KUINKA SELVITÄ PIMEÄSTÄ AJANJAKSOSTA?

Hyväksy pimeys

Vuodenaika tulee olemaan pimeä. Kuinka raskaalta tai ankealta se tuntuukaan, et voi vaikuttaa siihen – paitsi koreintaan negatiivisesti. Voit siis rypeä mielipahassa, vain hyväksyä sen olemassa olevana asiana tai yrittää tehdä asialle jotakin. Valoa ei voi säätää suuremmalle Suomessa, mutta muualla maailmassa kyllä. Hyväksytkö asian sellaisena kuin se on vai tuoko elämääsi enemmän lisäarvoa muualla asuminen?

Rauhoita

Pimeys vie energiavaroja. Silloin niitä pitää myös säästellä, eikä pitää itseämme niin kovin kiireisenä tehden kaikkea, minkä yleensä ajattelemme olevan hyvän elämän merkkejä. Ehkä onkin vain hyväksyttävä, että ajanjakso vaatii enemmän kotiin rauhoittumista. Että erilaisilla vuodenajoilla on erilaisia tehtäviä. Että juuri nyt se onkin levollisuus, jota on vaalittava, jonka tieltä on karsittava sitä muuta turhaa, jotta sille jää tilaa. Kohdentaa energiavarat vain merkityksellisimpiin asioihin. Jos esimerkiksi jumppatunnille vääntäytyminen tuntuu liian vaivalloiselta, vaihda se sen sijaan päivittäiseen työmatkaliikuntaan (jota voi pidentää tarvittaessa esimerkiksi kotiin palatessa), kerää viimeiset valon säteet ja käperry sen jälkeen hyvällä omalla tunnolla illalla sohvalle.

Vaali unta

Jos teet arkityötä, luo tänä syksynä ja talvena viimein itsellesi säännöllinen unirytmi. Luovu telkkarin katsomisesta ilta yhteentoista ja sen sijaan kapua sänkyyn vaikka jo yhdeksältä. Millaista olisikaan herätä ilman kelloa joka aamu? Olisiko viimein aika laittaa uni ensimmäiselle sijalle hyvinvoinnin mittaristossa?

Oli työmuoto toki mikä hyvänsä, energiavarojen vaalimiseksi tulee untakin vaalia.

Vähennä työtaakkaa

Pienennä työtuntimäärääsi, jolloin voit säästää energiaa myös sellaisten asioiden tekemiseen, jotka tuovat mielihyvää. Pyydä palkatonta, muuta väliaikaisesti osa-aikaiseksi tai jos teillä on käytössä pankkityöaikajärjestelmä, maksa lisistäsi itsellesi hiukan enemmän vapaata. Onko tärkeämpää oma hyvinvointi vai raha – ja mihin tuota rahaa käyttää?

Keräänny kynttilän ääreen

Keskustele, syö, mietiskele. Kun ulkona on pimeää, hämärrä valot myös sisältä, sytytä kynttilöitä sekä sulje ruudut. Nauti läsnäolosta.

Luo itsellesi mieleisiä aktiviteettejä. Panosta aamupalaan, kynttiläillalliseen, kokoa porukka metsäretkelle makkaranpaistoon, talven tullen pulkkamäkeen tai tähtiä katsomaan. Tee asioista mieleenpainuvia, siinä missä kesälläkin. Minkälaisen bucket listin voisit luoda pimeälle ajanjaksolle?

Hemmottele

Mieti asioita, joilla voisit hemmotella itseäsi. Varaa esimerkiksi aika hierontaan, kasvohoitoon tai pitemmän kaavan mukaan kampaamoon. Mene ulos syömään kokonainen kolmen ruokalajin illallinen. Tai varaa vaikka viikonloppumatka kylpylään.

Ole kiitollinen

Negatiivisuuden selättämiseksi vaali positiivisuutta. Se on huomion kiinnittämistä niihin asioihin, jotka ovat jo äärettömän hyvin, joihin sää tai valo eivät vaikuta. Tuollaiset asiat ovat kuitenkin sellaisia, joita pidämme helposti itsestäänselvyytenä. Sillä ne ovat hyvinkin yksinkertaisia. Huomataksesi jälleen nuo asiat pidä esimerkiksi kiitollisuuspäiväkirjaa – ihan kirjallisena tai vain pitämällä pienen mietintä tauon illalla ennen nukkumaan laittamista.

Tänään onkin mainio idea palata arjen yksinkertaisten perusasioiden äärelle. Löytää niistä jälleen se ilo, mitä ne voivat tarjota, sivuuttaa ne taakkana, jonkin tärkeämmän, huomenna odottavan asian tieltä. Iloita järjestyksessä olevasta kodista, sälekaihtimet auki olevista ikkunoista ja hyvän ruuan laittamisesta.

Sillä tänään ei ole vielä kiire huomiseen.

Viimeksi:

MIKSI MAAILMA ON NIIN MONIMUTKAINEN?

Lue myös:

VOISIKO SYKSYLLE TEHDÄ BUCKET LISTIN?

22 X KIITOLLISTA TÄLLÄ VIIKOLLA

MITEN OPETELLA OLEMAAN KIITOLLINEN VÄHEMMÄSTÄ?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *