Ladataan...
BY RACHEL

Talven trendit inspiroi mua ihan valtavasti tällä hetkellä, ja halusinkin omistaa yhden postauksen (pitkästä aikaa!) pelkästään kutkuttaville asuille ja ihanille tyyliniekoille. Mä voisin pukeutua kaikkiin allaoleviin asuihin heti, mutta ihan erityisen paljon tykkään sekä ylä- että keskirivin kahdesta ensimmäisestä asusta. Näille ihan supermegaiso lääh.

Muutamia huomioita kuvista:

  • Edelleen pörrötakit vaan jaksaa ihastuttaa, erityisesti kaikissa ruskean ja beigen sävyissä. Myös toi punaraidallinen Sandin takki on ihan mieletön!
  • Hameiden ja paksun neuleen yhdistelmä on ihana ja sellainen, jossa näkisin myös itteni päällä vaikka mikään hamekuningatar en olekaan.
  • Pilkkukuosi on tekemässä comebackin omaan vaatekaappiin, ja noh leokuosi, se ei ei lähde musta kulumallakaan :)
  • Bongaa kuvista myös ihania laukkuja!

Montako kertaa sanoin ihana?

 

andrewsdrawer, paulinaforsberg, ganni, hannamv, lisa.olssons, Pinterest

Ladataan...
BY RACHEL

Tänään on lettupäivä! Mun on pitkään tehnyt mieli omatekemiä pinaatti/lehtikaalilettuja, ja blogin ohjetta etsiessäni selasin samalla läpi muut blogista löytyvät kasvisruokareseptit. Me ei lähdetty täysin vegaanihaasteeseen mukaan, mutta kasvisruokaa ollaan lisätty huomattavasti tämän vuoden aikana. Ollaan tehty mm. paljon kasvisosekeittoja (mun favorite), erilaisia linssikeittoja, wokkeja, salaatteja ja kulhoruokia. Siis bataattikeittoa voisin syödä vaikka koko loppuelämäni siihen koskaan kyllästymättä :D Havahduin kuitenkin blogia selaillessani siihen, miten vähän näitä ruokia on loppujen lopuksi tullut postattua - tähän täytyy tehdä muutos, sillä ohjeita ja vinkkejä ei voi koskaan olla liikaa.  Ajattelin siis iskeä heti oman lusikkani soppaan (haha), ja jakaa 9 eri kasvisruokareseptiä - ja lisää on todellakin luvassa!

MAAILMAN PARAS CAESARSALAATTI

Lehtikaaliletut

Paahdettu bataatti-kikherne-lehtikaalisalaatti

Lempeä ja puhdistava bataatti-linssikeitto

Parsaspagetti

Thai porkkana-linssikeitto paahdetuilla kikherneillä

Maa-artisokkasosekeitto juuressipseillä

Lehtikaalisalaatti granaattiomenalla, pistaasipähkinöillä ja parmesaanilla

Punajuuri-päärynäsalaatti vuohenjuustolla sekä karamellisoiduilla pähkinöillä

Ladataan...
BY RACHEL

 

 

Dear diary,

What a weekend! Enkä tarkoita tällä mitään railakasta, menevää ja tapahtumarikasta viikonloppua. Tarkoitan sillä mm. silmätulehdusten, ystävien näkemisen, yksinhuoltajana olemisen, sekä hampaiden tulemisen sekamelskaa ;) 

Mies lähti viikonlopuksi ralleihin ja jäätiin tyttöjen kanssa kotiin viettämään tyttöjen viikonloppua. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun olin näinkin pitkän ajan (4 yötä, heh) yksin lasten kanssa, joten sain pikkumaistiaisen siitä, miltä tuntuisi olla kahden lapsen yksinhuoltaja.. Sanotaanko vaan, että en malta odottaa, että parempi puolisko saapuu tänään kotiin :) Tajusin taas, miten me ollaan sopivan erilaisia että täydennetään toisiamme juuri sopivalla tavalla. Samalla haluan antaa hatunnoston kaikille yksinhuoltajille, te ootte todellakin aika rautaisia.

Viikonloppu oli siis omalta osaltani tavallista intensiivisempää mitä äitinä ja lasten kanssa olemiseen tulee, joka sai lisäsäväyksen omasta 6 päivää kestäneestä silmätulehduksesta, joka levisi kaiken kukkuraksi pikkuladyyn, joka tekee samanaikaisesti 4 hammasta kerralla. Huh :D Opin kuitenkin hyvän taktiikan, jolla saa laitettua vauvalle silmätippoja, jonka lisäksi kipeänä oleminen pakotti pysymään kotona tehden kotihommia, laputellen kirppiskamoja, sekä hoitaen muita aikuisten ihmisten velvollisuuksia. 

Viikonloppu oli silmätippoineen päivineen kuitenkin loppujen lopuksi tosi kiva. Pidettiin tyttöjen kanssa oma pieni pannaribrunssi, saunottiin, katottiin leffaa ja popitettiin Marcus & Martinusta - eli vietettiin aikalailla käsikirjojen mukaista tyttöjen viikonloppua :) Näin myös paria parasta ystävää, joista toisen kanssa juteltiin vaan monta tuntia ja toisen kanssa vietettiin aikaa Jumbossa shoppaillen ja syöden. Olin ihan superilonen siitä, että Jumboonkin on nyt avattu Fafa's - niiden falafelit on jotain ihan törkeen hyvää. Miten, oi miten saisin tekaistua samanlaisia rapeita herkkupalleroita myös omassa keittiössäni? Miksi en käytä enemmän näitä mausteita kotona? Otin tällä kertaa kana mezen, jossa oli kaikki maut kyllä niin spot on. Melkein nuolin lautasen puhtaaksi :) 

Ihan parasta, että tänään on maanantai, ollaan kaikki taas terveitä ja Sale pääsi toiselle kaudelle. Nyt lähden heittämään isomman ladyn eskariin, josta suuntaan ystävän luokse meidän perinteiselle arkipäiväbrunssille. Happy Monday!

Ladataan...
BY RACHEL

Koska oon tänä vuonna virallisesti lähempänä kolmea- kuin kahtakymppiä, oon alkanut ottaa vähän enemmän vakavissani kaiken vanhenemiseen liittyvän ;) Monien muiden naisten tavoin ensimmäisenä syyniin pääsi iho, ja lähdin tutustumaan antiagen maailmaan tavoitteenani löytää jotain ryppyjä ehkäisevää, ihoa täydellisesti siloittavaa eliksiiriä (tai jotain sen kaltaista ainakin). Törmäsin tutkimusmatkallani tämän tästä kollageeniin, jota lähdin tutkimaan lisää. What is collagen?

Kollageeni muodostaa 30% ihmisten elimistön proteiinista, ja sitä löytyy sideokudoksista kuten ihosta, nivelistä, rustoista, hampaista ja verisuonista. Kollageeni on kuin liima, joka sitoo kehon osat yhteen, ja lisää elimistön kudosten joustavuutta, kimmoisuutta, sileyttä ja toimintakykyä. Se yhdistetään myös usein kauneuteen eikä syyttä, sillä kollageeni muodostaa jopa 70% ihon proteiinista, auttaen pitämään ihon sileänä ja kimmoisena, sekä vaikuttaen mm. hiusten ja hampaiden hyvinvointiin. Kollageenin on kudosten hyvinvoinnin lisäksi havaittu tuottavan hyvn kylläisyyden, ylläpitävän tasaista verensokeria sekä vähentävän makeanhimoa.

Elimistö tuottaa kollageenia noin 25-ikävuoteen asti, jonka jälkeen kehon luonnollinen kollageenituotanto alkaa pikkuhiljaa vähentyä. Kollageenin puute ja kollageenisäikeiden haurastuminen alkaa näkymään esimerkiksi ihon veltostumisena, ryppyinä, pigmenttiläiskien lisääntymisenä, sekä hiusten ohentumisena.. Samaa vanhenemista ja haurastumista tapahtuu myös muille elimistön kudoksille, myös niille, joita ei voi nähdä ulkopäin. Vanhenemista ei valitettavasti voi estää, mutta kollageenin vähenemiseen voi vaikuttaa elintavoillaan; mm. UV-säteily, tupakointi, stressi, sokeri sekä ravinneköyhä ruoka nopeuttavat vanhenemisprosessia ja kollageenisäikeiden haurastumista. Myös liiallinen fyysinen treenaaminen, hormonitasapainohäiriöt, sekä ruoansulatusongelmat voivat vähentää kollageenin muodostumista. 

Kollageenia saa ruoan kautta lihasta, kalasta sekä mm. liivatteesta. Kollageenipitoisuuden kannalta parhaat lihat ovat nauta, kana ja hirvi, sekä eläinten iho, luut ja teurasjätteet. Myös trendijuomaksi noussut luuliemi on erittäin hyvä kollageeninlähde. Myös tietyt ruoat edistävät elimistön kollageenin tuotantoa, ja niitä kannattaakin sisällyttää ruokavalioon runsaasti ja monipuolisesti. Erityisesti punaiset hedelmät ja kasvikset (mansikka, punajuuri, paprika), C-vitamiinipitoiset hedelmät (appelsiini, sitruuna, greippi, ananas), sekä rikkipitoiset ruoat (selleri, valkosipuli, banaani, sipuli, togu) toimivat hyvinä kollageenintuotannon stimulanttina. 

No sitten päästään niihin ihmevoiteisiin ja muihin; kollageenin riittävän saannin voi turvata myös muilla keinoilla, kuten ulkoisesti voiteina ja naamioina, sekä sisäisesti ravintolisinä. Saatavilla on mm. kollageenijauheita, -kapseleita ja -vesiä, sekä kollageenia sisältävää suklaata :D Marikkinoilta löytyy nauta- ja kalakollageenia, joita voi käyttää proteiinijauheen tavoin ja sekoittaa esimerkiksi smoothien, jogurtin tai veden joukkoon. Vielä en ole tarttunut voidepurkkiin ryppyjen ehkäisyn toivossa, mutta oon ottanut käyttöön tämän Puhdas+ Beauty Kollageenijauheen. Se on neutraalin makuinen, helppokäyttöinen ja vaivaton tapa lisätä ruokavalioon vanhenemista hidastavaa ravinnetta :) Ite lisäilenkin ruokalusikallisen jauhetta smoothien joukkoon päivittäin. 

Tässä siis smoothie, joka sisältää runsaasti elimistön luonnollista kollageenin tuotantoa stimuloivia ruoka-aineita, antioksidantteja, hyviä rasvoja - sekä ruokalusikallisen verran kollageenijauhetta. 

BEAUTY SMOOTHIE

1 banaani

1 appelsiini

1 dl mansikoita

1 rkl chiansiemeniä

1 rkl Puhdas+ kollageenijauhetta

mantelimaitoa

 

Ladataan...
BY RACHEL

Kun kuulin bullet journaleista eli bujoilusta ensimmäisen kerran, naurahdin ääneen: siis kalenterin, listojen, luonnosvihon ja päiväkirja yhdistelmä, jonka avulla järjestän elämääni ja hallitsen aikaani? Paikka, johon voin merkata kaiken syntymäpäivistä tuleviin matkoihin, ja päivittäisistä to do -listoista inspiroiviin voimalauseisiin? Tämähän ihan huutaa mun nimeäni :)

Bullet journal eli bujo on siis tyhjä vihko tai muistikirja, josta rakennetaan itse kalenterin, muistivihon ja päiväkirjan yhdistelmä. Vihko muokkaantuu jokaisen käyttäjän tarpeisiin - sinne voi sisällyttää kaiken, mitä haluat ja tarvitset. Yleensä bujosta löytyy kalentereita, vuosi-, kuukausi-, ja viikkonäkymiä, päivittäisiä sivuja, sekä erilaisia listoja, trackereita ja muita täytesivuja. Bujoon voi tehdä erilaisia listoja (ostoslista, leffat joita haluan katsoa -lista, testattavat ravintolat -lista, lasten nimiehdotus -lista yms), kokoelmia (luetut kirjat, katsotut elokuvat, kiitollisuuden aiheet) sekä trackereita, joiden avulla voi seurata erinäisiä itselle tärkeitä asioita tai tavoitteita (esimerkiksi mielialaa, treenittavoitteita, uuden tavan omaksumista, rahankäyttöä). Bujoon voi myös vapaasti kirjoittaa mitä tahansa muistiinpanoja, ajatuksia, päiväkirjaa, tai tehdä kollaaseja, piirrellä ja taiteilla.. vain mielikuvitus on rajana :) 

Käytännössä bujoa käytetään kuin kalenteria, jossa päivien kohdalle kirjataan päivän tehtävät/muistettavat asiat lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta se on myös paljon, paljon enemmän. Se on tapa hallita arkea, ajankäyttöä ja pursuvia ideoita - kauniilla, uniikilla tavalla. Itseäni kiehtoo hypetetyssä kalenterimuodossa sen päiväkirjamaisuus, joustavuus ja muokkautuvuus. Bujossa rakastan sitä, että sivuja täytetään aina sitä mukaan kun asioita putkahtaa mieleen. Asiat kirjataan heti ylös, jolloin ne ei nää pyörimään ja kuormittamaan mieltä eivätkä myöskään pääse unohtumaan (nimim. kokemusta on). Mulla on päässä miljoona ja yksi asiaa samaan aikaan, joita yritin aiemmin parhaani mukaan kirjoittaa ylös tavalliseen paperikalenteriin, puhelin noutseihin, erinäisiin vihkoihin, laskujen kirjekuoriin sekä muihin random muistilappuihin. Lienee sanomattakin selvää, että levitin tällä tavoin mun mielensisäistä sekasortoa vaan entistä enemmän ympärilleni :) Tarvitsin paikan, johon saan tallennettua kaiken - ja vähän enemmän. Jossa voin kääntää aina uuden sivun uutta ajatusta varten, ilman rajoittavia raameja ja valmiiksi kaavailtua sisältöä.

Mulla kesti hetken päästä sisään (=ryhtyä toimeen) bujoilun maailmaan, ja ihailin kaukaa muiden kauniita tuotoksia ja harkiten koristeltuja sivuja.. Ajatus siitä, että bujo on kalenteri jota voin soveltaa juuri sellaiseksi kuin itse haluan ja tarvitsen, ja joka saa todellakin olla uniikki ja omannäköinen, ei kuitenkaan jättänyt rauhaan. Tallensin mua eniten inspiroivat kuvat puhelimeen, etsin käsiini tyhjän vihon, ostin uuden tussipaketin ja ryhdyin hommiin. Bujon aloittaminen vei muutaman tunnin aikaa, kun tein sisällyluettelot, piirtelin vuosikalenterit ja sommittelin tulevia sivuja, mutta vauhtiin päästyäni on bujon käyttö tosi nopeaa ja vaivatonta. Tykkään myös ihan hurjasti piirrellä, leikellä ja liimailla kivoja kuvia, koristella kirjaimia ja kirjoittaa käsin, joten bujo on todellakin hauska tapa yhdistää nämä kaikki samojen kansien alle. Mietin nyt, että mitä tekisinkään ilman bujoa?!

Bujoilun sanotaan auttavan hahmottamaan omaa elämää, tavoitteita ja ajankäyttöä. Tulevaisuuskatsaus, vuosi- ja kuukausinäkymät auttavat esimerkiksi pysähtymään ja pohtimaan tulevaisuutta, sekä asettamaan erilaisia tavoitteita tuleville kuukausille. Tavoitteiden ja unelmien ylöskirjaamisessa on voimaa :) Bujoilu auttaa myös tulemaan tietoisemmaksi omasta ajankäytöstään ja voi sitä kautta vaikuttaa siihen, mitä asioita elämässään priorisoi ja mihin haluaa voimavaransa keskittää. Bujoilu auttaa vapauttamaan aikaa sellaisille asioille, joiden tekemisestä oikeasti nauttii.

Bujoiluun liittyy myös vahvasti luovuus ja sivujen koristelu. Sivuja voi sommitella ja koristella ihan miten itse haluaa, joko käyttäen koko sateenkaaren värikirjoa tai pysyttelemällä mustavalkoisessa minimalistisuudessa. Lajiin täysillä hurahtaneet bujoilijat metsästävät täydellisiä tusseja, ostavat erikoisia tarroja ja luottavat tiettyihin vihkomerkkeihin. Alkuun pääsee kuitenkin tyhjällä viholla ja kynällä :) Jos bujoilun kokeileminen kiehtoo, niin esimerkiksi täältä löytyy nopeat ja yksinkertaiset ohjeet bujoilun aloittamiseen, jonka lisäksi suosittelen lukemaan Miia Pölläsen Bujoilun voima -kirjan, joka johdattelee bullet journal ilmiön pariin. Parhaat vinkit bujoiluun löytyy instasta (#bujoilu ja #bulletjournal), youtubesta ja pinterestistä. Mutta pieni varoituksen sana, niiden tutkimiseen saattaa hurahtaa pieni tovi jos toinenkin! :D

Pages