiseksi kertomuksia ihmisten ensimmäisistä puolimaratonkokemuksista) – ja tietenkin ahmimalla Kilpikiven kirjan.

Olen lukenut Kilpikiven Fitness Führer -blogia jo jonkin aikaa, ja arvostanut hänen tapaansa kirjoittaa liikkumisesta ja hyvinvoinnista samastuttavasti, rennosti, positiivisesti ja huumorilla. Itse asiassa Kilpikiven blogissa julkaistut maraton- ja muut juoksutapahtumakertomukset ovat yksi niistä syistä, joiden vuoksi (ansiosta?) olen nyt itse valmistautumassa ensimmäiseen puolimaratoniini. Siksikin tartuin Kilpikiven kirjaan innolla, ja siksi halusin myös kirjoittaa kirjasta täällä blogissa.

Sofia Kilpikivi: Maratonmimmi – Askelmerkit sohvalta maaliin

Perustiedot

Kustannusosakeyhtiö Tammi, 2016

190 sivua

Kirjan esittelyteksti takakannesta:

Haluaisitko oppia juoksemaan? Haluaisit, mutta et voi, koska juokseminen on kamalaa. Tai onko tavoitteenasi maraton, mutta matkan pituus pikemminkin pelottaa kuin innostaa. Ei hätää, Maratonmimmi kertoo, miten sohvalta pääsee maratonin maaliin.

Innostavasti ja pilke silmäkulmassa kirjoitettu opaskirja kokoaa yhteen arkijuoksijan mieltä askarruttavat kysymykset. Kuinka sovittaa yhteen perhe ja juokseminen? Miltä juokseminen voi henkisesti ja fyysisesti tuntua? Miten juoksutapahtumaan valmistaudutaan? Kirjassa käydään läpi myös lihashuolto ja motivaation ylläpitäminen.

Lähdin juoksuharrastukseen sohvatyynyjen välistä, ja olen parin vuoden sisällä juossut kahdeksan maratonia, enkä ole muuttunut maanisesti kimpoilevaksi jumppapirkoksi.”

Sofia Kilpikivi on entinen sohvaperuna ja nykyinen PT ja maratoonari. Hänen Fitness Führer -bloginsa on valittu Suomen parhaaksi urheilublogiksi.

Mitä kirja sisältää?

Kirjassa on 12 lukua, jotka etenevät kirjan alaotsakkeen mukaisesti ”sohvalta maaliin”: kirja lähtee liikkeelle siitä, voiko lukijastakin tulla juoksija, tai jopa maratonmimmi (kyllä voi!) ja etenee juoksuharrastuksen aloittamiseen liittyvistä aiheista kohti juoksutapahtumaa (tai muuta tavoitetta). Matkan varrella käsitellään muun muassa vaate- ja varustekysymyksiä, ravinto- ja terveysasioita, motivaation säilyttämistä ja juoksutapahtumaan osallistumista. Kirjassa on myös 8 viikon mittainen täysin aloittelijalle soveltuva juoksuohjelma, joka etenee kahdessa kuukaudessa 30 minuutin mittaiseen yhtäjaksoiseen juoksuun.

maratonmimmi2_muokattu.jpg

Kirjan vahvuudet ja heikkoudet

Ehdottomasti parasta kirjassa on kirjoittajan lähestymistapa juoksuun: Kilpikivi viestii vahvasti, että juoksu kuuluu kaikille. Tähän liittyen hän myös purkaa monia juoksemiseen liittyviä myyttejä. Tässä olennaista on Kilpikiven tapa kirjoittaa juoksemisesta hyvin konkreettisesti ja helpostilähestyttävällä tavalla, ilon ja huumorin kautta. Erityisen hienoa on tekstin omakohtaisuus, joka tekee tekstistä helposti samastuttavaa: Kilpikivi tarjoaa esimerkkejä omista kokemuksistaan juoksuharrastuksensa eri vaiheista. Hyvin valitut esimerkit viestivät lukijalle, että ”minä tein tämän virheen, opi sinä siitä” ja ”jos minäkin pystyn tähän, sinäkin pystyt”. Maratonmimmi ei ole vain juoksuopas, vaan myös kertomus Kilpikiven omasta matkasta juoksijaksi ja maratoonariksi. Arvostan myös kirjoittajan tekstistä välittyvää kehopositiivisuutta, joka näkyy paitsi siinä, miten Kilpikivi painottaa juoksemisen, juoksutrikoiden ja juoksutapahtumien olevan kaikille, myös siinä, miten hän kirjoittaa juoksemisesta tapana oppia tuntemaan ja arvostamaan omaa kehoaan. Jos minun pitäisi kuvata kirjan sävyä yhdellä sanalla, se olisi varmaankin kannustava.

Kirja tukee aloittelevaa juoksuharrastavaa kattavasti ja konkreettisesti tarjoamalla vinkkejä harjoittelun aloittamiseen (myös valmiin aloitusohjelman muodossa). Kirjoittaja opastaa oikeanlaisten juoksukenkien valinnassa sekä vaatteiden ja muiden varusteiden hankinnassa, kertoo erityyppisistä harjoituksista ja sykealueista, sekä miten omaa kehitystä voi mitata, jos se kiinnostaa. Kirjassa siis selitetään juoksuharjoittelun perusteet ja siihen liittyvät kummalliset käsitteet, kuten vauhtikestävyys tai vauhtileikittelytreeni, selkeällä suomen kielellä. Tällaiset konkreettiset selitykset ja vinkit ovat aloittelijalle kullanarvoisia, eikä niitä ole helppo löytää yhdessä hyvin kootussa paketissa. Myös kirjan vinkit juoksutapahtumaan osallistumiseen ovat arvokkaita harrastajille, jotka eivät ole vielä osallistuneet yhteenkään tapahtumaan, tai eivät ainakaan ole rutinoituneet niissä käymiseen.

Kirjan suurin heikkous, jos sen sellaiseksi mieltää, lienee sen näkökulmarajaus: koska kirja on selvästi suunnattu aloitteleville juoksuharrastajille (oikeastaan vielä niin aloitteleville, että juoksuharrastuksen aloittaminen on vasta ajatuksen tasolla, jos sitäkään), se ei välttämättä tarjoa paljon sellaisille lukijoille, joilla harrastusta on takana jo pitkään ja juoksutapahtumiakin useita. Kirjassa on myös pienimuotoisia muodollisia heikkouksia. Tiettyjä asioita toistetaan kirjassa useaan otteeseen eri luvuissa tai alaluvuissa, mistä tuli minulle lukijana vaikutelma, että teksti ei ollut aivan loppuun asti viimeistelty kokonaisuudeksi (toisaalta voi myös olla, että niitä vain haluttiin painottaa erityisesti tai että ne haluttiin esittää kaikkien niihin liittyvien alaotsikkojen alla lukijan eduksi). Lisäksi kirjan runsaat kuvavalinnat tuntuivat paikoin turhankin runsailta ja satunnaisilta: itse olisin nähnyt mieluummin vähemmän kuvia harkituissa kohdissa ja kuvateksteillä. Kuvat itsessään olivat todella kivoja ja oli mahtavaa, että ne eivät olleet vain varta vasten kirjaan otettuja, vaan myös oikeasta elämästä ja aidoista tilanteista.

Mitä itse sain kirjasta irti? Mikä ei säväyttänyt? Mitä muuta olisin toivonut?

Luin kirjan sellaisena henkilönä, joka on harrastanut juoksua enemmän tai vähemmän säännöllisesti noin kolmen vuoden ajan, joka on osallistunut pariin 10 kilometrin juoksutapahtumaan ja joka on osallistumassa ensimmäiseen puolimaratoniinsa kahden viikon kuluttua. Olen myös lukenut juoksusta jonkin verran tietoa erilaisista juoksublogeista, keskustelupalstoilta ja lehtijutuista (mutta en tätä ennen kirjoista). Lisäksi olen lukenut Kilpikiven blogia, mikä tietenkin vaikutti kirjaan kohdistuviin odotuksiini.

Vaikka olen kai harrastanut juoksua jo muutaman vuoden ajan ja osallistunut juoksutapahtumiinkin, koen itseni vielä aloittelevaksi harrastajaksi. Siksi nautin myös kirjan aivan aloitteleville harrastajille suunnattujen osien lukemisesta ”back to basics” -hengessä. Vaikka en oppinut hirveästi uutta, ne saivat minut oivaltamaan, että olen tosiaan vuosien varrella oppinut jotain juoksemisesta, ja toivat sitä kautta iloa. Löysin kirjasta joitakin uusia vinkkejä itselleni, kuten muistutuksen siitä, että juoksuvauhti ei kasva askelta pidentämällä, ja että erityisesti naisjuoksijoiden kannattaa syödä rautaa. Itselleni koin sattuneesta syystä erityisen hyödylliseksi osuudet juoksutapahtumaan valmistautumisesta ja siitä selviytymisestä, ja otan niistä varmasti vinkkejä käyttöön parin viikon päästä. Parasta oli kuitenkin kirjasta huokuva rakkaus juoksemiseen ja se, miten lukijanakin tunsin yhtyväni kirjoittajan juoksuhehkutukseen! Kirjasta jäi jano kokea vielä monenlaisia juoksuja.

Kirja on suunnattu erityisesti naisille, mikä on todella positiivinen juttu, kuten myös se, että kirjoittaja tunnistaa, miten sukupuoli on vaikuttanut juoksuharrastamiseen historiassa ja miten se voi vaikuttaa siihen myös yhä tänään. Kirjassa juoksemista käsitellään myös esimerkiksi naisen terveyden ja vanhemmuuden näkökulmista. Itse en ole vanhempi, joten nämä osuudet jäivät minulle suurilta osin merkityksettömiksi, ja koin ristiriitaisia tunteita juoksutapahtumaan meikkaamista käsittelevän osuuden suhteen. Vaikka nämä osuudet eivät minua säväyttäneet, mielestäni on silti hyvä, että ne olivat mukana kirjassa, sillä ne ovat varmasti monille muille hyödyksi.

Kilpikiven blogissa olen arvostanut erityisesti hänen loistavia, elämänmakuisia juoksutapahtumakertomuksiaan. Valitettavasti näitä oli kirjassa vain yhdessä kohtaa pari hyvin lyhennettyä versiota. Niitä jäin siis kaipaamaan. Minua vaivasi myös hieman se, että kirjassa ei kerrottu, millaisiin aikoihin kirjoittaja oli eri matkoja juossut. Sama on vaivannut minua myös hänen blogiaan lukiessani, sillä muistelisin hänen kuvailleen juoksuaan joskus hitaaksi kertomatta kuitenkaan sen tarkempaa vauhtia (tai ehkä en ole ollut riittävän tarkkasilmäinen). Arvelen valinnan olevan ideologinen: ehkä Kilpikivi kokee, että juoksuharrastuksessa ylipäätään painotetaan liikaa numeroita ja liian vähän itse matkaa ja kokemusta, joita hän arvostaa.

maratonmimmi3_muokattu.jpg

Kenelle suosittelisin kirjaa?

Suosittelisin kirjaa erityisesti aivan aloitteleville juoksuharrastajille ja sellaisille juoksusta kiinnostuneille ihmisille, joiden juoksuharrastus on vasta ajatuksen tasolla. Uskoisin, että kirjasta saa hyvät eväät harrastuksen aloittamiseen itselle sopivalla tavalla. Myös sellaiset juoksuharrastajat, jotka ovat ehkä juosseet jo kauankin, mutta joiden harjoittelu on ollut melko yksipuolista, tai jotka eivät ole tutustuneet sen tarkemmin esimerkiksi sykealueisiin, voivat oppia kirjasta paljon. Myös ensimmäiseen juoksutapahtumaansa valmistautuvalle harrastajalle kirja voi olla suureksikin hyödyksi. Luulen, että kirja on kuitenkin hyvä lukukokemus kaikille, jotka haluavat viettää parinsadan sivun mittaisen hetken juoksemisesta intoillen!

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *