Ensi-ilta ja parhaat rentoutumisvinkkini!

Moikka!

Tällä viikolla olen ollut aika levoton ja stressaantunut, niinkuin välillä olen ensi-illan lähestyessä. Nautin esiintymisestä tosi paljon, enkä yleennsä jännitä lavalla olemista liikaa, mutta sen sijaan nuo viimeiset päivät ennen ensi-iltaa ovat aina hyvinkin stressaavat. Mietin jatkuvasti, että onko esitys lavakunnossa tai että tuleeko kaikki sujumaan suuunnitelmien mukaisesti. Kenraaliharjoitus on yleensä jännittävin; silloin alkaa oikeasti tuntua siltä, että kaiken on onnistuttava. Stressi helpottaa kuitenkin onneksi aina h-hetkeen mennessä.

Eilinen ensi-ilta sujui kuitenkin siis oikein hyvin ja minulla oli todella hauskaa lavalla. Oli ihanaa esiintyä taas yleisölle, vaikka rajoitusten takia yleisöä ei saa olla yli 50 henkeä. Minusta on silti todella tärkeää, että vaikka joissain asioissa onkin sovellettava, niin kaikkea ei silti peruttaisi. Tanssijoille esiintyminen on elintärkeää, ja olen iloinen että meillä on siihen mahdollisuus.

Tällä viikolla olen pitänyt erityisesti huolta rentoutumisesta etenkin iltaisin, jos käyn hieman ylikierroksilla. Eri päivinä tarvitsen eri asioita, mutta suurin osa näistä toimii yleensä minulle.

Joogaaminen on minulle loistava tapa rentoutua, jos minulla on levoton olo, enkä oikein pysy paikallani. Kehon liikkuessa tietyn kaavan mukaisesti saan yhdistettyä kehon ja mielen, jonka ansiosta olen keskittyneempi ja rennompi. Jos ette ole ennen kokeilleet joogaa, niin helpoin tapa aloittaa on varmaankin esimerkiksi youtuben kautta. Esim. Yoga with Adriene- kanavalta löytyy monia eri pituisia ohjattuja joogaharjoituksia, jolloin voi oikeasti keskittyä omaan tekemiseen ja hyvään oloon.

Meditoiminen tai tietyt hengitysharjoitukset toimivat myös hyvinä rentoutumiskeinoina, etenkin juuri ennen nukahtamista. Joskus koen, että on helpompi aloittaa joogaamalla ja meditoida vasta kun keho on jo hieman rauhoittunut: käyn usein hieman ylikierroksilla, kun olen jännittynyt ja innoissani.

Lukeminen on minusta rentouttavaa, sillä siinäkin on suunnattava keskittymisensä yhteen asiaan. Toiseen maailmaan uppoutuminen on vapauttavaa ja ihanaa (riippuu tosin kirjasta!). Myös keskittymisen puutteen huomaa hyvin lukiessaan: saatan huomata että olen ”lukenut” pari sivua tallentamatta yhtään mitään.

Musiikin kuuntelu auttaa minua paljon rentoutumisessa. Yhdistän tietyt kappaleet tiettyihin hetkiin, joten kuuntelemalla tiettyä kappaletta voin kuvitella olevani jossain muussa tilanteessa. Minusta on kiinnostavaa, miten vahvasti muistan missä olin tai mitä tein tiettyä kappaletta kuunneltaessa. Jokaiseen hetkeen on olemassa se yksi kappale, jota kuuntelemalla saa hyvän mielen.

Iltateen juominen on myös asia, jonka teen joka ilta. Tällä hetkellä lempiteeni ovat lakritsi, vanilja-chai sekä kamomilla-laventeli. Juon joka ilta vähintään pari kuppia teetä. Jos en juo tarpeeksi päivän aikana, niin ainakin illalla saan kaiken tarvitsemani veden kaikesta juomastani teestä haha.

Hauskaa viikonloppua ja nauttikaa vapaa-päivistä! Meidän kiertue alkaa huomenna; ensimmäiset kohteet ovat Luleå, Kiruna ja Jokkmokk!

Sonia <3

Eeppinen kokoonpanomme <3, Studio Acusticum
Photos: Dans i Nord, Marie Larsson Sturdy
Kommentit (1)
  1. Odotukset vs todellisuus // kiertueen loppu lähestyy – Sonian seurassa | Lily
    17.10.2020, 15:29

    […] Ensi-ilta ja parhaat rentoutumisvinkkini! […]

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *