Raskaana olevan ruokavalio…

…näyttää tällä hetkellä suunnilleen tältä:

mehujaat.jpg

Mitä vähemmän maistuu oikealle ruoalle, sen parempi.

 

Ensimmäisellä raskaudella neuvolasta saatiin piii-iiitkä lista vältettävistä ruoka-aineista – sitä sitten tietysti asiankuuluvalla hartaudella opiskeltiin. Aika pian totesin, että omaan ruokavaliooni raskaus ei juurikaan vaikuta; homejuusto pois, ja that’s it. Pari kuukautta jaksoin syynätä feta- ja vuohenjuustopaketteja ja kysellä ravintoloissa, että onko juusto pastöroitua. Oli se. Kun en ollut puoleen vuoteen ollut vielä kertaakaan törmännyt pastöroimattomaan juustoon, päätin lopettaa kyselyt.

Nepalilaisten ravintoloiden Panneer Chiliä kyllä söin silloin ja syön nytkin, viimeksi eilen. Nam.

Mutta yksi asia, jota eka raskaudella en tajunnut ollenkaan: majoneesi, ja siis nimenomaan sellaiset majoneesit, joissa on raakaa kananmunaa. Silloin puutaloa remontoidessamme vetelin Picnicin juustopatonkeja joka päivä – tietämättä, että sen majoneesissa on raakaa kananmunaa. Tajusin sen vasta nyt tällä raskaudella, kun ihan muuten vaan siitä satuin kassalla kysäisemään. Kassalla työskennellyt vastasi: ”eeeeeei siinä varmaan ole”, mutta tarkisti silti. No oli siinä. Raakaa kananmunaa oli jopa vuohenjuustopaninin jossain kastikkeessa, se piti pyytää poistamaan ihan erikseen. Jaahas, enpä vaan Silvaa odottaessa näitä tajunnut.

Myös Chico’sista lounasta hakiessani odotti kananmunaylläri – mitenkäs tuo hampurilaisten majoneesi, onko siinä raakaa kananmunaa? Tämäkin tarjoilija sanoi ”eeeeeei siinä varmaan ole”, taitaa olla monen ravintolan vakivastaus. Tarkisti silti. No oli siinäkin. Lopulta valitsin hampparin, jossa ei ollut ollenkaan majoneesia vaan aiolia. Myöhemmin Google kertoi, että aioli itse asiassa on majoneesia. Eikä tarjoilijakaan sitä hoksannut/tiennyt kertoa. Majoneesia taisi olla siinä colesaw-salaatissakin, siitäkään tarjoilija ei tiennyt/hoksannut kertoa enkä minä kysynyt. Damn.

Ja mainitaan nyt sitten tässä ihan sivulauseenomaisesti, että myös hampurilaiseni soijapihviksi vaihdettu pihvi oli lihaa eikä soijaa. Huomasin sen vasta kotona. Ei mennyt ihan putkeen, vaikka tavallisesti Chico’sin hampurilaisista tykätäänkin.

Mutta onko tuo raaka kananmuna ylipäänsä välteltävien ruoka-aineiden joukossa? Ainakaan tällä listalla sitä ei ollenkaan mainita.

Muuten ”kiellettyjen lista” ei taida syömisiini juuri vaikuttaa. Inkiväärikieltoa en ota kirjaimellisesti. Makeutusaineita en jaksa tarkkailla.

Hmm, ehkä tuo kieltojen vähäisyys johtuu siitä, että itse suhtaudun niihin leväperäisesti…? Onneksi eivät sentään kiellä mehujäitä.

 

 

PS. Nyt toka raskaudella ”kiellettyjen listasta” ei muuten ollut edes puhetta.
”Haluatko jostain aiheesta jokun brosyyrin?”, terveydenhoitaja kysyi ensikäynnillä
”No, enpä oikeastaan”, minä vastasin.
Neuvolakortin silti sain. Ja ajanvarauskortin – sen unohdin jo toka käynnillä neuvolan pöydälle.

Kommentit (107)
  1. Kyllä tuorejuustotkin on valmistettu pastöroidusta maidosta 🙂 Ellei osta joltain herkkutiskiltä jotain erikoisherkkua. Siihen en sitten osaa ottaa kantaa, olisivatko yleensäkin kaikki pehmeät juustot vaarallisia, oli sitten pastöroituja tai ei – tästä näyttää olevan kahtaanlaista informaatiota liikkeellä. Itse valitsin vain olla kajoamatta niihin pastöroimattomiin tuotteisiin. Niin ja muuten kuriositeettina (pliis ulkoistakaa mut keskustelusta jos jenkkivertailut risoo!), Jenkeissä ei noissa kieltolistauksissa pidetty tuorejuustoa juustotuotteena ollenkaan, vaan päinvastoin hyvänä kalsiumin lähteenä! Muuten kyllä se pehmeiden juustojen kielto on täälläkin voimassa, eikä puhuta mitään pastöroinnista.

    1. Vertailut eri maihin on just hyvää informaatiota!

      Mä oon kans syönyt tuorejuustoa ihan surutta – hih ja sitäkin itse asiassa viimeksi tänään 🙂 Syön siis fetaa ja/tai tuorejuustoa päivittäin. Näin kasvissyöjällä tosiaan kun nuo juustot on sen verran tärkeä energianlähde, tuntuisi ruokavalio ihan ”tyhjältä” ilman niitä. Ja elämä 😀 Feta <3 <3 <3

      Mä kans oon pitänyt tosiaan ”rajana” sitä pastörointia, vaikka tosiaan kahta tietoa näistä tosiaan liikkuu.

      1. Kerkesin jo kommentoidakin ketjun alkupäässä olevaa sinihome- ym. juustokeskustelua vinkkaamalla tästä linkistä: http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/ravitsemus/raskaus__ja_imetysajan_ruokavalio29052012084202/valion_tuotteet_raskaus__ja_imetysaikana29052012091115
        Laitan sen varulta vielä uudelleen, mikäli kaikilla ei tule luettua ketjua alusta. Muistelen myös lukeneeni, että Suomen lain mukaan raa’asta maidosta valmistetuissa tuotteissa tulisi olla merkintä. Näin ollen voisi olettaa, että tuote on pastöroitu, ellei toisin mainittu. 🙂

        1. Kiitos, tää on tosi hyvää tietoa!

  2. Hyvähän se on olla mahdollisimman tarkka. Tässä asiassa vaan on ehkä pakko myöntää, että jos ikinä joutuu syömään kaupasta ostettua valmisruokaa tai sämpylöitä ja patonkeja (kuten esim. kaltaiseni toimistotyöläinen usein tekee), on todennäkisesti syönyt jotain kiellettyä jossain vaiheessa. Perfektionismi on arjessa hitsin vaikeaa. Paniikkia lietsomatta: Picnicin patongeissa on muistaakseni muuten kiellettyjä pellavansiemeniä (iik), mutta aika pienistä määristä on kyse. Picnicin remouladekastikkeesta ymmärsin itse, että sitä olisi sen sijaan saanutkin syödä. Eli ketä nyt sitten uskoo missäkin. Mutta yritetään!

    1. Hih no sit mä oon syönyt pellavansiemeniäkin 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *