Joogan avulla rauhallisempi ja kiitollisempi mieli

Sara Susanna's

Vaikean vuoden aikana olen opetellut löytämään keinoja rauhoittaamaan mieltäni ja palauttaamaan tietoisuuteni juuri tähän hetkeen. Yksi elämäni mullistanut keino tuoda kiitollisuutta ja rauhaa päiviini on ollut joogan ja meditoimisen aloittaminen. Olen saanut joogasta jo niin paljon iloa, rauhaa ja voimaa, että tuskin maltan odottaa, mitä säännöllinen ja pitkäjänteinen harjoittelu saa mielessäni aikaan!

Parasta joogassa on sen mukana tuleva levollinen olo. Kun oikeasti jaksaa keskittää ajatuksensa hetkeksi vain ja ainoastaan joogamatolle, keskittymiskyky ja rauhallinen olo seuraavat pitkälle päivään. Vaikka aluksi rauhoittuminen on vaikeaa ja ajatukset tuppaavat karkailla, harjoittelun myötä oppii palauttamaan ajatuksensa koko ajan paremmin vain joogamaton alueelle. Eli, kun huomaa ajatustensa vaeltavan muualla, tietoisesti kiinnittää taas huomiota enemmän hengitykseen. Hengityksen kuunteleminen maadoittaa nopeasti kehon ja mielen tähän hetkeen. Hengitykseen keskittymistä voi hyödyntää myös joogamaton ulkopuolella aina, kun tarvitsee mielen rauhoittamista.

Aluksi koin joogan aloittamisen todella vaikeaksi. Ensinnäkin rauhoittuminen oli paljon vaativampaa kuin olin kuvitellut. Oli yllättävän hankalaa istua vain paikoillaan ja olla ajattelematta mitään. Eihän se onnistunut aluksi millään. Ajatukset poukkoilivat milloin tiskivuoreen, huomiseen aikatauluun tai lattialla lojuviin pölypalleroihin. Rauhoittuminen ei tapahtunut itsestään vaan vaati ihan oikeasti paljon keskittymistä. Paljon selkeää ajatustyötä siitä, miksi tässä istun ja mihin tällä haluan pyrkiä. Itsensä ja kehonsa hyväksymistä juuri siinä hetkessä. Läsnäoloa itsensä kanssa. 

Toinen syy, miksi koin joogan aloittamisen niin vaikeaksi oli, etten kokenut olevani tarpeeksi hyvä ja taitava. Tuntui siltä, että jooga on jotakin ihmeellistä enkä minä voi oppia sellaista. Jooga oli jotakin sellaista, mitä en koskaan aikasemmin ollut kokeillut. Moninaisen urheilutaustan omaavana olin silti aivan pihalla. Hukassa siitä, mitä minun kuuluisi tehdä. Pelkäsin etten osaisi ja olisinkin huono. Pelkäsin etten olisi tarpeeksi notkea tai ketterä. Pelkäsin etten olisi riittävän hyvä joogan harrastajaksi. 

Kuitenkin viime toukokuussa vain päätin, että nyt menen ja ostan kortin joogasalille. Menen kokeilemaan ihan ihka oikealle joogatunnille ja katson miltä se tuntuu. Ja tuntuihan se ihan erilaiselta kuin yksikään kotona nettivideoiden avulla tehty harjoitus. Joogatunnin jälkeen koin oloni upealla tavalla kuin valaistuneeksi. ”Ahaa, tätä se siis on”. Olin aivan joogan luoman hyvän olon lumoissa ja lupasin itselleni, että nyt en enää unohda joogaa. Teen joogasta osan arkeani ja osan kokonaisvaltaista hyvinvointiani.

Suosittelen siis ehdottomasti aloittamaan joogaan tutustumisen joogatunnilla oikean joogaopettajan vetämänä. Jotenkin joogatunnilla on vain niin paljon helpompi olla läsnä ja omistautua harjoitukselle. Kotona on helposti liikaa virikkeitä, jolloin ajatuksia on vaikea pitää joogamatolla. Joogaopettaja osaa myös neuvoa helpommin eri asennoissa ja tarjota erilaisia vaihtoehtoja nettivideoihin verrattuna. Tietenkin joogasalissa on lisäksi aivan omalaatuinen rauhallinen tunnelma. Varsinkin näin syksyllä hämärässä ja kynttilöillä valaistussa joogasalissa on sitä jotakin lumoavaa. Rauhoittavaa ihan vain sellaisenaan. 

Uutta virtaa joogainnostukselleni sain luettuani Rachel Brathenin (Instagramissa @yogagirl) todella inspiroivan Yoga Girl -kirjan joskus kesällä. Kirja todella inspiroi minua rullaamaan joogamaton auki joka päivä. Rachelin ajatuksena on, että matolla ei tarvitse tehdä mitään ihmeellistä tai kuluttaa paljoa aikaa. Pääasia on, että rullaa maton auki ja keskittyy edes hetkeksi läsnäoloon ja mielen rauhoittamiseen. Välillä siis vain istun matolla ja hengitän. Toisinaan teen muutaman rintarangan avauksen kynttilän valossa. Joskus taas matolla hurahtaa helposti parikin tuntia, kun hengittelen asanoissa useampia minuutteja.

Olen yrittänyt olla luomatta paineita joogaharjoituksilleni. Yritän rullata maton auki päivittäin, mutta en pakota itseäni mihinkään. En pakota kehoani mihinkään mihin se ei halua mennä. Kuuntelen kehoani ja kohtelen sitä lempeästi. En myöskään halua, että mieleni rauhoittaminen aiheuttaisi minulle paineita ja ylimääräistä ahdistusta. Ei, se ei ole ollenkaan joogan pointti. Jos haluan viettää joogamatolla aikaa järjestän sen niin, että voin oikeasti olla rauhassa ilman takaraivossa kummittelevaa ahdistusta siitä, että pitäisi olla jossakin tai tehdä jotakin. Kun joogaan, keskityn vain tähän hetkeen ja unohdan kaiken muun.

Voin vannoa, että olisin jo vuosia sitten voinut paljon paremmin, jos olisin vain osannut rauhoittaa mieleni joogan avulla. Olisin oppinut olemaan lempeämpi itseäni ja kehoani kohtaan. Olisin selvinnyt stressikuormista aivan eri tavalla, jos olisin edes kerran päivässä osannut pysähtyä hetkeksi. Olen siis kantapään kautta oppinut kuinka tärkeää rauhoittumisen taito on, erityisesti keskellä stressaavaa elämäntilannetta. Kun päässä pyörii miljoona ajatusta yhtä aikaa, mielen rauhoittamisen taito on elintärkeää. Eihän kukaan jaksa loputtomasti jatkuvaa stressiä, joka paikkaan sinkoilua ja päässä poukkoilevia ajatuksia. Erityisesti silloin, kun pysähtyminen tuntuu äärimmäisen vaikealta, on se äärimmäisen tärkeää.

Nykyään jooga on siis minulle keino rauhoittua ja kuunnella kehoani. Joogan avulla olen oppinut paitsi lempeämmäksi, myös vahvemmaksi. Syventyminen täysin omaan itseeni maton äärellä auttaa hahmottamaan omat kykyni ja vahvuuteni. Uskon itseeni paljon enemmän joogamatolla vietetyn ajan jälkeen. Uskon siihen, että minulla on merkitystä ja juuri minulle on tärkeä paikka tässä maailmassa. Matolla vietetty aika nostaa usein myös paljon tunteita pintaan. On ihan yleistä, että syvällä olevien jumien hellittäessä joogan aikana vapautuu samalla paljon patoutunutta tunne-energiaa. Kehomme ja lihastemme jännitteet kertovat yleensä myös mielen jännitteistä ja käsittelemättömistä tunteista. Jooga auttaa siis myös käsittelemään tunteita ja hahmottamaan itseään suurempana kokonaisuutena. Siksi joogan jälkeen voikin tuntea olonsa oikeasti kevyemmäksi ja vapautuneemmaksi.

Ennen kaikkea joogamatolla kuunnellessani hengitykseni huminaa alan todella rentoutua. Ylimääräiset ajatukset virtaavat pois mielestäni jokaisella uloshengityksellä. Oloni kevenee jokaisen ilmavirtauksen myötä. Hengitän pois pahaa oloa, epävarmuuksia ja huolia. Jokainen uloshengitys poistaa jotakin tarpeetonta kehostani. Pelkoa, ahdistusta ja surua. Sisäänhengitys tuo taas mukanaan levollisuutta ja vahvuutta. Tietoisuutta siitä, että olen tässä. Tietoisuutta siitä, että elämä virtaa kehooni. Olen elossa. Hengitän vain. Olen vahva ja kaunis ihminen, joka on valmis kohtaamaan eteen tupsahtavat haasteet. Olen tarpeeksi juuri sellaisena kuin olen. 

Hiljalleen hengitys poistaa kulkiessaan kireyttä ja jumeja. Avaa elämän synnyttämiä solmuja kerta kerralla yhä enemmän. Tuoden kehoon tilaa. Pehmeyttä ja lempeyttä. Tilaa jollekin paremmalle. Uudelle ja eloisalle. Elämän nälkäiselle. Savasanassa maatessani mieleni yleensä hiljenee lopullisesti. Olen vain minä ja kehoni. Läsnä maanpinnalla. Hiljaisuudessa ja levollisuudessa. Viimein noustessani istumaan hymy nousee kasvoilleni. Hyvänolon tunnetta on mahdotonta välttää. Kiitollisuus puskee pintaan kaikkea muuta vahvemmin. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Namaste.

Oletko sinä uskaltanut kokeilla joogaa? Jos olet, mitä pidit? Jos et, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan!

 

Kuvaaja: Henna Seppälä

Kommentit

Henna Seppälä (Ei varmistettu) http://www.hennaseppala.fi

Niin huippu postaus, ja vitsi miten upeita näistä kuvista tulikaan!<3 Nostit kyllä niin monta tärkeää pointtia joogan hyödyllisyydestä esiin erityisesti tällaiselle rauhattoman mielen omistavalle, että vakuutuin siitä, että pitäisi nyt mahdollisimman pian varata aika joogatunnille. Siitä olisi varmasti niin monenlaista hyötyä, erityisesti tuo rauhoittumisen taito on sellainen, jota itse haluaisin harjoitella ja jonka harjoittelu varmasti edistäisi omaa hyvinvointia. Kaikista hassuinta tässä vielä on, että ihan tässä alle kilometrin päässä meiltä on joogasali, mutta enpä vaan ole saanut aikaiseksi :D Nyt aion kyllä ottaa itseä niskasta kiinni ja mennä testaamaan!

Kommentoi