Näin jaksan paremmin kiireisen arjen keskellä

Tanssijan arki on sekä fyysisesti että psyykkisesti rankkaa. Jotta voisi jaksaa ja voida hyvin, on pidettävä huolta kehostaan ja mielestään.  Kaikki ovat erilaisia, eivätkä samat vinkit toimi kaikille. Seuraavista asioista on silti ollut apua minulle, ja koen jaksavani paremmin kun noudatan niitä arjessani.

Riittävä lepo ja uni

Nukkuminen on minulle supertärkeää, jotta jaksan hektisen arkeni keskellä. Ilman riittäviä yöunia oloni on voimaton, hidas ja väsynyt, enkä pysty keskittymään kunnolla. Olen ihan hyvä nukkuja, jos voin nukahtaa ja herätä samoihin aikoihin joka päivä. Tarvitsen hyvän unirytmin, enkä voi herätä eri aikoihin viikolla ja viikonloppuina. Joskus saatan lähteä aikaisemmin kotiin jostain illanvietoista, koska minua vain väsyttää liikaa hahah. Kaikesta ei silti kannata luopua, sillä energiaa saa myös esim. kavereiden kanssa olemisesta. En jätäkään usein mitään illanistujaisia kokonaan väliin, mutta olen harvoin viimeinen vieras.

Asioiden priorisointi

Aina kun minua stressaa yritän listata kaikki tehtävät asiat tärkeysjärjestykseen. To do- lista lyhenee huomattavasti, kun siitä poistaa epäolennaiset myöhemmin tehtävät asiat. Yritän aina kysyä itseltäni, että onko esimerkiksi uuden keksireseptin testaaminen tai jonkun myöhemmin palautettavan tehtävän tekeminen todella sen arvoista, jos joudun sen takia tinkimään esimerkiksi yöunistani.

Ihanat ihmiset

Minulle on supertärkeää viettää aikaa minulle tärkeiden ihmisten kanssa. Oikeiden ihmisten kanssa olemisesta saa energiaa ja hyvää mieltä. Kannattaa siis varata aikaa myös kavereiden näkemiseen. Olen itse aika toivoton tapaus ehdottamaan tapaamisia, mutta yritän parhaani. Kahville meneminen ihanan tyypin kanssa on aina vaivan arvoista. 🙂

Laiskottelu

Kuulun niihin aktiivisiin ihmisiin, jotka haluavat koko ajan tehdä jotain. Silti jopa minä tarvitsen aikaa, jolloin voin oikeasti olla tekemättä mitään. Aina ei tarvitse lähteä kaupungille tai tehdä jotain ”hyödyllistä”. Oman hyvinvointini kannalta laiskottelu on joskus hyödyllisintä mitä voin tehdä. Kaikkien täytyy saada silloin tällöin maata sängyssä katsoen jotain sarjaa tai tekemättä yhtään mitään. Sarjasuositus, jos joku tarvitsee: Chicago Med! Niin hyvä ja niin koukuttava!

Riittävä ruoka 

Ruokaa on oikeasti syötävä riittävästi, jos haluaa jaksaa. Ei riitä, että syö vain sen verran että juuri ja juuri pystyy tekemään treenin läpi, vaan energiaa on oltava todellakin tarpeeksi, jotta saa päivästä kaiken irti. Esimerkiksi tanssissa on käytettävä luovuutta ja jaksettava keskittyä pieniin teknisiin yksityiskohtiin. Energiaa täytyy riittää tämän lisäksi myös itse fyysiseen suoritukseen.

Säännölliset ruoka-ajat

Kuulun niihin, jotka suoriutuvat parhaiten syödessään neljä ateriaa päivässä. En pysty elämään pelkillä välipaloilla pitkin päivää, vaan tarvitsen tasaisen ateriarytmin, johon kuuluvat aamupala, lounas, välipala ja illallinen. Minua jännittää hieman tuleva kiertueeni, jossa säännölliset ruoka-ajat eivät todennäköisesti tule toteutumaan. Välillä on joustettava, mutta toivon että saan jonkinlaisen rutiinin aikaan.

Ulkoilma

Rakastan kävellä ulkona ja hengittää raikasta ilmaa. Joskus lähden ulos, koska tiedän etten saa enää mitään aikaiseksi kotona. Juoksu- tai kävelylenkin jälkeen olo on virkeämpi ja jaksan taas keskittyä siihen mihin pitikin. Rakastan löytää uusia paikkoja kaupungistani ja yleensä kävelyillä käännyn sinne suuntaan missä en ennen ole ollut.

Laatu ennen määrää… vai toisinpäin? 

Kun elämässä on paljon meneillään, on välillä valittava mihin panostaa. Välillä on vain saatava kaikki asiat tehtyä, vaikka laatu kärsisikin. Ajattelen liian usein, että kaikki on tehtävä täydellisesti. Totuus on kuitenkin se, että kun tavoitteet eivät ole liian korkealla, on tehokkaampi ja ehtii tehdä kaiken ajoissa.

Oma aika

Minulle on tärkeää varata aikaa arkisten asioiden tekoon, kuten tiskaamiseen ja siivoamiseen. Saan niitä tekemällä aikaa ajatella sekä käydä läpi päivän aikana tapahtuneita asioita. Kun koti on puhdas minun on helpompi myös rentoutua ja tehdä kivoja asioita kuten kuunnella musiikkia, lukea tai vaikka leipoa.

Ihanaa viikonloppua!

Sonia

Kommentit (2)
  1. Miten selvitä tanssiopinnoista – Sonian seurassa | Lily
    28.11.2020, 11:30

    […] Väsyneenä ja stressaantuneena tanssin huonommin, enkä ole luova. Kun keho on äärirajoillaan, yksinkertaisistakin asioista tulee hankalia. Huomaan itse, että väsyneenä minun on vaikea saada aikaiseksi luovaa ajattelua vaativia kompositiotehtäviä, enkä myöskään nauti samalla tavalla esimerkiksi improvisoinnista. Tanssitunnit muuttuvat suoritukseksi, eikä tanssin iloa koe samalla tavalla, kun keho odottaa vaan seuraavaa taukoa tai päivän loppumista. (Lue tästä, miten jaksaa paremmin!) […]

  2. Ensi-ilta lähestyy! – Sonian seurassa | Lily
    14.9.2020, 20:31

    […] Toivottavasti teille kuuluu hyvää ja ette stressaa liikaa esimerkiksi ylppäreitä 🙂 Hyvin ne menee! (jos kuitenkin kiireinen arki stressaa liikaa, lukekaa ainakin mun vinkit parempaan jaksamiseen tästä!) […]

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *