WHAT'S IN MY FRIDGE?

BY RACHEL

Kuka muu tunnustaa tykkäävänsä kurkkia muiden jääkaappeihin? Tai ruokakärryihin ja ostoskoriin? Ihan kuin se paljastaisi ihmisistä jostain tosi salaista, hah. Musta olisi esim hauskaa työskennellä kassalla ihan vaan siitä syystä, että näkisin minkälaisia ruokia ihmiset oikein ostaa. Joskus mietin mitäköhän kassatyöntekijät meidän ruokaostoksista miettii? Tai profiloivatko ne ihmisiä heidän ostostensa perusteella? Vaan kerran multa on kysytty mitä teen 5 kilolla bataattia, mutta muuten mun ostoksiin ei ole reagoitu sen kummemmin. Ehkä tää erityinen kiinnostus ruokia kohtaan on siis vaan ihan omassa päässäni ;)

Jokatapauksessa, tänään on meidän jääkaapin avointen ovien päivä! Pääsette siis kurkkaamaan, miltä meidän jääkaapin sisältö näytti sen jälkeen, kun kävin tekemässä noin viikon ruokaostokset. Nämä on todellakin ihan meidän perusruokaostokset, eli sellasia ruokia ja ruoka-aineita, joita meille pyörii lähestulkoon aina. Meidän kauppavaihtoehdot on Citymarket, S-Market ja Lidl, joista eniten tulee käytyä ässässä ja Lidlissä. Cittarissa tulee käytyä vähän harvemman, tai haettua sieltä lähinnä jotain erikoistuotteita, joita ei muualta saa.

OK. Alotetaan jääkaapin alaosalla, joka on meidän hevi-osastoa (tai oikeestaan lähinnä vi-osastoa, kun hedelmät säilytän huoneenlämmössä). Mun bataattirakkauden te jo tiedättekin, ja sitä ostan aina niin paljon kun pussiin vaan mahtuu eli about sen 5 kiloa :D Se on myös yksi mun tärkeimpiä hiilarinlähteitä, kun kaikki viljat (myös gluteenittomat) on tällä hetkellä ruokavaliosta pois. Porkkanoita tulee myös ostettua ja käytettyä paljon, noin 4-5 kiloa viikossa. Niitä syödään porkkanatikkuina, raasteena, keitoissa, muhennoksissa, smoothieissa ja mehuissa. Kesäkurpitsa on kans sellainen monipuolinen taituri, jota käytän päivittäin; pilkon sitä lähes aina smoothien joukkoon, raastan jauhelihan sekaan, paistan pannulla muiden kasvisten kanssa, tai käytän sitä spagetin tilalla. Palsternakkaa valmistan lähes aina uunikasvisten joukossa, koska se on uunitettuna jotain niiiiin hyvää! Myös parsakaali on mun mielestä parasta uunitettuna. Myskikurpitsaa ja punajuuria ostan myös viikoittain, sillä käytän niitä korvaamaan bataatin ainakin yhtenä päivänä viikossa ;)

1/3 meidän jääkaapista on siis hyvin vihreää. Käytän tosi paljon lehtikaalia ja pinaattia, selleriä ja kurkkua. Näitäkin tulee käytettyä lähes jokaiseen ruokaan; smoothieen, keittoon, vokkiin, patoihin, munakkaisiin ja salattiin. Oon lämpimien kelejen myötä innostunut taas tosi paljon salaateista ja on ihanaa, että monet salaattivärkit alkaa olla nyt sesongissa! Tällä hetkellä esim parsan ollessa sesongissa sitä on tullu syötyä ihan kilokaupalla... pannulla paistetusta parsasta on tullu mun ja miehen suosikki iltapala :D 

Me ollaan miestä lukuunottamatta muut maidottomia (vanhemmalla ladyllä maito aiheuttaa ummetusta, nuoremmalla ripulia jota tutkitaan parhaillaan), niin kasvimaitoja ostelen turvaamaan lasten kalsiumin saannin. Paras tietysti olisi valmistaa niitä ite, mutta kaupan versioilla ollaan useimmiten menty. Oon tykästyny tosi paljon noihin Happy coco!:n kookosjugurtteihin, joita ostelen myös silloin, kun oma aika ei riitä itsetehdyn jugun valmistukseen. Välillä tulee myös ostettua tytöille soija- tai kaurapohjaisia jugurtteja nopeiksi aamu- tai iltapaloiksi. Kookosmaitoa ostan myöskin joka viikko, sillä se on tällä hetkellä mulle yksi tärkeä rasvanlähde. Tykkään säilyttää sitä jääkaapissa, jotta saan smoothiesta mahdollisimman paksua ja kermaista. Tarkoituksena on kokeilla myös erilaisia kookosmaitoon tehtyjä jätskejä tänä kesänä!

Marjoja meillä kuluu PALJON. En ymmärrä, miten joillaki riittää kesällä kerätyt/säilötyt marjat seuraavaan kesään asti? Meillä pitäisi sillon olla ainakin 30 arkkupakastinta täynnä marjoja :D Suurimman osan ostan pakasteena, mutta ruokakuviin tarvitaan välillä rekvisiittaa ;) Mun ihan lempimarja tällä hetkellä on mustaherukka, mutta kuukauden päästä se on tietysti mansikka. 

Jääkaapista löytyy meal prep -hengessä myös valmiiksi paistettua jauhelihaa sekä keitettyjä kananmunia. Suurimman osan lihoista ostan paikallisen rekoringin kautta, sillä lihojen kohdalla laatu on mulle yksi tärkeä prioriteetti: suosin luomua ja ruoholla ruokitun eläimen lihaa, mikäli hinta ei ole ihan mahdoton (esim. luomukanojen hinta on usein tosi kova). Käytän myös paljon pakastealtaan kaloja ja katkarapuja, sekä säilykekaloista esim sardiineja. 

Muita mielenkiintoisia löytöjä jääkaapista on taatelit, oliivit ja kombucha! Taateleita käytän monesti makeuttamaan tyttöjen smoothieita tai puuroja. Käytän niitä myös kinuskimaisen chiahyytelön tekemiseen, tai syödään niitä jälkkäriksi lakritsijauheeseen pyöriteltynä. Oliiveja en voinu aiemmin sietää, mutta AIP-ruokavalion myötä oon oppinu tykkäämään ja jopa himoitsemaan niitä! Mä tiedän, kuka mä oikein oon?? :D Jääkaapin ehdottomasti paras vieras on kuitenkin S-Marketista uutuutena löytyvä kombucha-juoma! Oon aiemmin hakenu näitä cittarista tai raahannu mukaan Ruohonjuuresta, joten olin tietysti onnesta soikeana kun törmäsin näihin lähikaupan hyllyssä. Ihana, kupliva, suolistoa hellivä kesäjuoma on tässä.

Miltä näyttää? Yllättikö jääkaapissa joku, tai jäitkö jotain kaipaamaan? Löytyykö teidän jääkaapista samoja ruokia?

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Meillä kotona jääkaapin sisältö näyttää yleensä aika väljältä, koska käydään pari kertaa viikossa kaupassa ja ostetaan vaan just ne ainekset joista aiotaan kokata.

Mietin, että tuleeko teillä paljon ruokahävikkiä vai meneekö kaikki tuoreet kasvikset käyttöön ennen kuin ne ehtii mennä pilalle? Tuota ruokaa näyttää olevan niin paljon! Meillä tosin on vaan kahden hengen talous niin ei oo vertailukohtaa, että miltä perheen jääkaapin ruokamäärät näyttää...

byrachel
BY RACHEL

Pienempien ruokaostosten tekeminen on kans toimiva ratkaisu, etenkin pienemmässä taloudessa. Lasten kanssa (ja omien hermojen kannalta ;)) on helpompaa tehdä yhdet isot ruokaostokset kerralla, niin siksi meillä tehdään näin :)

Ruokahävikkiä meillä ei tule oikeastaan juuri ollenkaan, koska oon tästä itseasiassa tosi tarkka! Kasviksia on tosiaan paljon, koska meidän ruokavalio on hyvin kasvisvoittoinen mutta kaikki ehditään kyllä käyttämään ennen niiden pilaantumista :) Jos jotain en voi sietää, niin se on roskiin heitettyä ruokaa. Yleensä käytänkin sellaiset kasvikset, jotka pilaantuvat herkemmin ensin (esim. salaatit) ja säästä loppuviikkoon paremmin säilyvät kasvikset (porkkanat ja juurekset). Osa syödään tosi raakana, mutta ison osan meal preppaan (paistan uunissa, höyrytän, pilkon), jolloin säilyvät hyvänä taas muutaman päivän eteenpäin. Hävikkiä pyrin kuitenkin minimoimaan niin paljon kuin mahdollista, ja käytän kaikki parsakaalit ja parsat kantoja myöten. Vähän näivettyneet kasvikset sopii hyvin myös smoothieen, keittoon, munakkaisiin, mehuihin tai soseeksi :)

Ja sanottakoon vielä, että mulla on tosi iso ruokahalu. Siis todella iso :D Syön myös ite lounaat aina kotona. Eli sekin voi hiukan selittää tota ruokamäärän..

Kommentoi

You must have Javascript enabled to use this form.