WHAT I EAT IN A DAY ja ajatuksia AIP-ruokavaliosta

DSC04034.jpg

Tänään pääsette hyppäämään mun lautaselle 🙂 Ajattelin tehdä pitkästä aikaa mitä syön päivässä -postauksen, koska a) tykkään lukea näitä ite ja b) mun päivän ateriat näyttää tällä hetkellä melko erilaiselta aiempaan verrattuna. Syön tällä hetkellä siis AIP-ruokavalion mukaan, jota pohjustan hieman alkuun, mutta sen voi hypätä yli jos ruokavaliohöpötys ei kiinnosta 😉

Takana on nyt siis kuukausi AIP-ruokavaliota, jonka alotin autoimmuunitaudin hidastamiseksi. AIP eli autoimmuuniprotokolla on ruokavalio, jonka tavoitteena on rauhoittaa immuunisysteemiä, laskea tulehdusta, edistää suoliston toimintaa ja antaa antaa keholle aikaa toipua. Ruokavalio on aluksi hyvin tarkka ja rajoitettu, sillä ruokavaliosta poistetaan kaikki ruoka-aineet, jotka voivat vahingoittaa tai ärsyttää suolistoa, tai jotka ruokkivat vääränlaista bakteerikantaa. Tämä tehdään sen vuoksi, että usein autoimmuunisairauden käynnistymisen taustalla on geneettisen alttiuden lisäksi nk. vuotava suoli ja/tai suoliston bakteeriepätasapaino. Myös tulehdusta aiheuttavat, sekä voimakkaasti allegisoivat ruoka-aineet poistetaan.

Ruokavaliosta poistetaan siis kaikki viljat, maitotaloustuotteet, siemenet ja pähkinät, palko- ja koisokasvit, kananmuna, prosessoidut öljyt ja sokerit, makeutusaineet, alkoholi, kofeiini ja muut stimulantit. Myös tulehduskipulääkkeitä ja kaikenlaisia haitta- ja lisäaineita tulee välttää, ja suosia sen vuoksi mahdollisimman puhtaita, käsittelemättömiä ja luonnonmukaisia ruoka-aineita.

Mitä sitten voi syödä? Hyvä kysymys 😀 Ruoka-aineita ei tosiaan ole kovinkaan montaa, jos vertaa mun entiseen ruokavalioon tai tavallisen Maija Meikäläisen ruokavalioon.. Liimasin kuitenkin varmuuden vuoksi jääkapin oveen listan kaikista niistä ruuista, joita voin syödä. Ihan vaan sen takia, etten unohtaisi 😉 Kaikki lihat, kala ja kana käyvät, samoin muut eläimen osat kuten maksa ja lihaliemi. Rasvoista kaikki kookostuotteet, avokado ja avokadoöljy, oliiviöljy ja laardi ovat sallittujen listalla. Kasviksista sopii kaikki paitsi koisokasvit ja peruna, useimmat hedelmät ja kaikki marjat. Mausteista suola, valkosipuli ja yrtit, sekä kaneli, inkivääri ja kurkuma käyvät. Ruokavalioon suositellaan myös lisättävän fermentoituja ruokia, probiootteja, sekä tiettyjä ravintolisiä.

Ruokavaliota ei ole tarkoitus noudattaa lopun elämää, vaan sitä noudatetaan 1-3 kuukautta, jonka jälkeen aletaan laajentaa ruokarepertuaaria ruoka-aine kerrallaan. Netistä löytyy ohjeita siihen, kuinka ruoka-aineita suositellaan palautettavan ruokavalioon, mutta olennaista on seurata oman kehon reaktioita ja omia tuntemuksia. Tämän avulla jokainen oppii siis koostamaan itselleen sopivan ruokavalion ja eliminoimaan ongelmia aiheuttavat ruoka-aineet. Ite aion noudattaa tätä tiukkaa linjaa vielä kolmisen viikkoa, jolloin mulla on aika varattuna Antioksidanttiklinikalle funktionaalisen lääkärin vastaanotolle. Ootan tätä käyntiä kuin kuuta nousevaa (ja mulla on aiheesta paljon ajatuksia!), joten tuun varmasti kirjottamaan tästä enemmän sitten käynnin jälkeen 🙂

IMG_2375.jpg

Aamiaiseksi tein mun uuden vakkarismoothien, johon tulee lehtikaalia, kurkkua, inkivääriä, avokadoa, kookosmaitoa, macaa ja kollageenijauhetta. Välillä myös marjoja, porkkanaa ja kukkakaalia. Pakko myöntää, että mulla meni hetki sulatella näitä uusia makukomboja ja välillä iskee ihan kauhee ikävä kaikkiin mun ihaniin smoothiekulhoihin, mutta tällä mennään 😀 Ravinteita tässä smoothiessa on tosin enemmän kuin tarpeeksi ja se on mulle tällä hetkellä tärkeintä. 

Lounaaksi lämmitin edellisen päivän nyhtöpossua, jonka paistoin nopeasti kesäkurpitsa- ja porkkana”nuudeleiden” kanssa, ja maustoin valkosipulilla, limen mehulla sekä coconut aminos -kastikkeella. Coconut aminos -kastike valmistetaan nimensä mukaisesti kookoksesta ja on ihan loistava (!!) korvike soijakastikkeelle. Tää oli herkullista 🙂

IMG_2362.jpg

IMG_2387.jpg

Illalliseksi keitin bataatti-porkkana-palsternakka soseen, jota syötiin sitruunalla ja valkosipulilla maustetut sein (?? seitin??) kanssa. Simppeli setti, mutta se tuntuu olevan tällä hetkellä päivän sana.

Iltapalaksi tein vielä toisen smoothien, joka näkyikin postauksen alussa. Tällä kertaa teki mieli jotain samettisen kermaista ja makeaa, joten smoothieen tuli vadelmia, mangoa, kookosmaitoa ja kukkakaalia. Tän jälkeen saatoin syödä pari kourallista kookoslastuja… ja pari ruokalusikallista kookosmannaa… Ne on mun uusia herkkuja. Oikeesti 😀 Kookoslastut menee ihan karkista!

DSC04027.jpg

Smoothiet on siis onneksi edelleen kuvioissa mukana, jonka lisäksi oon hyvilläni siitä että bataatti ja kookos kuuluu sallittujen listalle. Puhuinkin aiemmin mun kookosmanna addiktiosta, joka on tän myötä saanu vaan lisää tulta alleen 😉 Ruokavalion myötä oon myös oppinu mm. käyttämään yrttejä ihan uudella tavalla, ja esimerkiksi persiljasta ja tillistä on tullu mun uusia suosikkeja! Vaikeinta ruokavaliossa on kuitenkin ollu monipuolisuuden kaipuu… Oon sydämestäni kunnon foodie, ja rakastan kokeilla uusia juttuja keittiössä. Nyt kun käytettävissä olevat ruoka-aineet on suhteellisen rajotettuja, meinaa oma ruoanlaittomotivaatiokin olla välillä melko rajoittunutta. Ikävä on erityisesti pähkinöitä ja siemeniä, sekä kananmunia. Mä todella toivon, että onnistuisin palauttamaan edes osan näistä takaisin omaan ruokavalioon!

Ruokavalio on ollut myös melko työläs toteuttaa käytännössä, sillä vaikka oon koittanu kokkailla sellasia ruokia, joita koko perhe voi syödä, niin usein huomaan kokkaavani kahta eri ruokaa.. Tällä ruokavaliolla lähes kaikki snäkki- ja muut välipalavaihtoehdot on todellakin vähissä, joten vatsa tulee todellakin täyttää kunnon ruualla. Monesti saatan syödä aamupalaksi edellisen päivän illallista, eikä aterioiden sisällöstä voi oikeestaan enää päätellä onko se aamupala, lounas vai illallinen. Kokkaan yleensä ihan jättimäisen annoksen ruokaa kerralla, että siitä riittää moneksi ateriaksi ja tietää että nälän iskiessä, on jotain mitä heittää äkkiä suuhun 🙂

Haasteista huolimatta, ruokavaliolla on ollu ihan älyttömästi positiivisia vaikutuksia omaan oloon jo näin lyhyessä ajassa. Mulla on mm. aivosumu vähentyny, energia lisääntyny sekä turvotus ja muu ärtyvän suolen oireyhtymään liittyvät oireet hävinny kokonaan. Siis olin ekat viikot ihan ihmeissäni siitä, ettei mun vatsa näyttäny jatkuvasti siltä, että oisin ollu neljännellä kuulla raskaana 😀 En oikeesti edes muistanu, miltä litteä vatsa näytti! Mielenkiinnolla siis odotan ruoka-aineiden uudelleen tutustuttamista, jolloin pääsen toivon mukaan perille siitä, mitkä oli itelle ne kaikkein ongelmallisimmat ruoka-aineet.

Kommentit (2)
  1. Pitäisköhän munkin testata tätä! Ja kookosmanna, se on tämänkin tytön suurherkkua, nam! Huomenna pakko hakea kaupasta pari purkkia jemmaan, kun on päässyt jo loppumaan. 🙂

    1. Etenkin jos on joku autoimmuunitauti tai pahoja suolisto-oireita, niin silloin voin suositella. Vähän voi joutua totuttelemaan kaikkiin rajoituksiin mutta useilla tän tyyppinen eliminaatioruokavalio auttaa pitämään oireet paremmin hallinnassa. Facessa on myös aip-ryhmä johon voi liittyä jos haluaa lisää tietoa ja käytännön vinkkejä ihmisiltä 🙂 ja samoin, itelläki purkin pohja lähenee uhkaavaa vauhtia 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *