6 KEINOA HARJOITTAA LÄSNÄOLEVAMPAA ARKEA

AIKAA ILMAN RUUTU-AIKAA

Ruutu imee tietoisuutemme ja siirtää tilalle omansa. Lakkaamme ajattelemasta ja ajattelemme ohjautuvasti. Sisäistämme syötettyä kaavaa, miltä elämän tulisi näyttää. Lakkaamme elämästä omaa elämäämme ja tuijotamme toisten kuviteltua tai todellista sellaista.

Paitsi että televisio syö tietoisuuttamme, vie aikaamme ja aikaamme siltä, millä on todellisuudessa merkitystä, se vie myös energiaamme.  Se manipuloi tunteen lepäämisestä, vaikka todellisuudessa se ei edistä sitä. Se on vain koukku elämässämme. Se estää ajoissa nukkumaan laittamisen ja vaikuttaa myös uneemme negatiivisesti. Välillä olen jopa miettinyt, voiko televisiolle olla allerginen. Toisinaan pelkkä sen väreilyn tunteminen, vaikka en sitä katsoisikaan, saa oloni huonoksi.

Jotta ymmärtäisit myös television negatiiviset vaikutukset tietoisuuteesi paremmin, vietä esimerkiksi viikko tai kaksi ilman televisiota. Päivä on ainakin liian lyhyt aika. Älä korvaa puutetta puhelimella. Viestit ja yhteydenpito muihin on sallittua, mutta älä katsele sarjoja tai selaile somea.

Lue myös: TELEVISIOTON 14VRK

PÄIVÄ ILMAN AIKAA

Laita edellisenä iltana hyvissä ajoin nukkumaan. Herää aamulla sitten kun heräät. Älä katso kelloa. Älä katso koko päivän aikana kelloa. Älä suunnittele päivään etukäteen ohjelmaa.

Etene täysin sen mukaan, miltä sinusta tuntuu. Syö sitten kun nälättää. Nuku kun nukuttaa. Hiljennä ’täytyisi’ ajatukset ulkopuolelle ja mieti, mitä ihan oikeasti kehosi ja mielesi tarvitsee. Mieti, mitä sinä haluat ja tarvitset nyt – ja nimenomaan juuri nyt. Ei vain tiettynä kellonaikana päivästä.

Vältä kuitenkin somea ja televisiota. Voit toki katsoa esimerkiksi elokuvan, jos siltä sinusta tuntuu. Mieti kuitenkin, miksi niin haluat tehdä. Somesta ja televisiosta on helppo ajastaa päivää sekä sumentaa omia ajatuksia ja tunteita.

Lopulta mene illalla nukkumaan, sitten kun väsyttää – oli kello mitä tahansa.

Huomaat, että kello on läsnä joka puolella, minne menetkin. On lähes mahdotonta olla huomaamatta sitä kertaakaan. Mutta tämä harjoitus saa minut toivomaan sitä entistä enemmän.

Lue myös: PÄIVÄ ILMAN AIKAA

ALOITA AAMU HILJENTYEN

Päivä alkaa rauhallisemmin ja tietoisuutta herätellen, kun sen aloittaa hiljentyen. Hiljentymällä voimme virittäytyä läsnäolevammalle taajuudelle. Siis noudata tuttua kaavaa: ei televisiota, eikä puhelinta. Vain sinä ja omat ajatuksesi. Riko tuttu kaava, jota seuraat automaationa joka aamu.

Odota ensin, että oikeasti heräät. Keho ja mieli ei ole täysin hereillä, vaikka silmät ovatkin auki. Venyttele ja anna ajatustesi virrata vapaasti jo ennen kuin nouset edes ylös. Tämän jälkeen voit esimerkiksi asettautua ikkunan viereen katselemaan sen päiväistä aamua. Ole vain aloillasi tai nauti esimerkiksi teetä, kahvia, vettä tai aamupalaa, jos sinusta tuntuu, että tarvitset niitä.

Kun olet herännyt, kirjaa ylös ajatuksiasi: mitä ajattelet juuri nyt, miltä sinusta tuntuu juuri nyt sekä asioita, joista olet kiitollinen juuri nyt. Rehellisesti. Kun mieleesi tuulee ensimmäinen ajatus, mieti, onko se totta, vai onko se egon ilmaus tai ajatus, mitä haluaisit ajatella. Kun ajatus on omasi, sydämessä tuntuu sykähdys.

Tämän jälkeen asettaudu lattialle selinmakuulle mukavaan asentoon ja käy aisteja läpi yksi kerrallaan. Pysähdy jokaisen kohdalla, tunnustele ne rauhallisesti keskittyen. Tässä on helppo kiirehtiä ja käydä aistit läpi listanomaisesti. Hyväksy tuntemukset sellaisina kuin ne ovat yrittämättä vaikuttaa niihin.

Tunne ensin kehosi kosketuspinnat allasi, ajattele juurtuvasi lattiaan. Käy sitten läpi kaikki kehosi osat varpaista päälakeen. Miltä oma keho tuntuu? Seuraa sitten hengityksesi virtausta ja sen aiheuttamia tuntemuksia. Kuuntele, mitä kuulet ympärilläsi. Tämän jälkeen voit hetkeksi hiljentyä vain olemaan. Anna ajatusten tulla, mutta älä tartu niihin ja päästä niistä irti. Lopuksi aukaise silmät. Mitä näet?

Lue myös: MIKSI HILJAISUUDESSA OLEMINEN ON NIIN VAIKEAA?

MIKÄ TÄNÄÄN OLI TÄRKEINTÄ?

Pysähdy viikon ajan joka päivä ja mieti, mikä juuri siinä päivässä oli tärkeintä. Ja jokaisessa päivässähän tulisi olla jotain tärkeää, eikö? Ei välttämättä tavattoman mielekästä, mutta silti tärkeää.

Pysähtymällä jokaisen päivän kohdalla, katkomme virtaa, joka kuljettaa tauotta päivästä toiseen. Kiinnitämme huomiota elämän tärkeimpään asiaan – sen jokaiseen päivään.

Lue myös: #TÄRKEINTÄ TÄNÄÄN / TÄRKEINTÄ TÄNÄÄN – MINUN VIIKKONI

LUE KIRJOJA ELÄMÄSTÄ

Läsnäolo on tietoisuutta itsestä ja ympäristöstä tässä hetkessä. Jotta ymmärtäisi itseään ja elämää, täytyy tietoisuutta lisätä. Sitä voi lisätä itse eläessään, mutta ymmärrystä voi hakea myös lukuisista kirjoista ihmisiltä, jotka ovat elämästä perillä enemmän kuin itse. Minä olen pitänyt esimerkiksi Tommy Hellstenin kirjoista.

Lue myös: TULEVA JA MENNYT ON AIKAA, MUTTA TÄSSÄ JA NYT EI

VÄLTÄ YKSINKERTAISTENKIN ASIOIDEN MULTITASKAUSTA

Lue some somena, katso televisio televisiona, juo tee teenä, syö ruoka ruokana. Älä lue somea ja juo teetä. Älä katso televisiota ja syö ruokaa.

Tee pienimmätkin asiat ihan omana itsenään. Ja keskity siihen mitä teet. Miltä ruoka maistuu, miltä tee maistuu, miltä se tuntuu, miltä se saa olosi tuntumaan.

Lue myös: YKSINKERTAINENKIN MULTITASKAUS KUORMITTAA

Kommentit (2)
  1. Katariina-Emilia
    19.1.2020, 17:24

    Minua kiinnostaisi kovasti luopua telkkarista. Joskus opiskeluaikoina minulla ei ollut televisiota lainkaan, enkä sitä myöskään kaivannut. Nyt luopumista hankaloittaa se, että en asu enää yksin ja toinen ei välttämättä ole yhtä innokas kokeilemaan telkusta luopumista.. 😀

    1. No sama! 😀 Mutta on kyllä myönnettävä, että leffaillat on kuitenki kivoja. Muuten haluaisin irrottautua telkkarista kokonaan.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *