Viikon ruokapäiväkirja

BY RACHEL

Moni bloggaaja on näin alkuvuodesta jakanut omia ruokapäiväkirjojaan, ja tykkään ite lueskella niitä ja ottaa sielä uusia vinkkejä omaan ruoanlaittoon. Mietin ensin jaanko omaa ruokapäiväkirjaa ollenkaan (etten joudu tulen alle, heh), mutta ajattelin kuitenkin jakaa sen näin suurpiirteittäin, jos joku vaikka saisi ideoita oman ruokarepertuaarinsa laajentamiseen :) Liian tarkkaan toisten ruokapäiväkirjoja ei mielestäni kannata syynätä, koska on monta tapaa syödä optimaalisesti, me ollaan kaikki yksilöitä ja se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. 

Jokaiselta löytyy tiettyjä periaatteita, malleja ja tapoja syödä, ja niitä on hauska tarkastella tän tyyppisen päiväkirjan avulla. Esim. ite syön aamupalaksi noin 90% ajasta smoothien, toisinaan paistan kananmunia ja viikonloppusin saatetaan syödä myöhemmin pidemmän kaavan kautta, jolloin (smoothien lisäksi) tulee syötyä paljon muutakin. Rakastan kuitenkin smoothieita koska ne on a) niin nopeita tehdä b) niin sairaan herkullisia c) niiden kautta saa helposti tankattua paljon kasviksia ja d) makuvariaatiot on ihan loputtomat. Smoothieni sisältää aina siis paljon marjoja, kasviksia (lehtikaalia, pinaattia, kukkakaalia), joskus hedelmiä, sekä aina hyviä rasvoja ja proteiinia. Käytän vaihdellen kookosmaitoa, avokadoa ja liotettuja pähkinöitä rasvojen lähteinä - ja erityisesti pähkinät tuo smoothieen kivasti myös protskuja!

Syön myös paljon porkkanoita, koska ne on niin nopeita rouskutettavia, jos ei ole aikaa valmistaa salaattia tai kunnon kasvislisuketta. Pidän pakastimessa valmiiksi viipaloituja tattarileipiä, jotka on nopeat heittää leivänpaahtimeen jos iltahärdelli painaa päälle. Oon myös koittanut opetella tänä vuonna vähän tehokkaampaa ruoanlaittoa ja meal preppausta; valmistan kerralla yleensä ison satsin ruokaa, jota syödään joko kahtena iltana peräkkäin, tai syön ite jämät seuraavana päivänä lounaaksi. Huomaan tän säästävän paljon aikaa, eikä koko päivä mene keittiössä hääräillen! Mun toisena haasteena on ärtyväsuoli, joka ei tykkää ollenkaan oikein mistään palkokasveista vaikka itse haluaisin niitä käyttääkin.. Kasvisruoan lisääminen omaan ruokavalioon niin, ettei ne aiheuta kamalia vatsanväänteitä on siis toinen tavoite mitä ruoanlaittoon tulee. Mutta sen pidemmittä puheitta, täältä tulisi viikon ruokapäiväkirja!

SU

Aamupala: mansikka-kookos-kukkakaalismoothie, sitruunavesi, tee

Lounas: iso lautasellinen edellisen päivän bataattikeittoa

Dinner: tonnikalaleivät, porkkanoita

Iltapala: kylässä pannareita, kotona omena mantelivoilla, porkkanoita, tattarileipää

MA

Aamupala: mustikka-lakritsismoothie (cashewpähkinöitä, mustikka, päärynä, lakritsijauhe, mantelimaito, proteiinijauhe), sitruunavesi, tee

Lounas: pinaatti-lehtikaaliletut + itsetehty vadelmia-chiahillo

Dinner: porokeitto + ituja

Iltapala: kaurapuuro mantelimaitoon keitettynä, päällä mustikoita ja pellavasiemenrouhetta, unitee

TI

Aamupala: vihersmoothie (pinaatti, avokado, selleri, päärynä, mantelimaito, proteiinijauhe) + granola, sitruunavesi, tee

Lounas: pinaatti-lehtikaaliletut + itsetehty vadelmia-chiahillo

Dinner: porokeitto + ituja

Iltapala: appelsiini, pari porkkanaa, kookosjogurtti + pari kourallista granolaa, tee

KE

Aamupala: 2 paistettua munaa, ituja, avokadoa, pussillinen mustaherukoita, sitruunavesi, tee 

Lounas: kukkakaalikeitto + marinoidut kikherneet, hampunsiemenet

Dinner: jauhelihapasta (riisispagetista), hapankaali, vihreät pavut

Iltapala: siemennäkkäriä, omena, tee

TO

Aamupala: suklainen raakatattaripuuro (liotetut tattarisuurimot, banaani, raakakaakaojauhe, mantelivoi, mantelimaito) + päälliset, sitruunavesi

Lounas: nopea kasvismunakas (pinaattia, paprikaa, punasipulia), monta isoa porkkanaa, tee

Dinner: kukkakaalikeitto, kikherneet, siemennäkkäriä

Iltapala: banaaniletut + mansikoita, pieni kourallinen pähkinöitä, appelsiini

PE

Aamupala: edellisen päivän banaaniletut + mansikoita, pähkinävoita, pari parapähkinää, sitruunavesi, tee

Lounas: kasvismunakas (kananmunaa, pinaattia, tomaattia, sieniä, paprikaa, sipulia, paaaljon mausteita), hapankaalia

Dinner: texmex-salaatti

Iltapala: raakatattaripuuro, hunajapomeloa, pari macadamiapähkinää

LA

Aamupala: mun vakkarismoothie, kun ei jaksa kehitellä mitään uutta :D (mustaherukoita, lehtikaalia, puolikas avokado, proteiinijauhetta, kollageenijauhetta, mantelimaitoa), sitruunavesi, tee 

Lounas: texmex-salaatin jämät, hunajapomeloa, tee

Dinner: kvinoa-lohisalaatti, itsetehtyä kauraleipää, pari inkiväärikarkkia

Iltapala: punajuurimehu, tattarileivät pähkinävoilla ja hillolla

Kommentoi