LUUKKU 23: Hyvinvoiva joulu

DSC01891.jpg

DSC01894.jpg

DSC01897.jpg

Vaikka juhlapyhät ihania ovatkin, niihin liittyy tietyllä tapaa myös monennäköistä stressiä. Matkustelu, tavallista pidemmät to do-listat, poikkeavat rutiinit tai niiden sekoittuminen kokonaan voi aiheuttaa stressiä niin mielelle kuin elimistöllekin. Joulu ei kuitenkaan tule stressaamalla eikä joulufiilis nipottamalla.. Jokainen voi mahduttaa päiviin pieniä, omaa terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tekoja, nauttien samalla joulusta ilman turhaa stressiä. 

Jos itsellä on tiettyjä terveystavoitteita, voi niistä pitää jouluna edelleen kiinni. Joulu tai loma ei omasta mielestäni tarkoita sitä, että kaikista terveellisista ruoka- ja liikuntatottumuksista täytyy pitää myös lomaa, vaan ne kulkee ihan samalla tavalla siellä mukana 🙂 Joulu ei tarkoita herkkujen totaalikieltäytymistä mutta ei myöskään sitä, että voidaan/täytyy syödä kinkkua ja suklaata aamusta iltaan, vaan pidetään terveellisen ruokavalion perusta edelleen mielessä, sallien mukaan lempiherkut menettämättä kuitenkaan syömisenhallintaa. Surauta aamupalaksi ravintopommismoothie, juo vihermehuja ja pilko kasviksia naposteltavaksi, niin ruokavalio pysyy paremmin ja helpommin tasapainossa.

Syö tietoisesti. Kaikki tietää miten nopeasti ja huomaamatta se karkki/sipsipussi tai suklaalevy hupenee, kun huomio keskittyy muuhun tekemiseen kuten kirjan lukemiseen, leffan katsomiseen tai lautapelin pelaamiseen.. Kun syöt, niin keskity silloin syömiseen 🙂 Voit kokeilla haarukka-kikkaa, jossa jokaisen haarukallisen välissä aterimet lasketaan kokonaan pois kädestä ja keskitytään ruoan kunnolliseen pureskeluun ja maisteluun. Jos kuitenkin kaipaat pientä naposteltavaa, niin laita tarjolle kohtuullisia määriä herkkuja ja sisällytä mukaan kasvistikkuja ja/tai hedelmiä.

Kaikkea ei myöskään tarvitse syödä tai maistaa. Joku sanoi joskus jossain, että kun ne herkut tulee päätymään jokatapauksessa peppuun ja reisiin, harkitsen tarkkaan mitä herkkuja haluan kantaa mukanani 😀 Nautiskele lempisuklaallasi, syö pala äidin tekemää kakkua tai mummin luumujäädykettä jos ne on joulun kohokohtia, mutta kaikkea ei ole pakko syödä, koska joulu. Syö siis niitä ruokia, joita rakastat yli kaiken, mutta jätä muu. Voit myös opetella kieltäytymään tarjottavista kohteliaasti tuntematta syyllisyyttä tai huonoa omaatuntoa.

DSC01901.jpg

Liiku! Voit ylläpitää normaaleja treenitottumuksiasi jos se tuntuu susta hyvältä, tai sitten voit haastaa itsesi liikkumaan ihan eri tavalla loman ajan! Suosittelen kuitenkin sisällyttämään jotain liikettä ihan jokaiseen päivään; mene pienelle kävelylenkille, käy luistelemassa tai uimassa, kävele kauppaan, hautausmaalle tai ystävän luokse, joogaa, tanssi, paini, tai etsi youtubesta nopea HIIT-treeni jonka teet ihan omalla kehonpainolla. Haasta kaveri, puoliso tai lapset mukaan – siitä voi tulla yllättävänkin hauskaa 😀

Lepää, nuku, rentoudu. Vaali unta ja lepoa, nuku riittävästi ja panosta unen laatuun. Ite pyrin pitämään unirytmin lomallakin mahdollisimman säännöllisenä (tai lapset kyllä pitäisi siitä muutenkin huolen..), koska riittävällä unella on niin suuri vaikutus mun muuhun terveyteen, hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tänä vuonna aion keskittyä erityisesti myös muihin rentoutumismuotoihin, kuten pitkään saunomiseen, venyttelyyn ja foam rollaamiseen, hieromiseen ja lukemiseen. Pyri myös vähentämään stressitekijät ihan minimiin. 

Ole läsnä, ole kiitollinen ja huomioi muut. Kaikille joulu ei ole rakkauden ja ilon juhlaa, vaan sitä voi varjostaa monet murheet ja haasteet. Ole myötätuntoinen ja empaattinen heitä ja heidän kokemuksiaan kohtaan. Vähennä myös puhelimen/teknologian käyttöä ja elä ja aisti joulu kaikilla aisteilla. Mitä vanhemmaksi sitä tulee, sitä paremmin ymmärtää, että joulu ja joulufiilis syntyy lahjojen ja hössötysten sijaan läsnäolosta.. Mieti, millaisen joulun sinä haluat? Millaisi hetkiä haluat muistaa ja millaisia muistoja haluat antaa itsellesi ja muille? Joulu on täynnä ihania hetkiä, huomaathan ne? 

DSC01903.jpg

 

DSC01904.jpg

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *