Autoilun taide

car.png

Indonesialaisen taiteilijan Ichwan Noorin teos Beetle Sphere (2013) näyttää mallia miten vuoden 1953 mallia oleva Volkswagen taipuu palloksi.

Halkaisijaltaan 180 cm kokoinen teos oli esillä toukokuussa Hong Kongissa järjestetyillä taidemessuilla. Se on oiva lisä pitkään sarjaan nykytaiteen teoksia, joiden materiaalina on auto ja erityisesti volkkari. Toinen VW-klassikko, Kleinbus, on päätynyt taiteilijan kynsiin itävaltalaisen Erwin Wurmin teoksessa Telekintetically bent VW-Van (2006). Tällä autolla (ympyrää) ajaminen voisi olla mielenkiintoinen kokemus?

autot2.png

Meksikolainen Damian Ortega käsitteli kuplavolkkaria teoksessaan Cosmic Thing (2002) havainnollisemmin ripustamalla se osiinsa purettuna gallerian katosta roikkumaan. Yleisöystävällisemmän version samasta aiheesta toteutti thaimaalainen Surasi Kusolwong Ars-näyttelyssä Kiasmassa vuonna 2001: ylösalaisin ripustettuun Emotional Machine (VW) –teokseen kun pääsi sisälle istumaan. Samainen kupla on sittemmin kiertänyt useissa näyttelyissä eri puolilla maailmaa. Pari vuotta sitten nykytaiteen autoista ja autoilukulttuurista järjestettiin oma näyttelynsäkin, Car Culture Saksan Karlsruhessa, ks.

http://www.youtube.com/watch?v=stxqiAUF_Ok

Elokuun alussa Kiasman URB-festivaaleilla voi autona olemiseen perehtyä itse Toisissa tiloissa –työryhmän esityksessä Parkkitalo. Sen tarkoituksena on saada aikamme tyypillinen olento – autohenkilö – esiin sen omin ehdoin ja kertomaan meille viisaus jota se kuljettaa mukanaan. Interaktiiviset esitykset järjestetään 2., 3. ja 4. elokuuta.

Jari-Pekka Vanhala

Kulttuuri Suosittelen

Kopiotaide

kopiogrunge.jpg

Tarvitsin matkadokumenttia varten kopion passistani, joten lätkäisin sen kopiokoneeseen ja ulos putkahti versio, jossa erityisesti pärstäni on erinomaisen perkeleellinen versio alkuperäisestä.

Vahingossa syntyneen xerox-grungen innoittamana kaivelin netistä lisää tietoa kopiokoneiden käytöstä taiteessa. Ja löytyihän sitä.

Vasta 50-luvulla laajemmin myyntiin tulleet kopiokoneet kohauttivat taideskenessä niinkin varhain kuin 60-luvulla, kun Bruno Munari toimitti valokopiokoneita näyttelyidensä yhteyteen – mukaanlukien Venetsian biennaalin pääpaviljonkiin vuonna 1970.

Munarin keskeisenä ajatuksena oli, että kuka tahansa voi tuottaa esteettisesti arvokkaita esineitä, kunhan vain tekniset edellytykset täyttyvät. Ja kopiokonehan vastaa tähän tarpeeseen erinomaisesti.

Tiettävästi ensimmäinen kopiotaiteen näyttely järjestettiin Rochesterissa Yhdysvalloissa vuonna 1979 ja vuotta myöhemmin San Franciscoon avattiin ”elektrotaiteen” galleriatila, jossa paikalliset kopiokonetaiteilijat pääsivät esittelemään töitään.

Nykyään kopiokoneet ja skannerit ovat toimistojen ja kirjastojen vakiovarusteita. Kuka tahansa pääsee helposti käsiksi kopiokoneeseen, ja koska koneet eivät toimiakseen vaadi käyttäjältä erityisempää kokemusta tai taitoa, kopiokoneita voi helposti nimittää aika demokraattisiksi kuvan tuottamisen välineiksi.

Kopiokoneet ovat taiteen tekemisessä sikäli velmuja laitteita, että ne mahdollistavat sekä yhden ja saman alkuperäiskappaleen massamonistuksen että loputtoman määrän uniikkeja teoksia. Yhtä ja samaa kuvaa voi vaivatta monistaa, mutta aivan yhtä helposti käyttäjä voi liikutella kopiotavaa esinettä, tehdä kollaaseja ja hyödyntää kopiokoneiden asetuksia kuin instagramin filttereitä ikään. Kopiokoneet toimivat siis samaan aikaan teollisen massataiteen ja ainutlaatuisten taide-esineiden minitehtaina.

Hiukan harmillisesti tuntuu (näin 80-luvulla kasvaneen näkökulmasta), että digiteknologia on osittain vähentänyt tuulta kopiotaiteen purjeissa. Vaikka kopiokone on sekä teknisesti että ideologisesti kutkuttava laite, avantgarde on karannut tuoreemmille apajille ja tilalle on tullut retroa ja nostalgiaa. Kopiokoneesta on tullut se hassu huriseva laatikko toimiston nurkassa, jolla voi tehdä ironista retrohöpöä tai tietoisia viittauksia teknologian historiaan.

Lumon haihduttua kopiokone on vakiintunut taiteen ja työnteon sijaan erityisesti toimistojen pikkujouluviihteeksi. Kopiokoneet ovat jopa siinä määrin toimistobileklassikoita, että Kiasmassa käynyt kopiokonekorjaaja naureskeli, miten pikkujoulukausi on kovin kiireistä aikaa korjaajille. Hänen mukaansa kopiotasolle istuminen on vaarallista sekä itselle että koneelle, vaikka populaarikulttuurissa takapuolta ahkerasti aina muistetaankin kopioida. (Ja selvennetään nyt, että korjaaja oli asentamassa uusia koneita Kiasmaan – Emme istuneet vanhoja rikki, vaikka pikkujoulusesonki olikin!)

Vaikka taika olisikin kopiokoneista kadonnut, suosittelen silti joskus kokeilemaan, miltä oma lärvi näyttää kopioituna. Kunhan muistaa välttää pomon katsetta ja nenänjälkien jättämistä lasille, lopputuloksesta voi saada vaikka millaista horroria!

Taiteen avantgardesta toimistotolloilun aallonharjalle!

naama.jpg

(Näiden yrmynaamojen sijaan oikeaa kopiotaidetta voi ihmetellä vaikkapa tässä blogissa tai tässä Flickr-ryhmässä.)

Puheenaiheet Ajattelin tänään Höpsöä