AYURVEDA & RUOKAVALIO

IMG_6101 (2).JPG

Postauksen kuva on otettu Kanadassa, erään kirjakauppajätin tuolinurkkauksessa. Yksi Kanadan-reissun kohokohtia on aina kirjakaupassa pyörähtäminen (heh, jos 5 tuntia voidaan pyörähtämiseksi kutsua :D), koska kirjavalikoima on jotain niiiin inspiroivaa. Siis se kirjojen määrä on jotain ihan käsittämätöntä, ja yhtäkkiä sitä aina huomaa raahaavansa kahtakymmentä tiiliskiveä ympäri kauppaa.. Mulle on tässä vuosien saatossa kuitenkin kehkeytynyt tietty taktiikka mitä näihin kirjakauppakäynteihin ja kirjojen selailuun tulee;

  1.  paikanna vapaat tuolit/lukunurkkaus
  2. aloita yhdestä genrestä ja checkaa ensin genren suosituimmat kirjat
  3. pinoa kaikkia saman genren kirjat nättiin pinoon (yleensä niitä on noin 10-30) ja kiikuta lukunurkkaukseen
  4. selaa kirjat läpi ja järjestele ne luettuasi kolmeen pinoon: ostan, selaan tarkemmin, takaisin hyllyyn
  5. selaa valitsemasi kirjat uudelleen läpi, ota kuvia, tee muistiinpanoja ja fiilistele
  6. palauta kirjat hyllyyn ja siirry seuraavan genren pariin
  7. kun tulee nälkä, käy viereisessä Starbucksissa (sijaitsee aina kirjakaupan yhteydessä)

Myös ayruvedaan perustuvia kirjoja löytyi kymmenittäin! Tietokirjoja, reseptikirjoja, sekä henkiseen puoleen liittyviä kirjoja.. Näitä selaillessani sain taas paljon uutta inspistä ayurvedaan liittyen, joten aiheeseen liittyvä postaussarja saa tänään jatkoa 🙂 Kirjoittelin aiemmin ayurvedan perusteista täällä, jossa kävin läpi myös eri doshat ja niille tyypillisiä fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia. Mennään tällä kertaa kuitenkin vähän syvemmälle ja tarkastellaan eri doshia ja niiden tasapainottamista ruokavalion kautta.

Ayurveda ja ruokavalio

Ayurveda on ikivanha, holistinen elämäntapa, jossa ruokavaliolla on suuri merkitys. Jokainen ateria nähdään hoitona, jolla on mahdollisuutta ravita, puhdistaa sekä tasapainottaa kehoa ja mieltä. Ayurvedan filosofia perustuukin nimenomaan tasapainoon – niin elementtien, kehon, kuin mielen tasapainoon – ja tasapainoa pidetään yhtenä terveyden merkkinä. Epätasapaino, joka voi olla huonolaatuinen ruokavalio tai heikko ruonasulatus, johtaa liialliseen myrkkyjen kerääntymiseen kehossa (puhutaan amasta), joka aiheuttaa häiriöitä ruumiintoimintoihin ja johtaa sairastumiseen.

Ayurvedan mukaan useimmat sairaudet ja terveysongelmat ovatkin aman aiheuttamia. Jokapäiväiset valinnat ja tapahtumat aiheuttavat aman kertymistä ja pitkään jatkuessa aiheuttavat erilaisia ongelmia, vaivoja ja sairauksia. Huono ruokavalio, unenpuute, stressi ja toksiinit aiheuttavat fyysisten ongelmien lisäksi myös doshien epätasapainoa. Tyypillisimpiä ongelmia, joiden vuoksi ayurvedasta haetaan apua, ovat varmasti meille kaikille tuttuakin tutummat turvotus, ummetus ja muut ruonasulatusvaivat, sekä esimerkiksi ahdistuneisuus ja masennus. Ayurveda lähestyy kaikkia näitä ongelmia kokosnaisvaltaisesta näkökulmasta antaen työkaluja kunkin doshan tasapainottamiseen niin ruokavalion kuin elintapojenkin kautta. 

IMG_5479 (2).JPG

Vata

Tasapainoinen Vata on onnellinen, innostunut ja kuplivan energinen. Jos Vataa on liikaa henkilö voi olla ahdistunut, levoton ja yliaktiivinen. Hänen voi olla vaikea rauhoittua ja läsnä hetkessä. Kun on liikaa tuulta, syntyy tornado 🙂 Vatan tyypillisiä oireita ovat unettomuus, kärsimättömyys ja väsymys, sekä lukuisat ruoansulatusongelmat, kuten ilmavaivat ja ummetus. Vatan tasapainottamiseen tarvitaan lepoa ja hiljaisuutta, maadoittumista. 

Vatan ominaispiirteitä ovat kylmä, kuiva, kevyt ja liikkuva. Vatan tasapainottaminen ruokavalion avulla tapahtuu täten suosimalla lämpimiä, mausteisia sekä ”painavia” ruokia, kuten keittoja, patoja ja ltuhdimpia lohturuokia. Kaikki juurekset ovat Vatalle loistavia, sillä ne edistävät maadoittumista. Mausteista erityisesti kaneli, inkivääri, kurkuma ja kaardemumma ovat hyviä valintoja vatan tasapainottamiseen, ja öljyistä kannattaa suosia lämmittäviä öljyjä kuten seesaminsiemenöljyä ja gheetä. Riittävä rasvojen saanti on Vatalle tärkeää, sillä he kärsivät usein kuivuudesta. Koska tasapainon järkkyessä Vata kärsii helposti turvotuksesta, ilmavaivoista ja ummetuksesta, Vatalle on tärkeää tukea ruoansulatusjärjestelmää nauttimalla helposti sulavia ruokia, välttää liiallisen raakaruoan nauttimista, sekä muistaa syödä hitaasti hyvin pureskellen. Eli valitaan esimerkiksi salaatin sijasta höyrytettyjä kasviksia ja kylmien smoothieiden sijaan lämpimiä puuroja, sekä juodaan kylmien mehujen sijaan paljon teetä.

  Pitta  

Pittan ominaispiirteitä ovat kuuma, terävä ja intensiivinen, joka näkyy esimerkiksi lämpimänä kehona, runsaana hikoiluna ja nopeana ruoansulatuksena. Ruumiinrakenteeltaan Pitta-tyypit ovat keskikokoisia ja sopusuhtaisia, usein myös urheilullisia ja heillä on usein hyvä aineenvaihdunta.  Jos Pittaa on liikaa, tyypillisiä oireita ovat mm. närästys, akne, tulehdukset, erilaiset vatsavaivat ja pahanhajuinen hiki. Pitta voi muuttua ärsyyntyneeksi ja määräileväksi, jolloin esiintyy kärsimättömyyttä ja kiukunpuuskia. Pittan tasapainottamiseen tarvitaan aikaa rentoutumiseen, positiivista seuraa ja usein myös fyysistä kehon viilentämistä.

​Pittan tasapainoittamiseen ja viilentämiseen (fyysiseen ja psyykkiseen) suositellaan puolestaan viilentäviä salaatteja ja raakaruokia, sekä mehukkaiden hedelmien ja marjojen nauttimista. Pittalle sopii erityisen hyvin kaikki vihreät salaatit, vihersmoothiet ja keitot. Tuhteja kuumennettuja ruokia tulisi olla ruokavaliossa vähemmän, jonka lisäksi  mm. kofeiinia, alkoholia, sokeria ja punaista lihaa tulisi välttää. Vaikka Vatalle ja Kaphalle suositellaankin tiettyjen mausteiden käyttöä, on Pittalle edullisempaa pysytellä suolan ja yrttien käytössä  mm. närästyksen ehkäisemiksi. Närästykseen auttaa myös useiden pienempien aterioiden suosiminen muutaman suuren aterian sijaan.

Kapha

Kaphan peruspiirteitä ovat hitaus ja raskaus. Kapha-tyypit ovat ruumiinrakenteeltaan leveähartisia ja muodokkaita, ja heillä on taipumus ylipainoisuuteen.  Jos Kaphaa on liikaa, näkyy se usein uneliaisuutena, laiskuutena ja masentuneisuutena. Olo voi olla fyysisesti raskas, jonka lisäksi Kapha-tyyppi kärsii myös aineenvaihdunnan ongelmista ja lihoo sen vuoksi herkästi. Tasapainottaakseen Kaphaa tarvitaan fyysistä aktiivisuutta, sekä sopivia mielen virikkeitä ja stimulaatiota. 

Kaphan tasapainottamiseen tarvitaan kevyitä ruokia, jotka auttavat pitämään raskaan olon, aineenvaihdunnan ongelmat ja liikapainon balanssissa. Hyviä ruokavalintoja ovat esimerkiksi pavut, riisi, vesipitoiset kasvikset ja lehtivihreät. Kaphan tulisi rakentaa ruokavalionsa jotakuinkin Vatan ja Pitta välimaastoon suosien sekä  ruoan kylmiä että lämpimiä ominaisuuksia, välttäen kuitenkin tuhteja lohturuokia. Kaphalle sopivia mausteita ovat mustapippuri, cayenne ja chili, sillä ne auttavat aktivoimaan aineenvaihduntaa. Kaphan olisi hyvä välttää ainakin maitotaloustuotteita ja runsasta sokerinsyöntiä. Myös Kaphan tulee keskittyä tietoiseen syömiseen liikasyönnin välttämiseksi, jonka lisäksi heille sopii usein myös 2-3 aterian nauttiminen päivän aikana juurikin hitaamman aineenvaihdunnan vuoksi.

IMG_5991 (2).JPG

Kitcharia ja muita ruokia

Ehkä tunnetuin ayurvediläinen ruoka on kitchari. Tämä superruoka on eräänlainen ihmelääke, jota on käytetty vuosituhansien ajan sairauksien ehkäisyyn, hoitoon sekä lähes kaikenlaiseen toipumiseen, ja sopii tasapainottamaan kaikkia doshia. Kitcharia voi valmistaa lukemattomilla eri tavoilla, mutta perinteisesti se valmistetaan riisistä, mungpavuista, gheestä ja mausteista. Mausteita, kasviksia ja valmistusmenetelmiä säätelemällä saa kitcharista kullekin kehotyypille sopivan aterian. Muita tyypillisiä ayurvediläisiä ruoka-aineita ovat riisin lisäksi palkokasvit, porkkana, kukkakaali, marjat, parsa, idut sekä mausteista inkivääri, kurkuma, kaneli ja kamomilla. Yhden tärkeän ayurvedisen neuvon (joka on nyt ehkä ajankohtaisempi kuin koskaan!) haluan vielä mainita; juo ruoka ja syö vesi. ​Eli syödään tietoisesti, hitaasti, ruoan mausta ja tuntumasta nauttien.

Kun ite innostuin tutustmaan enemmän ayurvedaan ja oman doshani tasapainottamiseen, olin ehtinyt jo aloittaa tiukan AIP-ruokavalion johon ei riisi ja pavut kuuluneet. Kitcharia en ole siis päässyt vielä maistamaan 🙂 Koska oma doshani on Vata (ja hyvin epätasapainossa oleva sellainen :D), ovat kaikki keitot, padat ja kuumennetut ruoat, sekä kanelin, kurkuman ja inkiväärin käyttö avain tasapainon löytämiseen. Täytyy kyllä myöntää, että nyt kesän ja helteiden aikana tämä on toteutunut todella huonosti, vaan eniten on tullut syötyä raikkaampia salaatteja sekä muita raakaruokia.. Itelle ehdottomasti vaikeinta olisi myös kylmistä smoothieista luopuminen. Tätä olisi kuitenkin ihan supermielenkiintoista kokeilla ihan kunnolla, ruokavaliota ja elintapoja myöden. Ajatus kehon ja mielen tasapainottamisesta kiehtoo, joten toivon mukaan pystyn kokeilemaan tätä vielä jonain päivänä. Muutaman Vataa tasapainottavan asian oon kuitenkin ottanut osaksi omaa aamu/päivärutiinia, mutta niistä lisää ensi kerralla 🙂 

Kommentit (1)
  1. spotify web player
    23.8.2018, 07:47

    I like your post. It really useful with me. Thanks for sharing these useful information!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *