KOLME IHANAA TAPAA ALOITTAA VAPAAPÄIVÄ

KÄVELY, SAUNA JA JOOGA

Herää luonnollisesti, kun olet nukkunut tarpeeksi. Nouse ylös hitaasti. Anna herätyksen olla niin hidas, kuin se sinä aamuna on.

Älä koske puhelimeen äläkä televisioon. Siirry vain hetkeksi ikkunan viereen maailmaa katsomaan. Anna ajatusten virrata vapaasti. Odota, että keho ja mieli on lopullisesti herännyt. Sitten syö kevyt aamupala.

Tämän jälkeen suuntaa lyhyelle noin 20 minuutin kävelylle ulos. Ja nimenomaan kävelylle, ei lenkille. Askel saa olla niin hidas, kuin aamu vaatii. Valitse vaikka jokin uusi reitti. Tärkeintä on vain nauttia raikkaasta ilmasta ja luonnon väreistä. Katsele sen päiväistä aamua.

Kävelyn jälkeen joogaa kotona sen aikaa, kun flow riittää. Jos et ole koskaan joogannut, voit katsella videon netistä, tehdä esimerkiksi jonkin rentoutusharjoituksen tai ihan vain loikoilla omassa hiljaisuudessasi. Viimeisenä siirry saunaan. Aamuinen sauna on ihanaa vaihtelua.

Ihan yhtä ihanaa on aloittaa aamu tehden vain vaikka jokin näistä yksinäänkin, mikä juuri sinä päivänä tuntuu tärkeimmältä.

LÄSNÄOLOHARJOITUS

Aloita aamu ilman aikaa. Herää, oli kello mitä tahansa. Älä tarkista sitä puhelimesta. Etene sen mukaan, mitä keho ja mieli viestittää. Halutko heti aamupalaa? Pelkkää teetä tai kahvia? Tai eikö mieli tee yhtään mitään? Silloin istu vain alas. Katsele ulos sen päiväistä aamua.

Kun alat olla hereillä, kirjaa ylös ajatuksiasi:

mitä ajattelet juuri nyt

miltä sinusta tuntuu juuri nyt

sekä asioita, joista olet kiitollinen juuri nyt.

Kun mieleen tulee ensimmäinen ajatus, kuuntele itseäsi. Kysy itseltäsi, onko tämä ajatus totta, onko se egon ilmaus tai ajatus, mitä haluaisit ajatella tai luulet, että sinun kuuluisi ajatella? Vaikka minusta aamu tuntuisi raskaalta, saan tästä mietintä hetkestä todella paljon positiivista voimaa. Olo on hyvä, levollinen.

Jos haluat jatkaa, voit siirtyä vielä lattialle. Ole vain ihan hiljaa esimerkiksi 10 minuuttia tai tee jokin näistä neljästä mindfulness harjoituksesta.

KOTITEKOINEN BRUNSSI

Hartaudella valmistettu aamupala virittää mieltä hetkeen, jolle antaa arvostusta. Se johdattelee. Kun jotakin varten jaksaa nähdä näin vaivaa, haluaa siitä hetkestä myös nauttia. Itse aamupalan valmistaminen voi myös olla nautinto. Mieli lepää niin kauniista ruoasta, omasta työstä kuin lopulta sen hyvästä mausta. Herkulliseen aamupalaan voi luonnollisesti koota kaikkea, mistä itse pitää.

Lopulta vaivannäkö helpottaa pysähtymistä aamun äärelle, aivan kuten kynttiläillalliset illalla.

Viimeksi:

5 MINUUTIN KIIRE

Lue myös:

PÄIVÄ ILMAN AIKAA

ELÄMÄN YKSINKERTAINENKIN MULTITASKAUS KUORMITTAA

MIKSI HILJAISUUDESSA OLEMINEN ON VAIKEAA?

4 SYYTÄ HARJOITTAA MIETISKELYÄ

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *