5 X aamurutiini

BY RACHEL

Kirjoitin aiemmin yleisesti hyvistä aamurutiineista Hal Elrodin luomaan The Miracle Morning -käsitteeseen pohjautuen (löytyy täältä). Olin jo tovin suunnitellu kirjottavani kattavamman, henkilökohtaisemman postauksen omista aamurutiineistani, koska mä edelleen vannon aamurutiinien vaikutusten ja tärkeyden nimeen. Kuin tilauksesta huomasin somessa pyörivän Vichyn #WinTheDay -kampanjan, jossa he haastavat ihmisiä pohtimaan omia aamurutiinejaan, joilla saada päivä lähtemään käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla. Koska if you win the morning, you win the day.

Päätin siis itekkin tarttua tähän haasteeseen ja paljastaa omat rutiinini teille. Tämä ei ole mikään tehkää niinkuin mä teen -lista, vaan aamurutiinit on mun mielestä itsessään niin mielenkiintoinen konsepti, että ite luen mielellään muiden tavoista ja tottumuksista ja otan niistä oppia. Tärkeintä onkin jokaisen löytää ne omaan elämään sopivat asiat jotka pystyy omaksumaan rutiineiksi, ja jotka resonoi juuri sen kanssa mitä itse päiviltään ja elämältään toivoo :) Ehkä joku innostuu tän myötä kuitenkin pohtimaan omia aamujaan, tai jopa kokeilemaan joitain itselle uusia asioita optimoidakseen päivänsä. 

Täytyy vielä pohjustaa sen verran, että oon todellakin aamuihminen ja tykkään herätä aikaisin. Herään mielelläni 6 maissa aamulla, koska pidän aamujen hiljaisuudesta ja koen olevani aamutunteinta kaikista tehokkaimmillani. Tää tarkoittaa luonnollisesti sitä, että meen suht ajoissa nukkumaan, että saan riittävästi nukuttua. Unen laadusta ja riittävyydestä oon aika tarkka (tai niin tarkka kun vauvan kanssa nyt voi olla), koska sillä on niin iso vaikutus kaikkeen muuhun. Aamurutiineja pidän myös todella tärkeänä oman hyvinvointini kannalta, ja mulle on tärkeää suoda aamun ensimmäiset hetket pelkästään itselleni.. Sen avulla virittäydyn tulevaan päivään, jolloin pystyn antamaan itsestäni enemmän muille ja mulla on paremmat valmiudet kohdata päivän aikana tulevat haasteet. Tässä seuraa siis 5 asiaa, jotka teen joka aamu heti herättyäni. Ihanteellisessa maailmassa nämä kaikki viisi kohtaa toteutusivat päivittäin, mutta todellisuudessa pyrin siihen, että edes kolme näistä toteutuisi.. Koska silloin olen jo voiton puolella :) 

1. Sängyn petaaminen. Tää voi vaikuttaa pieneltä ja mitättömältä asialta, mutta tämän tavan omaksumisella on ollu ihan mieletön vaikutus muhun psyykkisellä tasolla. Se on päiväni ensimmäinen tehtävä, sen suorittamiseen menee alle 2 minuuttia, ja sen tekeminen saa mussa aikaan pienen onnistumisen tunteen joka kantaa yli aina seuraavaan tehtävään. Se herättää mussa myös tietynlaista hallinnantunnetta. Tim Ferrissin sanoin "Olipa päivä kuinka karmea tahansa ja tulipa siitä kuinka hirveä tahansa, aina voi pedata oman sänkynsä. Siitä saa tunteen, tai minä ainakin saan tunteen, että olen jopa katastrofaalisina päivinä onnistunut pitämään jostain oljenkorresta kiinni ja olemaan putoamatta rotkoon. Olen hallinnut ainakin yhden asian." Päivä siis alkaa ja loppuu ainakin yhteen asiaan, jossa on sinä päivänä onnistunut. Pieni, mutta merkityksellinen asia :)

2. Sitruunavesi. Oon puristellut sitruunan mehua aamuveteeni jo monen vuoden ajan, ja viimeaikoina oon siirtynyt enemmän kohti huoneenlämpöistä vettä sen lempeämmän vaikutuksen vuoksi. Sitruunavedellä on lukuisia suotuisia terveysvaikutuksia, kuten mm. ruoansulatuksen paraneminen, kehon puhdistuminen, immuunipuolustuksen koheneminen ja ihon kirkastuminen, jonka vuoksi suosittelen sitä oikeastaan ihan kaikille. Juon aina vähintään puoli litraa vettä, jotta saan nesteytettyä kehon kunnolla yön ja imetyksen jäljiltä. 

3. Jooga / venyttely / syvien lihasten aktioivnti. Meillä on saunarakennuksen yhteydessä pieni "kuntosalihuone", jossa mulla on nyrkkeilysäkki, vapaita painoja ja joogamatto aina auki rullattuna. Joogasta (ja syvien lihasten aktivoimisesta) on tullut mulle viime aikoina entistäkin tärkeämpi treenimuoto, kun fysioterapiakäynnin yhteydessä huomattiin että mulla on edelleen pientä vatsalihasten erkaumaa, joten kova painoharjottelu ja hyppiminen on nyt hetken ajan pannassa. Nyt jos koskaan mulla on hyvä "syy" keskittyä täysillä lempeämpiin treenimuotoihin ja päästä kunnolla sisään joogaamisen maailmaan. Aamusin joogaan tai venyttelen täysin oman fiiliksen mukaan; toisinaan se voi olla tunnin mittainen Youtube-video, toisinaan 10 minuutin oma joogaflow, ja joskus vain muutamat selänrullaukset ja lempivenytysliikkeet, joilla saan kropan ja selkärangan heräteltyä.

4. Aamusivut ja tee. Mulla on tapana pyöritellä ihan hirveesti asioita oman pääni sisällä, ja huomaan että asioiden ylöskirjottaminen ja pään tyhjentäminen on mulle tosi tärkeää (ai miksikö bloggaan?). Mielessä pyörivien ajatusten, tunteiden ja tuntemusten kirjottaminen auttaa niiden selkiyttämisessä ja hahmottamisessa, jolloin energiaa ja aivokapasiteettia vapautuu muiden asioiden käsittelyyn. Tähän on olemassa loputtomasti erilaisia konsepteja, joista oon kokeillut mm. yksityiskohtaista ajatusvirran dokumentointia tietyn sivumäärän verran, mielen päällä liikkuvien asioiden listaamista, sekä kiitollisuusaiheista pohdintaa. Täytyy heti myöntää, että tämä on näistä kaikista se asia, joka jää useimmin tekemättä..

Istun kuitenkin vähintään alas suunnittelemaan tulevan päivän kulkua, ajankäyttöä ja selvittelemään to do-listojani (:D). Tehokkaimmat aamutunnit tykkään käyttää blogin kirjottamiseen tai treenaamiseen, jonka jälkeen siirryn enemmän kotihommien, ruoanlaiton ja muiden vähemmän vaativien asioiden hoitamisen pariin. Tän kirjoittamisen ja kalenterin syynäämisen teen hörppiessäni samalla läheisestä kahvilasta ostamaani irtolehtiteetä. Ja joo - musta on tullu tee-ihminen. Tätä menoa löydän itteni vielä kutomassa villasukkia vanhassa 50-luvun omakotitalossa ja jaloissani pyörii 15 kissaa :D

5. Aamupala ja kahvi. Aamiainen on mun lempiateria. Piste. :D Syön yleensä ihan jättimäisen aamiaisen, enkä skippaa sitä oikeastaan ikinä. Tosin oon lukenu paljon pätkäpaastosta ja sen hyödyistä, ja tuun todennäköisesti kokeilemaan sitä joskus tulevaisuudessa kunhan bebe tästä kasvaa (sitä ei suositella imetyksen aikana jotta maidontuotanto ei vaarantuisi), mutta tällä hetkellä nautin smoothiekulhoistani, munakkaistani ja puuroistani ihan 110%. Kahvia juon myös joka aamu: tummapaahtoa mustana.

Kuulostaa pitkältä näin kirjoitettuna, mutta tosiasissa tähän kaikkeen menee aikaa puolesta tunnista tuntiin - riippuen ihan siitä miten paljon mulla on aikaa käytettävissä, lasten rytmeistä ja muista itsestä riippumattomista tekijöistä. Aamaisen jälkeen yleensä vasta puen, laittaudun ja hoidan muut perusaamutouhut, koska haluan vaalia aamun ensihetkiä ja pyhittää ne täysin itselle tärkeiden asioiden tekemiseen. Näillä asioilla pyrin vaikuttamaan siihen, että päiväni saisi parhaan mahdollisen alun ja joiden synnyttämä positiivinen energia kantaisi läpi päivän. 

Ja nyt saa paljastaa omia aamurutiineja! Mua kiinnostaa kuulla miltä teidän aamut näyttää :)

Kommentoi