NEW COAT & MIELEENPAINUVAT HETKET

 

IMG_1449.jpg

Kävin eilen puutarhaliikkeessä etsimässä ruukkuja ja kivoja syyskukkia vähän freesaamaan ulko-oven pielustaa. Pyörittiin ladyjen kanssa siellä pihamyymälässä hyvän tovin, löysin etsimäni (ison ja painavan) ruukun ja isomalle ladylle oman haravan ja harjan, ja lähdettiin raahaamaan tavaroita sisälle maksettavaksi. No kassalla vasta huomasin että mulla olikin jäänyt pankkikortti kotiin. Kysyin saisinko jättää tuotteet odottamaan jos palaisin heti takaisin pankkikortin kera. No sehän myyjälle sopi, joten palasin parikymmentä minuuttia myöhemmin maksamaan ostokset. Ulkotarvikemyymälässä oli ollut osa tuotteista alennettuina, mutta melko sekavasti esillä, enkä myyjän tiedustellessa muistanut mistä kasasta olin ruukkuni noukkinut. Myyjäkään ei muistanut oliko kyseessäoleva ruukku normaalihintainen vai ei, niin päätti antaa mulle ”henkilökohtaisen alennuksen”. Autossa katsoin, että olin saanut 40€ maksavasta ruukusta 70% alennuksen. Kyllä muuten meen seuraavallakin kerralla samaan liikkeeseen asioimaan 🙂

Tää oli siitä hauska sattuma, että törmäsin eilen illalla kirjailijaan nimeltä Dan Heath, joka on yhdessä veljensä Chipin kanssa juuri julkaissut kirjan siitä, miksi tietyillä hetkillä ja kokemuksilla on erityisen merkittävä vaikutus meidän elämään (The Power of Moments).  He paljastavat avaintekijät ikimuistoisten ja merkityksellisimpien hetkien taustalla, ja kuvaavat mm. sitä, miten ihmiset, yritykset, ja koulumaailma voisi tietoisesti luoda näitä hetkiä rikastaakseen elämäämme. Tässä on muutama Danin antama ihan huippuja esimerkkei siitä, miten muutamat yritykset on onnistuneesti vieny teorian käytäntöön 🙂

IMG_1450.jpg

IMG_1457.jpg

Esimerkiksi Southwest Airlines alkoi viljellä huumoria ja hyvätahtoisia vitsejä mm. turvallisuusohjeissa, kuten: ”Aseta happinaamari ensin itsellesi ja sitten vasta lapsellesi. Jos matkustat enemmän kuin yhden lapsen kanssa, voit joutua pohtimaan heidän tulevaa tienaamispotentiaaliaan.” Heidän lennoillaan kuulutuksia saatetaan myös laulaa tai räpätä, jotka ovat kyselyjen mukaan jääneet eritysesti asiakkaiden mieleen.

Magic Castle -hotelli on erittäin vaatimattoman näköinen ja oloinen 3,5-tähden hotelli Los Angelesissa, joka on kuitenkin rankattu Tripdvisoryssa paremmaksi kuin viiden tähden Four Seasons Beverly Hills -hotelli. Miksi? Koska Taikalinnassa voi mm. tilata popsicle hotlinelta ilmaiseksi mehujäätä, jonka valkohansikkainen hovimestari toimittaa altaan viereen hopeatarjoittmiella. Ilmasia snäksejä on tarjolla 24/7, ja taikuri kiertää tekemässä taikatemppuja parina päivänä viikossa. Mutta erityisesti heidän ystävällistä, avuliasta ja asikaspalveluhenkistä henkilökuntaa kehutaan monella saitilla ihan maasta taivaisiin.

Pret A Manger -kahvilaketju halusi luoda kanta-asiakasohjelmia, joilla pystyisi erottumaan joukosta. Tavallisen kantiskorttisysteemin sijaan, Pretin toimitusjohtaja päätti käyttää tietyn summan kuukaudessa ilmaisten juomien ja ruokien jakamiseen. Työntekijöille annettiin vapaus ja vastuu päättää, kenen ostoksista he eivät veloittaneetkaan mitään. Syyksi kelpasi vain asiakkaan kiva solmio, hauska pyörä tai kauniit silmät. Taktiikka näytti toimivan, sillä ensimmäisen vuoden jälkeen myynti kasvoi 16 prosentilla.

IMG_1477.jpg

Tarina Joshie-kirahvista oli kuitenkin ihan lemppari. Perhe oli lomaillut Ritz-Carlton hotellissa, ja lähdettyään oli pikkupojan unilelu unohtunut hotelliin. Poikahan ei luonnollisesti saanut millään unta ilman kirahvia kainalossa, niin isä keksi sepittää tarinan siitä, miten Joshie vain halusi jäädä lomailemaan vielä muutamaksi päiväksi. Samana iltana Ritz-Carltonista soitettiin, että he ovat löytäneet kirahvin ja se on heidän hellässä hoidossaan, jolloin isä kertoi sepittämästään tarinasta ja tiedusteli voisiko henkilökunta mahdollisesti lähteä juoneen mukaan ja ottaa valokuvan Joshiesta altaalla, jonka lähettäisi pojalle Joshien mukana. Henkilökunta lupasi tehdä niin, ja muutaman päivän päästä paketti saapui perille. Paketista ei kuitenkaan kuoriutunut Joshie yhden valokuvan kera, vaan kokonainen albumi!!! Siellä oli kuvia pehmolelukirahvista hieronnassa, ajamassa golfkärryä ja tutkimassa turvallisuuskameroita! En kestä 😀 Tsekatkaa kuvat täältä, tää on jotain niin mieltöntä. 

Kun hyvän asiakaspalvelun vauhtiin oon kerran päässy, niin täytyy antaa tunnustusta vielä yhdelle yritykselle. Nimittäin Foodinille. Siinä on oikeesti yritys, jossa on toiminta ja arvot kohdillaan; kunnioitan ihan valtavasti sitä, miten läpinäkyvää, rehellistä ja aitoa heidän toimintansa on, ja heidän tuotteidensa laatu ihan huippua. Ja miten hyvä mieli siitä tulee, kun tilausta purkaessa löytää käsinkirjoitetun viestin (!) ja usein pienen yllärilahjan (tee-maistiainen tai raakakaakaokuorrutettuja inkivääripalleroita!). Ihan miljoona peukkua.

Ja joo. Mun uus Marimekon teddytakki saa myös ihan miljoona peukkua. Tän pehmeämpää, nallemaisempaa, lämpimämpää tai tyylikkäämpää takkia ei vaan ole. Winter – I’m ready for ya!

IMG_1482.jpg

takki Marimekko / t-paita Mango / farkut Cubus / kengät Samsoe&Samsoe / clutch vanha ulkomailta

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *