Luuliemi – terveyseliksiiri?

IMG_1535.jpgOotteko jo kuulleeet luuliemestä? Tai kuinka moni on jo kokeillut luulientä?

Luuliemi on ikivanha, yli 2500 vuotta vanha ”mausteliemien äiti”, joka on ollut osana eri kulttuureja jo pitkään. Esimerkiksi jo Hippocrates aikoinaan määräsi sitä potilailleen vatsavaivojen hoitoon, jonka lisäksi luulientä on käytetty lääkinnällisesti mm. kiinalaisessa lääketieteessä jo tuhansia vuosia. Lääkinnällisten ominaisuuksien lisäksi, luuliemen valmistaminen oli oiva tapa hyödyntää kaadettu eläin kokonaan. 

Luuliemi on luuytimen ravitsevuuden vuoksi todellinen ravintolisä ja superfood; se on luonnollinen, vatsaystävällinen ja helposti imeytyvä, joka säännöllisesti nautittuna edistää terveyttä ja hyvinvointia, sekä auttaa moniin vaivoihin. Luuydin sisältää monipuolisesti elämän kannalta keskeisiä ravinteita, sekä runsaasti terveydelle edullistaa rasvaa hyvin imeytyvässä muodossa. Luuliemi sisältää runsaasti ravintoaineita kuten aminohappoja, kollageenia, gelatiinia, sekä mineraaleja ja kivennäisaineita, kuten kalsiumia, magnesiumia ja fosforia. Nykytutkimusten mukaan luuliemellä on todettu olevan positiivisia vaikutuksia mm. vastustukykyyn, ruoansulatukseen sekä nivelvaivoihin. 

Vatsa ja suolisto: Luuliemen sisältämät ravintoaineet ovat helposti sulavassa muodossa, jonka vuoksi ravinteet pääsevät helposti imeytymään elimistön käyttöön ja edistävät suoliston bakteerikantaa. Luuliemen sisältämä glysiini mm. edistää vatsahappojen eritystä, joka edistää ruoansulatusta, ja gelatiini puolestaan suojaa ja hoitaa suoliston limakalvoja. Hyvinvoivan suoliston on taas todettu vähentävän suoliston läpäisevyyttä, joka on yhteydessä vähentyneeseen allergiaan ja ruoka-aineyliherkkyyksiin. 

IMG_1537.jpg

Vastustuskyky: Yksi merkittävimpiä luuliemestä saatavia hyötyjä on vastustuskyvyn paraneminen. Koska suurin osa immuunipuolustuksesta sijaitsee suolistossa, on vahvempi suolisto yhteydessä vahvempaan vastustuskykyyn. Luuliemi sisältää runsaasti tulehdusta vähentäviä ja ehkäiseviä aminohappoja ja mineraaleja, ja sen on todettu vaikuttavan suotuisasti mm. allergioihin, astmaan ja reumaan.

Detox: Nykypäivänä altistumme suurelle toksiinikuormalle, johon luuliemestä voi saada apua. Luuliemi edistää maksan toimintaa sekä auttaa vähentämään elimistön tulehdustilaa. Esimerkiksi luuliemen sisältämää glysiiniä tarvitaan maksassa neutraloimaan myrkkyjä, sekä puhdistamaan soluja.

Luut ja nivelet: Luuliemi sisältää runsaasti kollageenia, joka on luuston tärkein rakennusaine. Kollageenin lisäksi luuliemestä saa kalsiumia ja magnesiumia, jotka ovat myös hyvinvoivan luuston tärkeitä rakennusaineita. Luuliemen sisältämät aminohapot (erityisesti kollageeni ja gelatiini) vaikuttavat suotuisasti nivelterveyteen korjaten vaurioitunutta kudosta, pitäen nivelet liikkuvina ja hilliten niveltulehduksia ja -kipuja.

Iho, hiukset ja kynnet: Luuliemen sisältämä kollageeni huolehtii mm. ihon kimmoisuudesta, joten se auttaa ehkäisemään ihoa rypyiltä ja ikääntymiseltä. Kollageeni ja gelatiini huolehtivat myös hiusten ja kynsien hyvinvoinnista.

IMG_1529.jpg

Luuliemen valmistus

Luuliemen valmistukseen tarvitaan laadukasta, luomu- tai riistaeläimen luita. Luuliemen valmistukseen kannattaa valita vain laadukasta, parasta mahdollista luuta, kuten riistaeläimen tai luomun/ruoholla syötetyn eläimen luuta. Ite oon ostanut paikallisen rekoringin kautta halvalla luomunaudan luita, sekä hyödyntänyt syömämme kokonaisen luomubroilerin luut luuliemen tekoon. Broilerin luista valmistettu luuliemi on ehdottomasti miedomman makuista, ja suosittelenkin aloittamaan kokeilun/maistelun kanan luuliemestä, jos luuliemi ajatuksena epäilyttää 🙂 Valmistan luuliemen painekattilalla, jolloin keittoaika lyhenee huomattavasti, mutta luuliemen voi yhtä hyvin tehdä ihan tavallisella kattilalla pitkään hauduttaen.

Perinteisesti luulientä haudutetaan 1-2 vuorokauden ajan; pitkä ja hellävarainen haudutus pehmentää luita ja auttaa irroittamaan luuytimestä mahdollisimman paljon arvokkaita ravintoaineita, jotka pääsevät sulamaan liemen joukkoon. Sekaan voi myös lisätä yrttejä, kasviksia, nahistuneita parsakaalinvarsia ja muita mausteita makua tuomaan. Sekaan kannattaa myös lorauttaa hieman omenaviinietikkaa, sillä se auttaa irroittamaan ravinteita vielä vähän tehokkaammin. Liemi hyytyy jäähtyessään sen sisältämästä gelatiinista johtuen, joten älä säikähdä tätä hötkyvää hyytelöä, äläkä myöskään pinnalle muodostunutta rasvakerrosta. Hyytelö nesteytyy uudelleen lämmittäessä, ja rasvakerros sisältää hirveesti ihan sairaan hydöyllisiä ja terveyttä tukevia ravinteita. Täältä löytyy hyvät ohjeet luuliemen valmistukseen. Jos luulientä ei halua/jaksa itse keittää mutta sen tuomat terveyshyödyt kiinnostavat, niin mm. Biomed myy luuliemijääpaloja, joita kannattaa ehdottomasti kokeilla!

Luuliemen käyttö

Luuliemi on ihan älyttömän monipuolinen ruoka-aine, jota voi hyödyntää ruoanlaitossa monella tapaa; padoissa, keitoissa, kastikkeissa, risotossa.. Ihan kuten kaupan liemikuutioita, mutta monin verroin terveellisempänä vaihtoehtona 🙂 Ite jätän yleensä yhden purkillisen jääkaappiin ja pakastan loput jääpalamuotteihin, joita napsin ja käytän oikeastaan lähes jokaiseen ruokaan; paistamiseen ja maustamiseen, sekä liemen ja kastikkeen tekoon. Luuliemi oli myös meidän beben ensimmäinen ”ruoka” rintamaidon ohella, ja uskaliaammat voikin nauttia lientä ihan sellaisenaan tai tehdä siitä erinäisiä juomia. Ite en ole vielä niin pitkälle päässyt 😀

Terveysvaikutusten lisäksi musta on hienoa hyödyntää eläin mahdollisimman monipuolisesti/kokonaan, eikä vain lihan osalta. Sen valmistaminen vaatii hieman vaivannäköä, mutta mitäpä sitä ei oman terveytensä eteen tekisi, vai mitä 😉 Mutta jos et vieläkään vakuuttunut, niin tsekkaa ainakin esimerkiksi tämä Jenkeistä löytyvä, suosittu luuliemibaarit, jossa porukka käy siemailemassa tätä terveys-kauneuseliksiiriä! 

IMG_1530.jpg

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *