3 kurpitsaherkkua: pannarit, smoothie ja paahdetut siemenet

BY RACHEL

Me ollaan oltu kurpitsadieetillä viime aikoina :) Kurpitsat on syksyllä parhaimmillaan ja tuo ihanasti väriä ruokaan ja lautaselle, jonka lisäksi ne on helppo piilottaa niin suolaisiin kuin makeisiin ruokiin. Ja joo, toi terveellisten ainesten piilottaminen ruokaan on selvästi yksi mun merkittävämpiä ruokafilosofioita, ja koen suurta tyydytystä kun saan ujutettua ruoan sekaan jotain extraa kenenkään sitä huomaamatta :D Kurpitsaa oon lisäilly viime aikoina erityisesti kasvissosekeittoihin, mutta myös muutamia herkkuja oon niistä loihtinut, kuten kurpitsapannareita ja kurpitsasmoothiebowlin. Seuraavana listalla olisi sitten kurpitsapiirakka - myös raakakakkuversiota haluan kokeilla!

Paahdetut kurpitsansiemenet - yum! Tee näin: irrota siement lihasta, huuhtele ja taputtele kuiviksi. Lorauta joukkoon hieman öljyä ja suolaa, ja paahda 150 asteisessa uunissa noin 15 min. Tarkkaile ettei pala :)

Kurpitsapiirakkasmoothiebowl, tottakai :) Tee näin: leikkaa kurpitsa lohkoiksi, poista siemenet ja paahda uunissa kunnes pehmeää. Blendaa noin 1-1,5dl kurpitsasosetta, 1 bansku, 2 taatelia, 1 rkl chiasiemeniä, ripaus kanelia, muskottipähkinää ja neilikkaa, sekä mantelimaitoa (ja vähän pakastekukkakaalta, jos haluaa). Päälle banskuviipaleita, pähkinävoita, kanelia, manteleita ja kookoslastuja. Tää maistuu ihan joululle :)

Ja viimeisenä mun suosikki, kurpitsapannarit. Näihin mulla ei valitettavasti oo mitään selkeää ohjetta, mutta taikinaan tuli ainakin kurpitsasosetta, kananmunaa, kaurahiutaleita, kookosjauhoja, leivinjauhetta, kanelia ja muskottipähkinää. Sekaan voisi soseuttaa myös banskun makeutta tuomaan. Päälle pikkiriikkisen vaniljajädeä, pensasmustikoita, ja iiiiiso loraus vaahterasiirappia.

Kommentoi