PELKKÄÄ PIRKKAA

Tavaroiden ostaminen on minuuden ilmentymää. Ne kuvastavat meitä itseämme valintamme kautta. Valitsemmeko pirkkaa, keskihintaista vai luksusta? Eli mihin säätyluokkaan kuulumme, minkälaisia nautintoja arvostamme ja toisin sanoen, minkälaisia ihmisiä olemme.

Kaupanhyllyltä voi tehdä valinnan. Ostanko halvinta mahdollista, mikä on köyhien hommaa, ostanko oman tulotasoni mukaista, hinta-laatusuhteeltaan sopivaa, vai maksanko kalliista, jotta saan hieman arjen luksusta?

En toki väitä, ettei joissakin tuotteissa olisi makueroja. Varmasti on. Mutta kovin moni sitä tuskin itseasiassa kaupanhyllyllä miettii. Vai oletko käynyt läpi kaikki voit, juustot ja leivät halvimmasta kalleimpaan ja tehnyt analyyttisen tuloksen, mikä maistuu juuri sinusta parhaimmalle? Usein jatkamme niiden merkkien jalanjäljissä, missä vanhempammekin sekä siinä hintaluokassa, mikä on tulotasojemme mukainen, samalla sokaistuen brändäykselle: kaunis estetiikka ja suuret lupaukset puhuttelevat meitä.

Samalla massatuotanto olosuhteissa on yhä vaikeampaa ymmärtää, mistä tuote on peräisin. Tuote voi olla jopa ihan sama, kuin naapuri merkillä, mutta se on vain markkinoitu erillä tavalla ja pakattu erilaisiin kääreisiin. Koko asetelma tuntuu oikeastaan aika hullulta. Kaupasta löytyy kymmenittäin erilaisia vaihtoehtoja, vain kun haluat ostaa margariinia. Tai maitoa. Tai vessapaperia. No ihan mitä tahansa. Ja koko ajan keksitään uutta. Voi ei olekaan enää vain voita eikä vessapaperi vessapaperia.

Asioin yleensä prismassa. Olen järjestelmällisesti ryhtynyt testaamaan ja vaihtamaan merkkituotteet kaupan halppismerkkeihin eli rainbowiin, x-traan ja kotimaista tuotteisiin. Mukaan on mahtunut todellisia yllättäjiä, helpompia rutiininomaisia valintoja ja valintoja, joista en ole vielä oikein varma. Yllättäjiin lukeutuu esimerkiksi margariini ja juusto. Helppoja vaihtoja ovat taas olleet kaurahiutaleet,  mausteet, wc- ja talouspaperit. Hammastahnaa vielä emmin, onko x-tran tuote kuitenkaan hintansa väärti.

Välillä joudun kipittämään lähikaupan k-markettiin hädän hetkellä. Kuten ostamaan pirkka margariinia, kesken ruoanlaiton.

Viimeksi: TÄRKEINTÄ TÄNÄÄN – VIIKKO 7
Lue myös: KULUTUSYHTEISKUNTA ON LASKELMOINNIN LOPPUTULOS / MENESTY JA KULUTUA

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *