Ruokaremontti – NYT!

Tadaa, nyt seuraa perjantai-iltanne iloksi se toivottu, odotettu ja kaivattu Kiloklubi-juttu!
(okei ehkä jonkin verran liioittelua tuossa)

Eli: Kyllästyin tuossa kolme viikkoa sitten pakastepitsaruokavaliooni ja siihen, että olo on veltto ja löysä ja kamala. Ja myönnettäköön: kyllästyin omaan peilikuvaan myös. Haluan takaisin… …minuksi. Sellaiseksi, jolla on hyvä olla ja jollainen olin (luontaisesti) ennen raskautta.

Ja tiedän, miten se käy: syömällä paremmin. Terveellisemmin. Hyvä olo alkaa tulla parissa viikossa, ja vaaka lähtee hitaaseen mutta tasaisen varmaan laskusuuntaan. Pysyvästi.

Hitsi, mitä mainospuhetta 😀

Eiku ihan oikeesti!
(ja hih tämä EI siis oikeasti ole mikään sponsoroitu postaus)

*******

Nojoo, no mutta 3 viikkoa sitten siis aktivoin Kiloklubi-tunnukset ja päätin skarpata ruokapuolen suhteen. Olen tehnyt alun tosi-tosi löysästi, mutta silti paino on jo lähtenyt laskemaan parilla kilolla. Enää 2 kiloa, niin olen ”omalla” kymmenluvulla – sillä, mitä en aikaisemmin ikinä ollut ylittänyt sen 34 ikävuoteni aikana.

Ruokakirjaamista tein itse asiassa tarkasti vain viikon, koska… …joulu. Flunssa. Joelin loma. Ja muut selitykset. Mutta maanantaina jatkan jälleen.

Vaikka laitoin viralliseksi Kiloklubin painotavoitteeksi lähtöpainoni + 1 kg, saattaa olla että en edes tarvitse niin paljon. Haluan hyvän olon painoon, se riittää.

*******

Okei, eli pari pointtia Kiloklubista:
(nämä eivät ole mitään ko. ohjelman linjauksia vaan ihan omia kokemuksiani)

1. Kyseessä ei ole mikään (pelkkä) laihdutusohjelma, joten se sopii myös normaalipainoiselle (kuten minä). Olen itse asiassa hehkuttanut sitä myös alipainoiselle (jotta näkisi, mitä kannattaisi syödä lisää) ja paljon treenaavalle (jotta näkisi esim. proteiinien määrän).

2. Se ei ole laihdutuskuuri. Jos sitä noudattaessa on nälkä, voi olla varma syövänsä väärin. Sen pointti on nimenomaan oppia syömään oikeanlaisia asioita, ja silloin ei tarvitse nähdä nälkää – päinvastoin, silloin kaloreita saattaa jäädä yli vaikkapa… kröhöm, yhden kuivan iltasiiderin** verran 🙂 Ja koska se opettaa terveeseen syömiseen, väitän että sen tulokset ovat paljon pitkäaikaisemmat kuin minkään nälkiinnytys-kaalisoppa-ateriankorvike-dieetin, jonka jälkeen ainakin tekee mieli sitä pitsaa.

3. Se ei ole mikään pikatie onneen. Se toimii hitaasti. Mutta huom: se toimii. Väitän oikeasti, että jos sitä noudattaa oikein (”metsästää” vihreät pallonsa ja syö oikeat kalorimääränsä), painodiagrammi lähtee varmasti laskuun. Käytin siis itse sitä yhden talven (ensin poistaakseni kesäsiiderifetavyötäröturvotuksen, ja sitten jäinkin koukkuun…) ja kun tajusin tekniikan, painokäyräni laski niin tasaisesti että oikeasti niiden ois pitänyt buukata mut johonkin mainokseen käyrääni esittelemään 😀

4. Liikunta on sen käytössä hyväksi, mutta se on ikään kuin oikeanlaisen ruokavalion ”tukitoimi”. Liikkumalla saa lisää kaloreita ”käyttöönsä”, mutta ohjelma perustuu nimenomaan oikeanlaisen syömisen tajuamiseen.

5. Mikään ruoka ei ole kiellettyä. Kaikkea saa syödä. Oikeasti. Mutta ei joka päivä. Joku päivä voi mennä ihan punaisiksi palloiksi ja kymmenkertaisiksi kaloreiksi, mutta se ei ole mikään ”repsahtaminen”. Se on vain elämää. Kunhan syö ne muut päivät sitten hyvin. Itse (normaalipainoisena) päätin, että viikonloppuina (pe illasta su iltaan) en välitä palloista enkä kaloreista, mutta maanantaista perjantai-iltapäivään yritän syödä terveellisesti. Mutta (kröhöm) jos tulee vaikka ystävä kylään ja päättää avata suklaakonvehtirasian*, se on ihan ok. Se on elämää. Seuraavana päivänä sitten paremmin.

6. Vaivalloisin asia siinä on ruokien ylös kirjaaminen. Se vaatii vaivaa, mutta jonkin ajan kuluttua siihen syntyy rutiini – etenkin jos syö useammin samoja ruokia, niitä voi näppärästi kopioida. Mutta oikeasti: jos homman vaivalloisin osuus on ajan kuluttaminen netissä, niin… okei ymmärrätte ehkä pointin 🙂

7. Siihen jää koukkuun. Oh, vihreät pallot! Oh, käyrät ja diagrammit.

*******

Ai mitkä vihreät pallot…? No, kirjoitan viimeistään sunnuntaina tekniikasta ja nikseistä. Niin sitten maanantaina sen terveellisemmän elämän voi sitten näppärästi aloittaa.

Tai niin siis minä ainakin teen 🙂
Kuka siis lähtikään mukaan?

 

*) Suklaakonvehtirasia on ihan teoreettinen esimerkki (mums mums)
**) Myös iltasiideri on teoreettinen esimerkki (hörps)

Kommentit (21)
  1. Ruokaremontti | Kotimaan Uutiset
    28.6.2020, 22:47

    […] Ruokaremontti – NYT! – Puutalobaby | Lily – Ruokaremontti – NYT! – Puutalobaby | Lily – Ruokaremontti – NYT! 19 Tadaa, nyt seuraa perjantai-iltanne iloksi se toivottu, odotettu ja kaivattu Kiloklubi-juttu! (okei ehkä jonkin verran liioittelua tuossa) Eli: Kyllästyin tuossa kolme viikkoa sitten pakastepitsaruokavaliooni ja siihen, että olo on. […]

  2. Ruokaremontti | Bb Uutiset
    15.6.2020, 12:50

    […] Ruokaremontti – NYT! – Puutalobaby | Lily – Ruokaremontti – NYT! 19 Tadaa, nyt seuraa perjantai-iltanne iloksi se toivottu, odotettu ja kaivattu Kiloklubi-juttu! (okei ehkä jonkin verran liioittelua tuossa) Eli: Kyllästyin tuossa kolme viikkoa sitten pakastepitsaruokavaliooni ja siihen, että olo on veltto ja löysä ja kamala. […]

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *