Proteiinia smoothieen ilman proteiinijauheita

IMG_3243.jpg

Päivän kysymys: jos mä joutuisin lähtemään autiolle saarelle ja saisin ottaa mukaani vaan kolme asiaa, niin mitkä ne olisivat?

IMG_3248.jpg

Ykkösenä ottaisin tietysti blenderin 😀 Siis blenderi (ja tarkemmin sanottuna smoothie) on ihan paras keksintö ikinä, monestakin syystä. En lähde käymään syitä tällä kertaa sen tarkemmin läpi, mutta jos siellä ruudun takana on joku joka ei oo vielä päässy smoothien maailmaan, niin GIRL! Samantien pimpottamaan meidän ovikelloa! Lupaan pitää sulle henkilökohtaisen smoothiekoulun 🙂 

Kun virallisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan 500g kasvisten, marjojen ja hedelmien päiväsaantia, saa yhteen smoothieen uppoamaan helposti jo yli puolet siitä! Jos on muuten vaikea lisätä riittävästi tummia lehtivihreitä tai hyviä rasvoja omaan ruokavalioon, niin boom! Smoothien sekaan voi piilottaa molemmat niin helposti, että se on melkein liian hyvä ollakseen totta. Jos haluaa smoothien pitävän nälän loitolla pidempäänkin, niin on hyvä ujuttaa sinne hedelmien ja marjojen joukkoon myös jotain proteiinipitoista. Etenkin jos smoothien tekee aamupalaksi, sen olisi tärkeä sisältää riittävästi proteiinia. Proteiini auttaa mm. ylläpitämään kylläisyyttä, parantaa energiatasoja sekä keskittymiskykyä, sekä vaikuttaa nälkä- ja kylläisyyssignaaleihin, joka puolestaan vaikuttaa siihen millaisia ruokavalintoja tekee myöhemmin päivän aikana. Napostelu- ja mieliteot vähenevät ja verensokeri pysyy tasaisena. Naisille sopiva proteiinin kerta-annos on noin 20-25g, miehille 30g paikkeilla.

Ite täydensin omia smoothieita pitkään erilaisilla proteiinijauheilla. Kun sitten jätin jauheet pois käytöstä, jouduin lähtemään pienelle tutkimusmatkalle proteiinipitoisten ruoka-aineiden maailmaan.. Matkalta löytyi kuitenkin vaikka mitä hyviä vaihtoehtoja jauheille, jotka sopivat mitä parhaimmin täyteläisten smoothiekulhojen perustaksi! Monet siemenet ja pähkinät tulikin tutkimusmatkan ansiosta tärkeäksi osaksi smoothiereseptiikkaani. Korkealaatuiset proteiinijauheet on mielestäni ihan hyvä lisä ruokavalioon etenkin, jos ravinteikkaalla smoothiella korvaa yhden kokonaisen aterian tai jos urheilee erittäin paljon, mutta ilman niitä pärjää kuitenkin hyvin. Tässä tuleekin vinkkejä siihen, miten lähteä rakentamaan proteiinipitoinen, energiaa ja ravinteita pursuava smoothie ilman ylimääräisiä jauheita. 

nuts.png

protein.png

Muita hyviä proteiininläheitä on tietysti maito- ja soijavalmisteet (jos niitä käyttää), tofu ja kikherneet. Myös kasvi/pähkinämaidosta riippuen parin desin loraus tuo mukanaan myös pari grammaa proteiinia. Ylläolevista vaihtoehdoista omia lemppareita on liotetut cashewt, mantelit ja tattarisuurimot, jotka on superhelppo laittaa illalla veteen likoomaan ja aamulla huuhtasta ja heittää blenderiin. Ne tuo myös ihanaa paksuutta ja kuohkeutta smoothieihin! Myös kaikki siemenet on mun mielestä ihan aliarvostettuja, ja niitä suosittelisinkin käyttämään rohkeasti ja monipuolisesti 🙂 Nyt voitte siis lähteä navigoimaan protskusmoothieiden maailmaan.. Saatte ottaa ylläolevan kuvan kartaksi, jos niin tahdotte 😉

 

Mitä ne kaksi muuta asiaa olisivat? Kiva kun kysyit. Ne olisi mitä todennäköisimmin läppäri ja vastuskuminauha.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *