Liikenneturva vastaa, osa 2: pyöräilystä ja tilastoista

Lisää vastauksia Liikenneturvalta, olkaa hyvä! Tällä kertaa meidän esittämiä kysymyksiä tilastoista ja pyöräilystä.

Arvonnan voittajat muuten täällä: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/ipanapa-liikenteessa-ja-kymmenen-voittajaa
Aiempia vastauksia (turvaistuimista) täällä: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/liikenneturva-vastaa-osa-1-turvaistuimista
…ja ne kysymykset esitettiin täällä: http://www.lily.fi/blogit/puutalobaby/kysy-liikenneturvalta-ja-lastenmusiikkiarvonta

pyöräilykypärät.jpg

Tilastot:

Minusta olisi mielenkiintoista lukea ilmiötä taustoittavia tilastoja – miten liikenneturvallisuus on kehittynyt sitten niiden vuosien, kun ei vielä ollut takapenkeillä turvavöitä, saati turvaistuimia? 

edit Kristalta: tässä oli diagrammi, mutta toistaiseksi en ole osannut kopsata sitä tähän, mutta löytyy netistä tosi havainnollisena – 0-14-vuotiaiden tieliikenteessä kuolleiden lasten määrä laskenut lähdes viidesosaan 90-luvun alusta: http://www.tukes.fi/Tiedostot/blog/Lasten%20liikenneturvallisuus%20tilastoja.pdf

Kuinka monta alle kouluikäistä lasta menehtyy vuosittain liikenneonnettomuuksissa Suomessa?

Keskimäärin kaksi.

Täällä tarkemmin: http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_alle_kouluikaiset.pdf 

Miten luvut ovat muuttuneet vuosien saatossa, esim. vuosilta 1980–2014? 

Taulukko 5 & 6: http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokirja/tieliikenneonnettomuudet_2013_netti_id_15139.pdf 

En tiedä miten tarkkaan tilastointia tehdään, mutta olisi kiinnostavaa tietää, kuinka suuressa osuudessa tapauksista: 
a) lapsi ei ollut turvaistuimessa, 
b) turvaistuin oli väärin asennettu/kiinnitetty, 
c) istuin oli kasvot menosuuntaan -tyyppinen, 
d) istuin oli selkä menosuuntaan -tyyppinen? 

Poliisin tiedoista tätä ei käy ilmi eikä onnettomuuksien tutkijalautakuntien raporteissa esitetty. Syynä lienee se että asia on vaikea selvittää rajun onnettomuuden jälkeen

http://www.lvk.fi/fi/tilastot-ja-raportit/onnettomuuksien-tutkinnan-raportit/#page-1850 

 

Kuinka paljon auto-onnettomuuksia sattuu vuosittain, jossa lapsi on osallisena? Kuinka monessa niistä lapselle sattui vahinkoa? 

Viimeisen kolmen vuoden aikana tieliikenteessä kuoli keskimäärin kahdeksan ja loukkaantui 450 lasta (0-14 v.) vuosittain. Niistä 40 prosenttia tapahtui auton kyydissä matkustettaessa: 

http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tilastot/tilastokatsaukset/tilastokatsaus_lapset.pdf 

Kuinka monessa niistä lapsella oli turvaistuin, joka oli ns. halpismallia, eli ei välttämättä se 600 euron palkki-istuin? Eli: onko tilastojen valossa oikeasti eroa sillä, istuuko lapsi halvemmassa istuimessa, onko loukkaantumisriski todellisuudessa suurempi? Törmäystesteissä kyllä, mutta nyt ei puhuta ekstreme-oloista, vaan normiarjesta. Vertaus: kyllähän sitä voi suojatielläkin tapahtua tapaturma, vaikka suojausta (valot, ympärille katsominen) olisikin. 

Tätä asiaa ei tilastoida. Suojaavuusvaikutuksen arviointi tehdään törmäystesteissä. 

pyöräilykypärät2.jpg

Pyöräily:

Minua pohdituttaa pyöräily lapsen kanssa. Minkä ikäistä voisi ajatella kuljettavansa pyörän taakse asennetulla istuimella (ja onko tässä joitain istuimia jotka on parempia), tai onko tämä ylipäätään kovin turvallinen paikka lapselle? Itseäni koko ajatus jotenkin kauhistuttaa, mutta olenko nyt vain ylihysteerinen… 

Varsinaista ikärajaa tässä ei ole. Kun lapsi osaa istua itsenäisesti, voi hän matkustaa pyörän istuimessa. Istuinta valittaessa on katsottava, että vyöt ja soljet ovat hyvät, lapsi pysyy napakasti istuimessa ja jalat suojassa, etteivät ne pääse pinnojen väliin. Pyörän lastenistuimissa on olemassa useampia eri kansallisia hyväksyntöjä. Turvallisin valinta on istuin, joka on useassa maassa hyväksytty.

Tärkein turvallisuustekijä lasta pyörällä kuljettaessa on se, että itse ajaa turvallisesti.

Entä pyörän taakse asennettavat kärryt, ovatko ne turvallisempia ja onko niiden valinnassa jotain tiettyjä juttuja mitkä pitäisi ottaa huomioon tai esim tiedossa tiettyjä merkkejä jotka olisi hyviä?

Pyörän kärryt ovat turvallinen lapsen matkustustapa tasaisilla pyöräteillä. Kärryä valittaessa on varmistettava, että siinä on lapselle hyvät turvavyöt ja että lapsi pysyy niissä kärryn sisällä. 

Onko pyörään kiinnitettävä perävaunu turvallisempi kuin sellanen takaritsille tuleva istuin?

On sitten käytössä pyörän lastenistuin tai peräkärry, tärkeintä on, että pyöräilijä polkee turvallisesti.

Meidän pitäis ihan just hankkia lapselle (9kk, 8-9kg) pyörään istuin? Ja tietysti kypärä. Mitä näissä hankinnoissa pitäis ottaa huomioon? Mitä niiden käytössä pitäis ottaa huomioon? Toimiiko yhdistelmä kypärämyssy+pipo+kypärä (onneks on kesä tulossa)?

Kypärää valittaessa on tärkeää varmistaa, että kypärä on lapselle sopivan kokoinen ja oikean muotoinen. Kannattaa myös tarkistaa kypärän paino, ettei se ole liian painava lapselle. Käytössä kypärän tulee olla oikein kiinnitetty ja leukahihnan säädöt kohdallaan. Kypärämyssy on oiva lämmike kypärän alle puettavaksi ja se usein riittää. Jos kypärämyssyn laittaa kypärän alle, kannattaa tarkistaa, että kypärän säädöt ovat kohdallaan myssynkin kanssa.

Kommentit (13)
  1. Hei,

    ehtisköhän viimeiseen liikenneturvapostsukseen vielä yksi kysymys? Ois ajankohtaista saaha tietää, millainen turvaistuin on mahdollista asentaa kolmipaikkaiseen pakettiautoon? (Siis sellaiseen, jossa vain edessä paikat.) Onko ainut vaihtoehto kasvot menosuuntaan istuin, ettei kuskin näkyvyys häiriinny?

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *