Kollageeni & kauneussmoothie

BY RACHEL

Koska oon tänä vuonna virallisesti lähempänä kolmea- kuin kahtakymppiä, oon alkanut ottaa vähän enemmän vakavissani kaiken vanhenemiseen liittyvän ;) Monien muiden naisten tavoin ensimmäisenä syyniin pääsi iho, ja lähdin tutustumaan antiagen maailmaan tavoitteenani löytää jotain ryppyjä ehkäisevää, ihoa täydellisesti siloittavaa eliksiiriä (tai jotain sen kaltaista ainakin). Törmäsin tutkimusmatkallani tämän tästä kollageeniin, jota lähdin tutkimaan lisää. What is collagen?

Kollageeni muodostaa 30% ihmisten elimistön proteiinista, ja sitä löytyy sideokudoksista kuten ihosta, nivelistä, rustoista, hampaista ja verisuonista. Kollageeni on kuin liima, joka sitoo kehon osat yhteen, ja lisää elimistön kudosten joustavuutta, kimmoisuutta, sileyttä ja toimintakykyä. Se yhdistetään myös usein kauneuteen eikä syyttä, sillä kollageeni muodostaa jopa 70% ihon proteiinista, auttaen pitämään ihon sileänä ja kimmoisena, sekä vaikuttaen mm. hiusten ja hampaiden hyvinvointiin. Kollageenin on kudosten hyvinvoinnin lisäksi havaittu tuottavan hyvn kylläisyyden, ylläpitävän tasaista verensokeria sekä vähentävän makeanhimoa.

Elimistö tuottaa kollageenia noin 25-ikävuoteen asti, jonka jälkeen kehon luonnollinen kollageenituotanto alkaa pikkuhiljaa vähentyä. Kollageenin puute ja kollageenisäikeiden haurastuminen alkaa näkymään esimerkiksi ihon veltostumisena, ryppyinä, pigmenttiläiskien lisääntymisenä, sekä hiusten ohentumisena.. Samaa vanhenemista ja haurastumista tapahtuu myös muille elimistön kudoksille, myös niille, joita ei voi nähdä ulkopäin. Vanhenemista ei valitettavasti voi estää, mutta kollageenin vähenemiseen voi vaikuttaa elintavoillaan; mm. UV-säteily, tupakointi, stressi, sokeri sekä ravinneköyhä ruoka nopeuttavat vanhenemisprosessia ja kollageenisäikeiden haurastumista. Myös liiallinen fyysinen treenaaminen, hormonitasapainohäiriöt, sekä ruoansulatusongelmat voivat vähentää kollageenin muodostumista. 

Kollageenia saa ruoan kautta lihasta, kalasta sekä mm. liivatteesta. Kollageenipitoisuuden kannalta parhaat lihat ovat nauta, kana ja hirvi, sekä eläinten iho, luut ja teurasjätteet. Myös trendijuomaksi noussut luuliemi on erittäin hyvä kollageeninlähde. Myös tietyt ruoat edistävät elimistön kollageenin tuotantoa, ja niitä kannattaakin sisällyttää ruokavalioon runsaasti ja monipuolisesti. Erityisesti punaiset hedelmät ja kasvikset (mansikka, punajuuri, paprika), C-vitamiinipitoiset hedelmät (appelsiini, sitruuna, greippi, ananas), sekä rikkipitoiset ruoat (selleri, valkosipuli, banaani, sipuli, togu) toimivat hyvinä kollageenintuotannon stimulanttina. 

No sitten päästään niihin ihmevoiteisiin ja muihin; kollageenin riittävän saannin voi turvata myös muilla keinoilla, kuten ulkoisesti voiteina ja naamioina, sekä sisäisesti ravintolisinä. Saatavilla on mm. kollageenijauheita, -kapseleita ja -vesiä, sekä kollageenia sisältävää suklaata :D Marikkinoilta löytyy nauta- ja kalakollageenia, joita voi käyttää proteiinijauheen tavoin ja sekoittaa esimerkiksi smoothien, jogurtin tai veden joukkoon. Vielä en ole tarttunut voidepurkkiin ryppyjen ehkäisyn toivossa, mutta oon ottanut käyttöön tämän Puhdas+ Beauty Kollageenijauheen. Se on neutraalin makuinen, helppokäyttöinen ja vaivaton tapa lisätä ruokavalioon vanhenemista hidastavaa ravinnetta :) Ite lisäilenkin ruokalusikallisen jauhetta smoothien joukkoon päivittäin. 

Tässä siis smoothie, joka sisältää runsaasti elimistön luonnollista kollageenin tuotantoa stimuloivia ruoka-aineita, antioksidantteja, hyviä rasvoja - sekä ruokalusikallisen verran kollageenijauhetta. 

BEAUTY SMOOTHIE

1 banaani

1 appelsiini

1 dl mansikoita

1 rkl chiansiemeniä

1 rkl Puhdas+ kollageenijauhetta

mantelimaitoa

 

Kommentoi