Gluteeniton ja vegaaninen siemennäkkäri

Siemennäkkäri on super helppo ja ravitseva välipala. Se sisältää paljon hyviä ravintoaineita kuten E-vitamiinia, kalsiumia, seleeniä ja se sisältää myös runsaasti hyviä rasvoja, kuituja sekä proteiinia. Lisäks se on mun mielestä ihanan rapsakka ja sitä on kiva pureskella kun siemenet rouskuu suussa! 😀 Omalle herkälle vatsalle tää on myös parempi vaihtoehto kuin tavalliset leivät.

Käytin ohjeen perustana Soppa 365 siemennäkkärin ohjetta, jota hieman muokkailin. Hyödynsin ohjeessa myös Foodinin tuotteita. (*Foodin tuotteet saatu yhteistyössä)

Ohje:

  • 1/2 dl Foodinchiansiemeniä
  • 2 dl kiehuvaa vettä
  • 1/2 dl Fooodin kookosöljyä
  • 1 tl suolaa
  • (3kpl kananmuna, jos ei vegaanisesti toteutettu)
  1. Sekoita kuivat ainekset keskenään.
  2. Keitä vesi ja kaada se kuumana siemenseoksen joukkoon. Lisää kookosöljy (+kananmunat) ja sekoita. Anna seistä 10 minuuttia.
  3. Kaada seos uunnipellille jossa leivinpaperi. Tasoita mahdollisimman ohueksi kerrokseksi koko pellin levyiseksi. Voit nostaa toisen leivinpaperin taikinan päälle ja painella näkkileivän tasaiseksi paperin suojissa.
  4. Sirottele halutessasi sormisuolaa taikinan pinnalle.
  5. Paista uunissa 175 asteessa 50–60 minuuttia/kunnes näkkileipä on ruskistunut ja rapea. Leikkaa/painele uunista tullut näkkileipälevy palasiksi.
  6. Anna jäähtyä.

Tää oli ensimmäinen siemennäkkäri jonka tein vegaanisesti. Sen hieman huomasi rakenteessa, koska ilman kananmunaa taikina oli vähän enemmän murenevaa. Tilalle voisi kuitenkin miettiä jatkossa jotain korvaavaa ainetta joka pitäisi rakenteen kasassa paremmin. Kuitenkin jos haluat käyttää kananmuna, niin 3kpl on hyvä määrä tuohon taikinaan.

-Karoliina

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *