MITEN OPETELLA OLEMAAN KIITOLLINEN VÄHEMMÄSTÄ?

YMMÄRRÄ, MIKSI TAVOITTELET ENEMPÄÄ

Oletko koskaan ajatellut, että kunhan saisit jotakin lisää, olisit viimein tyytyväinen? Hiukan vähemmän painoa, vähän lisää palkkaa, uudemman kodin tai parempia vaatteita? Ja ennen kaikkea kuinka usein tuo ajatus on noussut uudestaan mieleesi, kuinka usein se ensimmäinen vähän enemmän ei riittänytkään?

Enempi on loputon vastus kilpailtavaksi. Sillä enempi ei ole koskaan tarpeeksi. Se ei täyty, saavu päämäärään, sillä sillä ei ole sitä.

Haluatko siis sitoa itsesi kilpailuun, jossa ei ole voittajaa?

Kyse onkin riittämättömyyden tunteistamme. Tavoitteestamme täyttää tyhjiötä. Tyhjiötä, joka sisältää puutteen tunteesta, että riitämme, olemme tarpeeksi hyväksyttyjä ja arvostettuja. Valmiita. Luulemme, että vain olemalla enemmän jotakin, olemme tyytyväisiä.

Kun tarvitsemme koko ajan jotakin enemmän jossakin tulevaisuudessa, sivuutamme tämän päivän – ja siinä sivussa koko elämän.

MIKÄ ON MIKSI MIKSI KYSYMYSTEN TAKANA?

Mitä sinä tavoittelet enemmällä?

Minulle se oli väline hyväksynnälle, arvostukselle, mielihyvälle, merkityksellisyyden kokemukselle, tietoisuudelle ja rauhallisuudelle.

En siis kaivannut enempää aikaa televisiolle, vaan sisäistä tilaa rauhallisuudelle ja tietoisuudelle. En kaivannut menestystä, vaan tunnetta vapaudesta. En kaivannut mielihyvää materiasta, vaan tunnetta siitä, että olen siellä, missä pitääkin. En kaivannut hyväksyntää esineillä, vaan kaipasin hyväksyntää olemalla vain minä.

Halusin siis tuntea, että riitän. Mutta riittämättömyyttä ei voi ulkoistaa. En voi tehdä itsestäni riittävää konkreettisilla asioilla. Tuollainen yritys tuo vain lisää negatiivisuutta – kiirettä, huonommuutta, rahan kulutusta, ajan kulutusta, merkityksettömyyttä, stressiä, ahdistusta. Siis juuri niitä asioita, joista yrittää päästä eroon.

En siis muuttanut asioita mitä haluan, vaan muutin keinot, miten niitä tavoittelen.

LUO MATERIASUHDE UUDESTAAN

Kulutusyhteiskunta on kaikista tärkein väline koukuttamaan meidät tunteeseen, että enemmän on enemmän. Sen mukaan omistamalla ja ostamalla jotakin enemmän, voimme ruokkia riittämättömyyttämme täydeksi. Se huijaa luulemaan materian tekevän meistä valmiita. Samalla oikeastaan vain tiukentaen otettaan jatkuvaan riittämättömyyteen sekä sitoen merkittävän osan ajastamme sen miettimiseen, mitä haluamme, mitä meiltä uupuu ja mistä saamme sitä lisää – vaikka alun alkaenkin meillä on jo kaikkea ja enemmänkin.

Luopumalla enemmästä voit löytää taas mielihyvää vähemmästä.

YMMÄRRÄ, ETTÄ SINÄ RIITÄT

Tulet aina näkemään jonkun, jolla on jotakin paremmin. Et voi kieltää itseäsi kokemasta tuota tunnetta, mutta voit sivuuttaa sen vain olemassa olevana, joka ei vaikuta elämääsi lopulta millään lailla. Sillä sinä et ole ollaksesi täällä kenenkään toisen kaltainen, vaan elääksesi omaa elämääsi. Se on tärkein tehtäväsi. Elää elämää, joka sinulle kuuluu.

Sillä sinä elät sinussa.

Eikä sitä tarvitse täyttää enemmällä, paremmalla, muuttumalla.

MEDIAPAASTO

Yksi merkittävistä riittämättömyyden tunteen luojista on sosiaalisen media. Se luo yksiulotteista kuvaa oikeanlaista elämästä kaikkien saataville. Se ruokkii välistämme kilpailua. Asettaa sinut ajattelemaan sitä muuta, jollainen sinun tulisi olla, eikä sinä. Kertoen lukemattomia esimerkkejä, miten voisit tehdä itsestäsi paremman enemmällä. Mutta miksi sinä haluat jonkun kertovan sinulle koko ajan, että olet vääränlainen, kun tehtäväsi kuitenkin täällä on olla vain sinä?

Samalla paasto vapauttaa niin paljon aikaa arkeesi. Mihin kaikkeen haluat sitä käyttää?

HAVAINNOI ELÄMÄSI

Enemmän tavoittelu vie huomiota pois arjestamme. Emme osaa olla enää kiitollisia arjesta, vaan etsimme voimakkaampia tunteita kaikkialta arjen ulkopuolelta. Matkoista, tavoitteista, haaveista. Samalla mitätöiden jokaisen tavallisen päivän. Kun tulemme välinpitämättömäksi arjesta, olemme kiittämättömiä. Otamme sen itsestäänselvyytenä. Odottaen vain huomista, uutta, enempää ja parempaa. Vaikka todellisuudessa kaikkein tärkeintä on tämä päivä. Sillä sinä elät jokaisen päivän, et vain huomenna.

Mitä hyvää sinun arjessasi on?

Mitä jos maailma olisi täysin toisenlainen ja kokisit puutetta ihan tavallisista asioista kuten turvasta, kodista ja ruuasta?

PIDÄ SIIS KIITOLLISUUSPÄIVÄKIRJAA

Ja vietä ajanjaksoja, jolloin mietit joka ilta, mistä olit kiitollinen kyseisenä päivänä.

HARJOITA MYÖS LÄSNÄOLOA

Mindfulness harjoituksilla on tutkitusti positiivisia vaikutuksia. Se helpottaa myös harjoitusten ulkopuolista spontaanimpaa pysähtymistä arjen keskellä. Pysähtymistä, jolloin voi tuntea iloa vain olosta, jopa ilman selkeää syytä.

Sillä tarvitseeko ilolle olla aina jokin syy enemmästä?

Viimeksi:

ESTÄÄKÖ PELKO SINUA TEKEMÄSTÄ ASIOITA, JOITA OIKEASTI HALUAT?

Lue myös:

19 AJATELMAA MIKSI VÄHEMMÄN ON ENEMMÄN

PÄIVÄ, JONA VALITSIN YKSINKERTAISEMMAN ELÄMÄN

PÄIVÄN AJATUS RIITTÄMÄTTÖMYYDESTÄ

ONNELLISUUTTA ON KYKY NAUTTIA VÄHEMMÄSTÄ

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *