10 tips for health and wellness

BY RACHEL

Hienoista ja trendikkäistä sanoista huolimatta, health and wellness koostuu ihan arkisista, jokapäiväisistä asioista; levon, ravinnon ja liikunnan sopivasta yhdistelmästä, jotka jokainen asettaa omannäköiseen tärkeysjärjestykseen. Kun lepää hyvin ja nukkuu riittävästi, on helpompi tehdä hyviä valintoja ravitsemuksen suhteen, on energiaa liikkua ja olla aktiivinen. Kun perusteet on kunnossa, pystyy haastamman itseään, selviytyy vastoinkäymisistä, ja kykenee antamaan itsestään enemmän muille.

Hyvinvointi ei kuitenkaan oo pelkkiä hyvin nukuttuja öitä, salaattikulhoja ja kuntosalitreeniä vaan kokonaisvaltainen tila, jossa tunnemme itsemme onnellisiksi. Tila, jossa koemme iloa ja onnellisuutta itsestä, muista ihmisistä ja elämästä ylipäänsä. Kun huolehtii näistä eri osa-alueista säännöllisin väliajoin, voi parantaa elämänlaatua huomattavasti, nauttia tasapainoisesta elämästä, pitää hauskaa ja lisätä sen kautta onnellisuutta ja hyvinvointia ihan jokaiseen päivään. 

1. Aloita aamusi hyvin.

Oon puhunu aiemmin paljon aamujen merkityksestä ja siitä, miten aamurutiineilla on mahdollisuus vaikutta ratkaisevasti omaan asenteeseen, päivien kulkuun, sekä ylipäänsä omaan onnellisuuteen ja hyvinvointiin. Pyri aloittamaan aamusi hyvällä energialla ja positiivisilla ajatuksilla - etsi ja luo sellaisia rutiineja, joiden avulla pääse virittäytymään päivään parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvään aamuun voi kuulua terveellistä aamupalaa, virkistävää juotavaa, lempeää liikettä, hikitreeniä, meditointia, mietelauseita, mieltä nostattavaa musiikkia, kirjoittamista, lukemista, laittautumista.. Sellaisia asioita, jotka tekee siitä itselleen hyvän ja mieluisan, ja joiden vuoksi on mukava nousta aamulla sängystä. 

2. Pysy aktiivisena ja liiku.

Liikuta kehoa aktiivisesti, monipuolisesti ja säännöllisesti. Etsi sellaisia liikuntamuotoja, joista pidät ja nautit, ja joiden pariin on mukava palata kerta toisensa jälkeen. Sillä ei ole väliä mitä kaveri tekee, mitä naapurin Liisa tekee, tai mitä naistenlehden kansikuvamalli tekee - vain sillä on merkitystä, että jokainen liikkuu hymyssä suin, sopivia haasteita unohtamatta :) 

Nykyään liikunta nähdää usein pari kolme kertaa viikossa tapahtuvana täsmäliikuntana, mutta se, mitä me tehdään noiden harjoitusten välissä on itseasiassa paljon merkittävämpää terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Pyri ajattelemaan, että kaikki liike on liikuntaa ja mitä monipuolisempaa liikkumista, sen parempi. Hyvä peruskunto ja -kestävyys on tärkeää lukuisten elintoimintojen kannalta, mutta luo pohjaa myös kaikelle muulle tekemiselle; jaksamme paremmin arjessa ja kestämme stressiä paremmin. Lihaskuntotreeniä suosittelen sen lukuisten terveyshyötyjen vuoksi ihan kaikille, jonka lisäksi oon henkilökohtasesti sitä mieltä, että kaikkien tulisi kokeilla jotain mind-body-lajia ainakin kerran. Myös liikkuvuusharjoittelu on tärkeää mm. kehon optimaalisen toimitakyvyn ylläpitämiseksi ja vammojen ehkäisemiseksi. Meille jokaiselle on annettu yksi keho käyttöömme - arvosta, kunnioita ja huolehdi siis siitä! Kun huolehdit kehostasi ja kohtelet sitä hyvin, se palvelee sua entistä paremmin. 

3. Syö hyvin.

Riittävä, laadukas ravinto on yksi hyvinvoinnin lähtökohdista. Ruokailussa tärkeimpiä asioita on monipuolisuus, ravinteikkuus, sallivuus, nautinto sekä tasainen ateriarytmi. On monta tapaa syödä oikein, hyvin ja laadukkaasti, ja jokaisen tulee etsiä ja kokeilla sitä tapaa, mikä tekee hyvää itselle ja tuntuu parhaimmalta. Kun syö pääsääntöisesti hyvää ja terveellistä ruokaa, voi silloin tällöin herkutella myös hyvällä omallatunnolla. Äärimmäisyyksiin meneminen, kieltolistojen noudattaminen, kalorien laskeminen tai muotidieettien seuraaminen ei ole suositeltavaa, vaan tavoitteena on rakentaa itselle sopiva, hyviin valintoihin perustuva laadukas ruokavalio. 

4. Juo tarpeeksi vettä.

Nesteytä kehoasi! Kehosi tarvitsee vettämm. ruoansulatukseen, kuona-aineiden poishuuhtomiseen, ihon kuntoon ja lihaksiin. Veden juonti auttaa myös kontrolloimaan painoa ja ylläpitämään hyvää energiatasoa. Erityisesti aamulla kannattaa juoda pari isoa lasillista vettä nesteyttämään kehoa yöunien jälkeen. Hyvä tapa oppia nauttimaan veden juonnista on maustaa sitä sitruunalla, appelsiinilla, inkiväärillä, marjoilla, yrteillä.. 

5. Vietä aikaa tärkeiden ihmisten kanssa.

Hyvät ihmissuhteet on elämän suola. Ystävyyssuhteilla on merkittävä vaikutus paitsi henkisen hyvinvoinnin mutta myös fyysisen terveyden kannalta. Läheisten ja ystävien kanssa vietetty aika parantaa mielialaa, lievittää stressiä, rentouttaa ja rauhoittaa. Se auttaa meitä ymmärtämään itseämme ja elämäämme, näkemään asioita eri perspektiivistä, sekä lisää elämän merkityksellisyyden tunnetta. Keskustele, kysele, kuuntele, ja ole kiinnostunut läheisten ihmisten tekemisistä - mitä enemmän annat, sitä enemmän saat<3 

6. Suunnittele ja valmistaudu.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, myös ajankäytössä. Suunnittele, kirjoita ylös ja aikatauluta päivän/viikon menot ja tapahtumat, niin asiat selkiintyvät, saat suunnitelmallisuutta ja järjesystä elämään ja lisäät omaa hallinnantunnetta. Mä nyt oon aikatauluttamisen ja listojen kirjottamisen intohimoinen puolestapuhuja, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että edellämainitut asiat auttaa hiljentämään mun apinamieltä (lisää alempana), keskittymään tärkeämpiin asioihin täysillä, ja no, to get shit done. 

7. Hiljennä

Oman hyvinvoinnin parantamiseksi on tärkeää oppia pysähtymään, rauhoittamaan mieltä ja olemaan läsnä, sillä meillä kaikilla on perustavanlaatuinen tarve rauhoittua. Nykymaailman ärsykkeiden määrä asettaa tälle haasteita, jonka lisäski kiire, suorituspaineet ja menestyksen tavoittelu saa monet hautaamaan rauhoittumisen taka-alalle. Suorituskeskeisessä yhteiskunnassa (tai suorituskeskeinen ihmisenä) pysähtyminen ja rauhoittuminen voi tuntua ajan tuhlaamiselta ja laiskottelulta. 

Kehon ja mielen hyvinvointi kulkee kuitenkin käsikädessä. Voidakseen hyvin, on otettava hetkiä ja löydettävä tapoja hiljentää vauhtia, pysähtyä ja rahoittua arjessa. Se voi olla meditointia tai syvähengittämistä, se voi olla hetken oman mielen ja kehon tarkkailemista, tai ihan vain keskittyämistä siihen, mitä ympärillä tapahtuu juuri nyt. Aina ei tarvitse olla tavoitettavissa, tai tietoinen ympärillä (tai somessa) tapahtuvista asioista. On tärkeä osata irrottautua sosiaalisesta mediasta, jatkuvista ärsykkeistä ja tekemättömistä töistä, ja tarjota säännöllisiä hengähdystaukoja mielelle.

8. Ota aikaa itsellesi.

Ota aikaa itsellesi, ihan joka päivä. Oli se sitten miten pieni hetki tahansa - 5 minuuttia tai 5 tuntia - niin on tärkeää panostaa itseensä päivittäin. Oman ajan ottaminen ja itsensä asettaminen etusijalle ei ole itsekästä eikä tee susta huonompaa ihmistä vaan päinvastoin - silloin voit paremmin ja sulla on enemmän energiaa, jolloin pystyy panostamaan muihinkin enemmän. Tee sellaisia asioita, joista nautit ja joista tulee hyvä olo. Sellaisia, jotka saa sut inspiroitumaan ja tuntemaan sisäistä iloa. Suosittelen kirjaamaan nämä hetket ihan konkreettisesti kalenteriin, koska positiivisen asian odotus lisää innostusta ja antaa voimavaroja arjen pyöritykseen :)

9. Ulkoile päivittäin.

Raitis ulkoilma on yksi tehokkaimpia, helpoimpia ja halvimpia tapoja nostattaa mieltä, virkistää ajatuksia ja lisätä energisyyttä. Luonnon läheisyys ja luonnossa liikkuminen myös mm. vähentää sairastuvuutta ja lisää onnellisuutta! Ulkoilulla on niin paljon positiivisia terveysvaikutuksia aina fyysisestä terveydestä henkiseen hyvinvointiin, että sitä suosittelen ihan kaikille, edes ihan pienen hetken verran päivittäin :) Suomessa se on välillä vähän haastavaa, koska sinne sateeseen, pimeyteen tai loskaan ei ole aina kiva lähteä, mutta lupaan (!) että se on aina lopulta sen arvoista. 

10. Vaali unta ja lepoa.

Viimeisenä vaan ei missään nimessä vähäisempänä, yksi hyvinvoinnin ehdottomasti tärkeimmistä tekijöistä on riittävä ja laadukas uni. Musta tuntuu että tästä puhutaan edelleen ihan liian vähän, ja monesti terveydessä ja hyvinvoinnissa keskitytään enemmän ravinto- ja treenipuoleen. Tavallista on myös se, että kun tekemistä riittää tai on muuta tärkempää menoa niin yöunista pihistetään ensimmäisenä ja ajatellaan, että pärjätään hyvin vähemmällä tai korvataan menetetyt tunnit sitten viikonloppuna.. 

Hyvin nukutun yön jälkeen olo on energinen, mieli virkeä ja keho levännyt, ja olemme valmiita lähtemään liikkelle kohti uutta päivää. Riittävä uni auttaa jaksamaan paremmin työssä ja arjessa, parantaa liikuntasuorituksia, sekä osallistuu myös mm. oppimiseen, luovuuteen, muistiin, strenssinsietokykyyn, aineenvaihduntaan, immuniteettiin ja hormonitoimintaan, eli ihan kaikkialle terveyteen ja hyvinvointiin. Hyvin levänneenä on myös helpompi tehdä hyviä valintoja päivän aikana, joten pidä kiinni mahdollisimman tasaisesta unirytmistä, nuku riittävästi ja vaali unta.

Kommentoi