Tehokeinot talvesta selviytymiseen

IMG_7143.JPG

Talvi on täällä. Toisin sanoen jäätyneet varpaat, pimeät päivät, kuiva iho ja flunssapöpöt.

Tähän aikaan vuodesta on oikeesti niin helppoa käpertyä sohvan nurkkaan koko päiväksi, kun lämpömittari näyttää (omasta mielestäni ainakin) 30 astetta liian vähän. Asiaa ei myskään auta se, että talvea on tässä vaiheessa vuotta vielä monta kuukautta edessä.. Yritän kuitenkin parhaani pysyä motivoituneena ja optimistisena, sekä pitää kiinni mun normirutiineista, sen sijaan että pyörittelisin päässäni listaa kaikista niistä syistä, miksi talvi onkaan mun inhokkivuodenaika 😉 Ja koska en halua antaa periksi kaikenmaailman selityksille ja tekosyille, on aika ottaa mun hyviksi havaitut täsmäaseet käyttöön talvesta seliytymiseen.

Vaikka alkuvuoden huumaa eletäänkin liikunnan saralla, en henkilökohtaisesti muista milloin oma liikuntamotivaatio olisi viimeksi ollut näin matalalla; syynä tähän ovat vatsaerkauman hidas palautuminen, epäsäännöllinen treeniaikataulu ja kova väsymys. Oon kuitenkin ollut ihan superinnoissani nyt uudesta kuntosalista ja jumpista, joista on saanu taas ison annoksen motivaatiota omaan liikkumiseen! Vaikka ite viihdyn enemmän kuntosalin puolella, niin jumpissa haluan käydä tulevaisuudessakin aika ajoin virkistämässä mieltä ja hakemassa uusia haasteita 🙂 Ainakin kehonpainotunnilla tulee monesti sellainen olo, että mä voisin niin alkaa vetämään myös omia kehonpainotreenejä jossain..

Liikunta on kuitenkin mun ensimmäinen tehokeino talvesta selviytymisen varalle, sillä liikunta parantaa unenlaatua, auttaa pysymään terveenä, lisää energiaa ja puhdistaa mieltä. Tämä vuodenaika on mielestäni samalla omiaan tietynlaiseen rauhoittumiseen ja palautumiseen liikunnan saralla; on ihan ok vaihtaa kova treeni nopeaan HIIT-treeniin, rauhalliseen kävelylenkkiin, joogaan tai venyttelyyn. Kun pimeät päivät väsyttävät muutenkin ja flunssapöpöt jylläävät ympärillä, niin liian kova treenaaminen ja vähäinen palautuminen voi saada pienen oravanpyörän aikaiseksi. Sen vuoksi lepääminen ja riittävä uni on ihan ehdottoman tärkeää. 

IMG_7155.JPG

Hetkinä kun oma olo on nuutunut ja sluggish, pyrin tekemään värikästä, antioksidantteja pursuavaa ruokaa jotka ravitsee ja antaa energiaa. Tämä on tehokeinoni numero 2. Valitsen ruokia jotka on anti-inflammatorisia (=tulehdusta ehkäiseviä), edistävät ruoansulatusta, ja ovat täynnä vitamiineja ja hivenaineita. Käytännössä tämä tarkoittaa sokerin saannin supistamista minimiin, kasvisten lisääminen entisestään, tiettyjen superfoodien käyttö, mehustaminen, sekä tietysti kaiken käsitellyn ja prosessoidun ruoan välttäminen. Meidän kodissa jyllää tällä hetkellä taas kuumetta ja flunssaa, niin myös tehokeinot oman immuunijärjestelmän buustaamiseen on päässeet taas käyttöön. 

Mainitsin jo jättäneeni kahvin pois, mutta aamujuomani on muutenkin vaihtunut viimeisen parin kuukauden aikana. Heti herättyäni juon ison lasillisen huoneenlämpöistä vettä, johon lisään aina sitruunan mehua sekä ripauksen laadukasta suolaa. Riippuen aamupalastani (eli teenkö smoothien vai en :D), niin sekoitan joukkoon myös viher- ja kollageenijauhetta. Oon alkanut tuomaan viherjauheet pikkuhiljaa takaisin omaan ruokavalioarsenaaliin niiden erittäin korkean ravinnetiheyden vuoksi, ja lisäilen niitä juuri joko aamuveden tai smoothien joukkoon. Superhelppo tapa lisätä oman ruokavalion ravinnepitoisuutta! Kollageeni taas on proteiini, joka on meidän sidekudosten tärkein rakennusaine (mm. iho, luut, jänteet, hiukset, kynnet!). Kollageenin tuotanto alkaa hidastua noin 25 ikävuodesta eteenpäin, niin ajattelin hypätä heti anti-aging kelkkaan mukaan omalla kollageenijauheella 😉 Kollageenilla on myös lukuisia muitankin hyötyjä kuten mm. makeanhimon vähentäminen, verensokerin tasapainottaminen sekä kylläisyyden ylläpitäminen. Itse käytän Puhdas+ merkin kalakollageenia, joka on helppokäyttöinen ja nautraalin makuinen, eikä sisällä mitään ylimääräisiä ainesosia.

Oon nykyään siis varsinainen teeleidi, ja teetä tulee juotua parikin isoa mukillista päivässä. Lemppariteemerkit on ehdottomasti Pukka, Clipper ja Yogitea, ja oon koittanut etsiä tee-planeetalta juuri mulle sopivia teelajikkeita ja kombinaatioita. Varsinkin lakritsinjuuritee on noussut yhdeksi ihan lempparijuomaksi! Lakritsinjuurta sisältävää teetä oon suosinut myös sen vuoksi, että se on nk. adaptogeeninen kasvi (eli kasvi jonka aineet tehostavat elimistön henkistä ja/tai fyysistä suorituskykyä), joka lisää vastustuskykyä, parantaa ruoansulatusta ja antaa energiaa. Kiinnitän talvisaikaan myös erityistä huomiota monivitamiinin, D-vitamiinin, magnesiumin ja omega 3:n saantiin. Superfoodit ja ravintolisät on siis tehokeino number three.

Viimeisenä vaan ei vähäisempänä tehovinkkinä on läheisyys, sosiaalisuus ja yhteys muihin ihmisiin. On välillä turhan helppo jäädä kotiin jumittamaan, mutta koitan aina muistuttaa itseäni että vaikeinta on ensimmäisen askeleen ottaminen 🙂 Laittaa viestiä, sopia kahvitreffit, tai lähteä ystävän kanssa lenkille. Jo sekin auttaa jaksamaan, että kalenterissa on jotain ihanaa mitä odottaa! Vaikka siis nautinkin omasta seurastani ja oon tietyllä tasolla melkonen introvertti, niin saan muista ihmisistä ja keskusteluista niin paljon voimaa ja inspiraatiota, jota ei korvaa milkään ravintolisä tai täydellisinkään treeni 🙂 

Enköhän mä näillä yhden talven taas selätä. Mitkä on teidän tehokeinot talvesta selviytymiseen?

IMG_7145.JPG

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *