Ajatusten voima

BY RACHEL

“Whether you think you can, or you think you can’t, you’re probably right.” 

Tämä on yks mun lempisanontoja, jonka on lausunut amerikkalainen autoinsinööri, yrittäjä ja suurliikemies Henry Ford. Jos uskot että pystyt tai et pysty johonkin, olet todennäköisesti oikeassa - sillä ajatusten voima on ihan valtava! Meidän jokapäiväiset ajatukset ja uskomukset vaikuttaa meihin ja meidän elämän kulkuun niin monen eri mekanismin kautta, että tietoisinkin mindfulnessguru siitä häkeltyy :) Kaikkea tätä on kuitenkin musta ihan älyttömän mielenkiintoista tarkastella ja herätellä vähän myös niitä omia, pinttyneitä ajatusmalleja.

Posiitiviset, voimaannuttavat uskomukset vai negatiiviset rajoittavat uskomukset? Jokainen kantaa mukanaa elämän aikana hankittuja uskomuksia, ajatusmalleja ja asenteita, jotka vaikuttaa siihen miten suhtaudumme elämään, itseemme ja muihin ihmisiin. Ne voi olla posiitivisia, hyvää mieltä ja itseluottamusta tuottavia uskomuksia, tai aivan päinvastaisia. Ajatuksia ja uskomuksia on valtavasti, ja on jokaisen tehtävä oppia valitsemaan ne ajatukset, joihin haluaa keskittyä. Olennaista ei ole pelkkien positiivisten ajatusten loisto, vaan kaikki ajatukset ja tunteet on sallittuja. Mieleen saa ja pitää tulla minkälaisia ajatuksia tahansa! Tärkeää on se, mihin ajatukseen päätät tarttua. Minkä niistä valitset? Mitä niistä toistat? Ja ennenkaikkea - mihin niistä uskot?

 Omia ajattelutaitoja pystyy onneksi kehittämään: harjoittelemalla tietoisuutta, ymmärtämään ajatteluaan, kyseenalaistamaan omia uskomuksiaan, sekä oppimaan uusia ajattelutapoja. Olemalla tietoinen omista ajattelutavoistaan oppii huomaamaan, että ite voi vaikuttaa siihen millaisia ajatuksia mielessä liikkuu ja antaako ajatuksille vallan. Kaikki ei tietenkään ole mitään positiivaripirkkoja, mutta jokainen voi vaikuttaa omien ajatusten luonteeseen, sekä siihen mihin kiinnittää huomioinsa, minkälaisia asioita lausuu ääneen ja minkälaisia asioita näkee ympärillään. Millasta fiilistä ja vibaa haluaa säteillä sisäisesti ja ulkoisesti?

Tätä sivuaa myös vetovoiman lakia. Jokainen varmasti tunnistaa omasta elämästä tai lähipiiristä esimerkkejä, jossa onnekkaat ihmiset on kun mitäkin hannuhanheja, kun taas toisilla negatiivinen asenne vaan ruokkii negatiivisuutta.Se mihin mieli keskittyy, lisääntyy ja kasvaa elämässä. Se, mitä eniten ajattelee, toteutuu elämässä. Samankaltaisuus vetää puoleensa. Hyvillä, positiivisilla ja rakkaudentäyteisillä ajatuksilla vedämme lisää hyviä asioita ja menestystä elämäämme, kun taas vikoihin, ongelmiin ja puutteisiin keskittyminen saa meidät puolestaan säteilemään huonoa tuulta ja epäonnistumista myös ympärillemme.

Toinen mielenkiintoinen kysymys on se, kuinka paljon nämä uskomukset vaikuttaa siihen, miten käyttäydymme ja toimimme ihan pienistä arjen valinnoista lähtien. Omat ajatukset ja uskomukset heijastuu toimintaan ja sitä kautta saavutettuihin (tai saavuttamattomiin) tuloksiin. Omia uskomuksiamme seuraa siis itseään toteuttava ennuste. Mietin monesti, että mitä itse haluan enemmän elämääni? Minkälainen ihminen haluan itse olla ja millaisena haluan näyttäytyä muille? Jos joku asia on huonosti tai ei miellytä, kannattaa pysähtyä miettimään miten asiaan kannattaa suhtautua. Mitä asian eteen voisi tehdä, mitä muutosta kaipaa ja kuinka sinne pääsisi? Minkälaisia tekoja tavoitteen saavuttaminen itseltä vaatii? Tämä voi auttaa suhtautumaan tilanteeseen uudella tavalla, sekä tuo uskoa ja toivoa tilanteeseen ja muutoksen mahdollisuuteen. Ja tämä on musta jo puoli voittoa :)

Tähän liittyy myös ns. sisäinen puhe, eli miten puhuu tai selittää asioita itselleen omassa mielessään. Kaikki käy tätä sisäistä puhetta itsensä kanssa (joidenkin arvioiden mukaan jopa 50 000 sanaa päivässä?!), toiset tietoisemmin kuin toiset. Sisäisellä puheella voi kuitenkin olla ratkaiseva merkitys psyykkiseen hyvinvointiin ja mielialaan, ja sillä voidaan vaikuttaa omiin suorituksiin mm. kannustamalla ja motivoimalla itseään. Pysähdy välillä miettimään miten puhut itsellesi, ja miten selität itsellesi onnistumisia tai epäonnistumisia. Perfektionistina (minä täällä!) on välillä helppo takertua epäonnistumisiin ja jäädä jumiin kielteiseen sisäiseen puheeseen.. Silloin omista onnistumisista on vaikea iloita ja saada tärkeitä onnistumisen tunteita. Tunnistamalla nämä pahaa mieltä ylläpitävät ajatusvääristymät ja tarkastelemalla omaa puheen ääntä voi kuitenkin pikkuhiljaa oppia muodostamaan myönteisiä ja toimintaa tukevia ajatusmalleja, ja puhumaan itselle niinkuin puhuisi parhaalle ystävälle. Sillä jokaisen piätisi olla itsensä paras ystävä!

Joten whether you think you can, or you think you can't, you're probably right. Kuinka itse ajattelet?

 

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.