Vakkariruokaostokset

BY RACHEL

Oon tehnyt kerran aiemmin postauksen meidän ruokakassien sisällöstä (postaus löytyy täältä), mutta koska sen jälkeen on tullut ravattua muuuutaman kerran kaupassa, ajattelin ettei pieni päivitys ostoskassiin olisi pahitteeksi ;) Samat periaatteet pätee suurin piirtein edelleen (suunnittelen ruoat aina etukäteen, ostan isot määrät ruokaa kerralla, suosin satokausituotteita), ainoastaan ruokaostosten käynnit on lisääntyneet. Meidän vuokra-asunnossa on nimittäin jääkaappi-pakastinyhdistelmä, eli tilaa on puolet vähemmän, mihin olin aiemmassa kodissa tottunut. Ihan koko viikon safkoja ei saa millään mahdutettua puolikkaaseen jääkaappiin, yritetty on! :D Kaapit ei tällä kertaa ammottaneet ihan tyhjyyttään ja pakastimessakin oli lihaa, joten tällä kertaa kaupasta tarttui mukaan lähinnä vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, sekä joitakin kuivia aineita loppuneiden tilalle.

Heviosastolta tarttui mukaan mm. seuraavia vakkareita: bataattia (sitä tulee ostettua yleensä noin 5kg :D), porkkanaa (sitäkin ostan monta kiloa), kaalia, punajuuria, lehtikaalia, pinaattia, selleriä, avokadoa, taateleita, sitruunaa, sipulia, valkosipulia, inkivääriä, banskuja ja omenoita. Näitä ruoka-aineita tulee ostettua oikeastaan aina, sillä niitä tulee syötyä ihan päivittäin. Osa uppoaa smoothieihin, osa mehuihin, ja lopuista teen lounasta ja päivällistä. Mun tän hetken uutuusherkkuna on keitetty ja muussattu bataatti, jonka päälle laitan kookosmannaa ja kanelia. Niin hyvää!

Heviosastolta ostin myös: mangoa (sesongissa!), ananasta, passionhedelmää, päärynöitä, yrttejä (tällä kertaa minttua),  paprikaa, retiisä, kesäkurpitsaa, kurkkua, sekä ituja. Kokeilen tällä viikolla uusia smoothieyhdistelmiä, jonka vuoksi hedelmiä tuli ostettua runsaasti. Ituja ostelen lähes viikottain, sillä ne on nopea kasvislisuke jos ei ehdi väsäämään salaattia erikseen, ja ne on ihan sairaan ravintorikkaita! Ihanaa, että kesäkurpitsa alkaa kohta olemaan taas sesonkituote, sillä tykkään tunkea sitä vähän joka paikkaan :D

Kuiva-aineista täydennystä kaipasivat: kookosjauho, auringonkukansiemenet, chia-siemenet, cashewpähkinät, kaurahiutaleet, sekä 100% kauraleipä. Siemeniä ja pähkinöitä kuluu meillä paljon, kun niitä tulee syötyä sellaisenaan, käytettyä smoothieiden pohjana tai sitten teen niistä erilaisia tahnoja ja kastikkeita. Leivontaan ja ruoanlaittoon käytän lähinnä kookos- ja mantelijauhoja, ja tällä viikolla ajattelin kokeilla makeaa kanelileipää.

Muut ostokset: kananmunat, tahini, kookosmaito, ghee, mantelimaito, punainen currytahna ja kylmäsavustettu lohi.  Edellämainitut ruoka-aineet kuuluu aikalailla meidän kaappien vakiovarusteisiin. Sisko lähetti kuvan omasta aamupalalautasestaan jossa oli kylmäsavulohta, ja himohan siitä syntyi ;) Kylmäsavulohen kanssa mulla tulee aina selkeitä kausia kun sitä uppoaa enemmän, ja kausia kun sitä ei tee mieli ollenkaan. Kuvasta jäi puuttumaan kaikki pakasteet, eli monta pussillista mustaherukoita, mustikoita ja mansikoita, pakastettua kukkakaalia, vihreitä papuja sekä pari pussia pakastekasviksia sateisen päivän varalle ;)

Ruoanlaitossa puhaltaa muutenkin vähän uusia tuulia, nimittäin meal preppaus! Tajusin kuluttavani ihan liikaa aikaa keittiössä (vaikka ruoanlaitosta tykkäänkin) johon halusin muutosta, ja kuin pyynnöstä sain siskolta synttärilahjaksi meal prep -sovelluksen auttaakseni mua tässä muutoksessa. Vaikka suunnitelmallinen oonkin ruokien suhteen aina ollut, niin oon nyt appin kautta tutustunut vähän järkevämpään ajankäyttöön ja mm. ruoan etukäteisvalmistukseen, jolloin tunteja on vapautunut muiden asioiden tekemiseen. I like!

Kommentit

Claudia. (Ei varmistettu)

Taas on niin monia samoja asioita ollut mietteissä täällä! Huvittaa miten usein on joku asia menossa mulla, ja heti tulee sulta postaus jossa on asiaa siitä :D
että kiitos paljon sun blogista<3

Nyt on ollut mielessä just ruokien suunnittelu ja meal preppaus, joten kaikki vinkit tervetulleita! Esim viikon ruokalista ja milloin ja miten preppaat niitä. Jotenkin helpottaa kuulla miten toiset toimii kuin itsekseen ravistella omia arkirutiineja :D

Samoin reseptejä smoothieihin, arkiruokiin ja kaikkiin tahnoihin ja kastikkeisiin olis kiva lueskella :)

Mukavaa viikonloppua teille! <3

byrachel
BY RACHEL

Hei, kiva kun kommentoit!! :)<3 Ja JOO, oon miettiny monesti samaa kun oon sun instaa/storyä seurannut.. Että samoja aiheita tosiaan :) Ja esim. laitoit siitä suihkupullosta kuvaa jolla siivota lasten ruokasotkut, niin naurahdin oikeen ääneen. Se on ollu munki päivien pelastaja :D

Mulla on työn alla just postaus preppauksesta, niin mä koitan saada sen ulos heti vaan kun mahdollista. Ja täytyy postailla vaan enemmän kaikkia reseptejä, vaikka välillä musta tuntuu että tää maailma on pullollaan esim. smoothieohjeita että mihin väliin niitä enää tunkisin :D Mutta kiitos palautteesta, auttaa hahmottamaan aina vähän paremmin tätä omaakin tekemistä!

Ja samoin, hyvää viikonloppua!<3

Kommentoi