Syksy liikkeelle puhtaalta pöydältä? – Rutiinien luominen

Olen viettänyt hiljaiseloa blogin kanssa kesällä, osittain vahingossa ja osittain tarkoituksella. Kesällä minulla oli ainoastaan yksi tavoite, kun pyrin pitämään kalenterini ilman etukäteissuunnitelmia. Oli ihanaa, kun pystyin työpäivän jälkeen mennä täysin fiiliksen mukaan ja kiireisen kevään jälkeen se oli juuri se mitä kaipasin eniten. Lyhyen kesäloman jälkeen elokuussa meni hetki, että sain taas kiinni arjesta ja nyt opintojenkin jatkuessa odotan kovasti, mitä syksyllä on minulle tarjota. Tässä samassa yhteydessä tuntuu hyvältä palata taas kirjoittamisen pariin.

Olen huomannut monesti, että minulla on vuodessa kaksi selkeää sykliä, joista ensimmäinen alkaa vuodenvaihteessa ja toinen alkusyksyllä. Molempina ajankohtina tuntuu luontevalta startata ikään kuin puhtaalta pöydältä ja lähteä rakentamaan arkea tai rutiineja uuteen suuntaan. Tämän uuden syklin lähestyminen tuntuu aina hieman kutkuttavalta ja muutamaa viikkoa ennen huomaan haaveilevani uudesta kalenterista ja kaikesta muusta pienestä, jonka kautta voisi konkreettisesti jättää sen edellisen syklin taakse ja alkaa rakentamaan uutta. Onko kuitenkin olemassa muitakin keinoja rakentaa parempaa arkea ja hyvinvointia kuin uuden kalenterin ostaminen?

Rutiinien luominen

Rutiinit ohjaavat hyvin paljon meidän toimintaa sekä valintoja, joita teemme päivän aikana. Sitä kautta rutiineilla on paljon vaikutusta siihen, miten hyvin me voimme. Vaikka  kuinka tekisi  mieli laittaa kerralla koko elämä uusiksi, kannattaa malttaa mieltään hieman ja ottaa yksi tapa tai rutiini kerrallaan muutoksen alle. Uuden tavan tai rutiinin luominen vie aikaa, sillä yhteydet aivoissa vahvistuvat ja toiminta muuttuu automaattiseksi ainoastaan toistamalla uutta tapaa sitkeästi päivästä tai viikosta toiseen. Keskimäärin uuden tavan luominen vie pari kuukautta.

Kun olet muodostanut selkeästi, minkä tavan haluat osaksi arkea, sitä kohti kannattaa lähteä pienin askelin. Liian suuren harppaukset johtavat herkästi motivaation laskemiseen, jos harppaukset aiheuttavat epäonnistumisen kokemuksia. Pienien askelien lisäksi uusi rutiini on helpompi luoda, jos sen pystyy sitomaan osaksi tuttua tapahtumaketjua. Jos tällaista tuttua tapahtumaa ei ole vielä olemassa, voit määritellä yksityiskohtaisesti, mitä ja milloin aiot tehdä. Esimerkiksi jos haluat lisätä arkeen enemmän liikuntaa, kannattaa epämääräisen ”enemmän liikuntaa” tilalta suunnitella, mikä viikonpäivä aikoo treenata, missä ja kenen kanssa.

Miten uuden tavan saa luontevasti osaksi arkea?

  1. Mieti yksi konkreettinen tapa tai rutiini, jota lähdet rakentamaan
  2. Lähde liikkeelle pienin askelin
  3. Tee yksityiskohtainen suunnitelma, miten aiot tuoda uuden tavan osaksi arkeasi
  4. Toista uutta tapaa sinnikkäästi päivästä tai viikosta toiseen
  5. Uusi rutiini muodostuu noin kahdessa kuukaudessa

Kaipaatko sinä syksyllä uusia rutiineita tai starttia puhtaalta pöydältä?

Ihanaa alkanutta syyskuuta!

//Johanna

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *