Wellnessiä pienellä budjetilla

BY RACHEL

 

Usein kuulee sanottavan, miten terveellinen elämä on kallista: salijäsenyydet maksavat helposti sen viiskymppiä kuussa, ruokavalion tulisi sisältää kaikenmaailman ravintolisiä ja treenata pitäisi tottakai uusimmissa urheiluvermeissä. Wellnesselämää voi kuitenkin viettää jokainen, säästöpossun sisällöstä huolimatta. Tässä on mun vinkit siihen, miten voi syödä, liikkua, shoppailla ja hengittää itselleen paremman terveyden, ilman rahavaikeuksiin joutumista :)

Kokkaa kotona. Tämä ei varmaan selittelyjä kaipaa :) Jos ulkonsyöminen on kuitenkin heikkoutesi, tai muuten vaan ruonalaitto kiinnostaa yhtä paljon kuin sukkien silittely, niin mulla on pari kikkaa joiden avulla omassa keittiössä häärääminen voi tuntua edes himpun verran hauskemmalta. Okei, ensimmäinen ei ehkä oo kovin hauska, mutta PANOSTA ruoanlaittoon. Joudut syömään jokatapauksessa, miksi et siis valmistaisi jotain mistä oikeasti tykkäät? Mee siis nettiin, googlaa kuva ja ohje lempiruuastasi, laita hyvää musaa soimaan ja ala valmistamaan elämäsi ateriaa ;)

Toinen vinkkini on ravintoloiden menujen tutkiminen ja suosikkiaterioiden valmistaminen kotona. Ei, tämä ei tietenkään ole sama asia kun ammattikokkien herkulliset aikaansaannokset, mutta jos voit tällä tavoin a) säästää rahaa b) oppia uutta ja c) syödä hyvää ruokaa, niin mitä menetettävää sulla on? Varsinkin brunssimenuuta suunnitelessa tykkään käydä kurkkimassa netistä löytyviä ruokalistoja, ja koittaa loihtia esteettiset avokadotoastit, smoothiekulhot ja pannarit omassa keittiössäni. Tällä tavoin saa tuotua vähän extraluksusta omaan ruokailuhetkeen, I promise.

Suosi satokautta! Satokausituotteiden suosiminen auttaa säästämään ruokakustannuksissa. Kasvikset ovat parhaimmillaan satukausiensa aikana: ne ovat paitsi tuoreita ja maukkaita, niin ne sisältävät myös runsaammin antioksidantteja, enemmän ravinteita sejkävähemmän torjunta-aineita. Syömällä satukausien mukaan voit monipuolistaa myös huomattavasti ruokavaliostasi, sekä säästää samalla ympäristöä.

Suosi kasvisruokaa. Liha, erityisesti hyvälaatuinen liha, on kallista. Jos siis haluat vähentää kassakuitin summaa, niin pyri lisäämään lihattomia aterioita. Linssit ja pavut on niin edullisia proteiininlähteitä, ettei mikään tarjousjauheliha pärjää niille :) Palkokasvit on myös ihan älyttömän monipuolisia, sillä niitä voi käyttää niin keitoissa, muhennoksissa, pihveissä, salaateissa ja kastikkeissa. 

Shoppaile aamuisin ja osta punalaputettuja tuotteita. Tätä kannattaa hyödyntää erityisesti lihojen kohdalla; laita viikonloppuaamua herätys soimaan kello seitsemän, ja pinkaise kauppaan ostamaan pakastin täyteen tarjouksessa olevia lihoja. Aamuisin on paras valikoima tuotteita, ja ainakin meidän S-Marketista löytyy monesti myös esimerkiksi luomujauhelihaa -30% alelapulla varustettuna.

Meal preppaa. Suunnittele viikon ruoat sekä kauppalista valmiiksi ennen kauppaan lähtemistä, niin vältyt turhilta heräteostoksilta. Valmista sitten ruokia/ruokien osia valmiiksi etukäteen: keitä kananmunia, paahda juureksia, pilko kasviksia, paista lihoja, keitä palkokasveja, riisiä, kvinoaa.. Voit myös laittaa ruokaa kerralla isomman satsin, jota syöt useampana päivänä pitkin viikkoa tai työnnä pakastimeen valmisaterioiksi. Meal preppaaminen säästää rahan lisäksi aikaa, kun voi työpäivän päätteeksi heittää dinnerin kokoon kymmenessä minuutissa tai lämmitää ateria viidessä. Tämä auttaa vähentämään myös ukonasyömistä, kun kotona on aina jotain (puoli)valmiina!

Treenaa kotona/Youtubessa. Jos et pysty hankkimaan salikorttia tai maksamaan harrastusten seura/jäsenmaksuja, varaa hetki aikaa Youtuben treenimaailman tutkimiseen. Youtubesta löytyy ihan loputtomiin erilaisia treenejä (kehonpainoa, HIITiä, joogaa, pilatesta sekä näiden yhdistelmiä!), joista jokainen löytää varmasti itselleen sopivaa haastetta. Jos ensimmäisellä kerralla ei tärppää, kokeile seuraavalla kerralla jotain muuta!

Lataa treenisovellus. Monia sovelluksia voi kokeilla myös tietyn ajanjakson verran ilmaiseksi, niin voit huoletta tutustua treenisovellustarjontaan ennen maksun suorittamista. Näitä on oikeesti ihan pilvinpimein, maksullisista treeniohjelmista ilmaisiin retkikarttoihin ja intervalliajastimiin. Pyydä ystäviltä suosituksia ja kokeile rohkeasti erilaisia!

Shoppaile treenivaatteita. Jos tarvitset uusia treenivaatteita, suosittelen tutustumaan ensin nettikauppojen tarjontaan ja keskittymään erityisesti aletuotteisiin, outletteihin ja poistohintoihin. Voit myös etsiä nettikauppoihin alekoodeja tai ilmoittautua uutiskirjeen tilaajaksi (jolloin he palkitsevat sinut alekoodilla ;)), jolloin voit säästää kalliista treenikamoista. Tai vaihda kalliit urheilumerkit halvempiin, vaatekauppojen urheilutuotteisiin. Nykyään lähes jokainen vaatekauppa kantaa omaa urheilumallistoa, joista oma lemppari on ehdottomasti H&M.

Meditoi. Meditointi ja mindfulness, eli tietoinen läsnäolo, on yksi kustannustehokkaimpia tapoja parantaa terveyttä kokonaisvaltaisesti. Hengittäminen, pysähtyminen ja itsensä kuulosteleminen mm. vähentää stressiä, laskee verenpainetta, auttaa rentoutumaan ja parantaa unenlaatua. Meditoida voi ilman sovellusta tai ohjeistusta esimerkiksi laittamalla vain ajastimen soimaan, mutta sovellukset ovat mielestäni oiva tapa päästä meditointiin sisään. Tsekkaa esimerkiksi Leena Pennasen Mindfulness app!

Ja viimeisenä mutta ei suinkaan vähäisempänä, mene ajoissa nukkumaan, juo riittävästi vettä ja halaa jotakuta tärkeää ihmistä (myös itseäsi!). Et tarvitse kallista sänkyä, toiselta puolelta maapalloa lennätettyjä superfoodeja etkä edistyksellisintä kuntosalia lisätäksesi omaa terveyttä ja hyvinvointiasi. Jotkut asiat (parhaimmat) ovat onneksi vielä ilmaisia :)

 

Kommentoi