THE MIRACLE MORNING

BY RACHEL

Oon aina ollut aamuihmisiä, ja kokenut olevani silloin tehokkaimmillani. Tykkään herätä ajoissa, jolloin koko päivä on edessä ja saan rauhassa puuhastalla omia aamujuttujani, kun lapset (ja mies) vielä nukkuvat. Tällä hetkellä herään beben syöttämiseen jo aikasin aamulla, mutta ilman vauvaakin tykkäsin herätä viimeistään 7 aikaan ja saada päivän heti käyntiin. Nousenkin sängystä aina samantien; inhoan torkuttamista, enkä tykkää jäädä sänkyyn "lorvimaan". Uskon vahvasti siihen, että se millä tavoin aloittaa päivän ja millaisia asioita aamuisin tekee on suuri vaikutus paitsi omaan terveyteen ja hyvinvointiin, mutta myös päivän kulkuun ja laajemmassa mittakaavassa mm. tavoitteiden saavuttamiseen. Tästä aiheesta oon kirjoittanut jo 5 vuotta sitten silloiseen blogiin, mutta nyt törmätessäni aiheeseen uudelleen halusin tutustua aiheeseen lisää ja jakaa oivalluksia myös blogin puolella.

Saanen esitellä The Miracle Morning by Hal Elrod. Hal Elrod on Miracle morning -aatteen luoja, kirjailija, ultramaratoonari, podcast-juontaja, ja kahden lapsen isä. Hänen kirjansa The Miracle Morning: The Not-So-Obvious Secret Guaranteed to Transform Your Life (Before 8AM) on yksi kaikkien aikojen parhaiten myytyjä, ja ihmisten elämää eniten mullistaneita kirjoja, joita on kirjoitettu, ja Elrodin kehittämää reseptiä pidetään yhtenä yksinkertaisimpana lähestymistapana omien tavoitteiden ja unelmien saavuttamiseen. Kirjasarjaksi laajentuneet opukset on mullistaneet kymmenien tuhansien ihmisten elämää ympäri maailmaa opastaen, kuinka herätä aamuisin energisenä, motivoituneena ja täydellisellä fokuksella, jotta voi viedä elämän ihan uudelle tasolle.

Elrod sanoo kirjassaan: “How you wake up each day and your morning routine (or lack thereof) dramatically affects your levels of success in every single area of your life. Focused, productive, successful mornings generate focused, productive, successful days — which inevitably create a successful life — in the same way that unfocused, unproductive, and mediocre mornings generate unfocused, unproductive, and mediocre days, and ultimately a mediocre quality of life. By simply changing the way you wake up in the morning, you can transform any area of your life, faster than you ever thought possible.”

The Miracle Morning -konseptiin kuuluu 6 periaatetta, joiden omaksuminen omaan aamurutiiniin auttaa muuttamaan elämän suuntaa. Nämä periaatteet ovat Silence, Affirmations, Visualization, Exercise, Reading, ja Scribing.

Silence (hiljaisuus): Täydellistä, tietoista hiljaisuutta rauhallisesti istuen ja syvään hengittäen. Tärkeintä on keskittyä hengitykseen ja olemaan läsnä hetkessä. Voi myös kokeilla esim. meditaatiota tai rukoilla.

Affirmations (affirmaatiot): Lista itselle tärkeistä affirmaatioista, ajatuksista ja mantroista. Affirmaatioiden lukeminen ja toistaminen lisää omaa sisäistä motivaatiota ja muistuttaa päivittäin omista kyvyistä ja mahdollisuuksista, lisäten itsevarmuutta. 

Visualization (kuvittelu, mielikuvaharjoitus): Tätä varten voi koota joko dream boardin, tai ihan vain sulkea silmät ja kuvitella. Mielikuvaharjoittelun tarkoituksena on pohtia omia tavoitteita, ja miltä niiden saavuttaminen näyttää ja tuntuu. Voi kuvitella täydellisesti sujuvan päivän, tietyn tapahtuman tai halutun lopputuloksen.

Exercise (liikunta): Liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin puhuvat puolestaan, ja ne kuuluvat myös Miracle morningin periaatteisiin. Liikkua voi ihan miten vaan itselle mieluisalla tavalla niin, että syke nousee ja tuntee heräävänsä ja energisoituvansa. 

Reading (lukeminen): Aamulukeminen tulisi suunnata self-help -opuksiin tai muuhun kirjallisuuteen, josta voi oppia menestyjiltä, asiantuntijoilta tai muilta alan eksperteiltä. Nopein tapa päästä haluamiin tuloksiin on ottaa mallia menestyneiltä henkilöiltä, jonka lisäksi lukemalla voi aina löytää ja oppia uutta, jota voi toimeenpanna myös omassa elämässä.

Scribing (kirjoittaminen): Myös kirjoittaminen on tärkeä osa aamurutiineja. Kirjoittaminen auttaa jäsentämään ajatuksia, konkretisoimaan tunteita ja ajan kuluessa havainnoimaan omaa kehitystä. 

Nämä 6 periaatetta ei siis ole mitään maailmaa mullistavia asioita. Mikä on tehnyt Miracle Morning -konseptista niin tehokkaan ja toimivan on se, että Elrod yhdisti periaatteet helposti lähestyttäväksi kokonaisuudeksi. Elrodin mukaan jopa 6 minuuttia aamussa (1min per periaate) riittää aikaansaamaan suotuisia, merkittäviä ja jopa elämää mullistavia muutoksia elämässä, kunhan tekee siitä tavan. Ja jokaisella on 6 minuuttia aikaa investoida itseensä.

Omiin aamurutiiniin on tällä hetkellä kuuluneet: muutamat aurinkotervehdykset, selän rullausta tai vaihtoehtoisesti jonkun pidemmän joogasession (tämä on ehkä Silencen ja Exercisen yhdistelmä), dreamboardin vilkuilua (Visualization), sekä välillä aamusivujen kirjoittamista (Scribing). Mulle tekisi kyllä ihan hyvää harjoitella tietoista läsnäoloa ja meditaatiota, ja aion nyt ottaa sen heti ensimmäiseksi asiaksi jonka tekisin aamuisin.. Aion myös kirjoittaa itselleni ylös tärkeitä, motivoivia ja merkityksellisiä affirmaatioita, joilla saada lisäbuustia päivään. Hassua sinänsä, että meidän isompi lady kysyi eilen, että mikä on mun motto elämässä :) Omiin aamurutiineihin kuuluu myös olennaisena osana lemppariateriani eli aamupala, jota en skippaa oikeastaan ikinä. Juon ensin puoli litraa sitruunalla terästettyä vettä, ja panostan sen jälkeen aamaisen tekoon ihan kunnolla. Mä todellakin näen aikaa ja vaivaa sen eteen, että saan syödä maukkaan, ravitsevan ja terveellisen aamiaisen. Siihen päälle vielä kahvi lusikallisella kookosmannaa, niin päivä ei voi jatkua huonosti ;)

Mutta jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin suosittelen ehdottomasti tsekkaamaan Elrodin kirja ja podcasti (Achieve your goals)!

Kommentit

Saranda
Tyhjä ajatus

Todella mielenkiintoisen kuuloinen kirja, taidan ottaa tästä kopin! :)

byrachel
BY RACHEL

Joo todella vahva suositus! Ja jos yhtään tykkää kuunnella englanninkielistä puhetta, niin suosittelen myös sen podcastiä. Itekin vasta löysin sen, ja heti meni monta jaksoa kuunneltavien listalle :)

Kommentoi