Parhaat vegaaniset eväät!!!

Hyvien välipalojen löytäminen on ollut minusta aina hieman hankalaa. Miten syödä helppoja, hyviä ja edullisia välipaloja, joihin ei kyllästy? Etenkin kiertueella säännöllinen ja järkevä syöminen ei ole aina helppoa: ruuanlaitto ilman keittiötä ei oikein onnistu eikä käytettävissä ole aina edes jääkaappia tai mikroa. Hotelliaamiainen ei yksinään riitä päivän ruuaksi, joten lounas ja iltaruoka on pärjättävä muilla keinoin. Olen siis viime viikkoina yrittänyt käyttää mielikuvitustani ja löytää terveellisiä ja vaihtelevia välipaloja, joita on helppo kantaa mukana.

Tähän postaukseen olen koonnut helpoimmat, herkullisimmat ja edullisimmat välipalat, joita löytyy lähikaupasta jopa Pohjois-Ruotsin perukoilta. Kaikki vegaanisia tottakai. 🙂  Toivottavasti näistä vinkeistä on apua tai inspiraatiota!

Huoneenlämmössä säilytettävät:

  • Maissikakut (parempi vaihtoehto kuin riisikakut, sisältävät enemmän proteiinia ja kuituja, jotka pitävät nälän poissa) + peanut butter + banaani + kuivatut gojimarjat
  • Kaurahiutaleita (vedenkeittimen tai mikron löytyessä niistä voi helposti keittää pikapuuron) + peanut butter + gojimarjat + hedelmä
  • Hedelmä + pähkinöitä – kauden omenat ovat delicious 🙂
  • Uunissa paahdetut edamamepavut ( 150-175-asteisessa uunissa 45min-1h , mausta öljyllä ja lempimausteillasi esim. juustokuminalla tai chilillä) – superisti proteiinia, edullinen ja terveellinen vaihtoehto, kun valmistaa itse.
  • Tummaa suklaata ja kuivattuja hedemiä (ei riitä ehkä yksinään, mutta herkullinen jälkiruoka)
  • Popcorn 😉 – Tekemällä itse voi vaikuttaa suolan ja rasvan määrään. Poppareissa on myös yllättävän paljon proteiinia!

Jääkaapissa säilytettävät:

  • Ruisleipä + hummus + tofu (tämän eväsleivän valmistaminen onnistuu myös hotellihuoneessa haha) + hedelmä
  • Naposteluporkkanat + hummus
  • Kasvipohjainen jogurtti + granolaa (jossa pähkinöitä ja siemeniä) + hedelmä
  • Tuorepuuro ( kaurahiutaleita + makeuttamaton soijamaito + siemeniä, gojimarjoja tai pähkinöitä + peanut butter + halutessaan jotakin vegaanista proteiinijauhetta)
  • Itsetehty wrap, täytteissä vain luovuus rajana: kikherneitä, avokadoa, bataattia, rucolaa… Lisää ideoita täältä!
  • Smoothie (kasvimaito + banaani + kasvipohjainen jogurtti + marjoja/hedelmiä/kasviksia + chiasiemeniä)
  • Itsetehdyt eväspatukat

Välipalat kuuluvat niihin ruokiin, jotka kasvattavat eniten ruokalaskua, varsinkin jos ei suunnittele ruokiaan etukäteen. Kalliin eväsleivän sijaan kannattaa esimerkiksi valmistaa leipä itse kotona. Kaurahiutaleita voi ottaa juuri tarvitsemansa määrän mukaan, jolloin voi valmistaa ruokaisan puuron haluamiensa lisukkeiden kera. Myös pähkinät kannattaa myös ostaa isoissa pakkauksissa, jos ei halua maksaa turhasta. Proteiinipatukat maksavat myös aika paljon, mutta nekin ovat helposti valmistettavissa itse (resepti eväspatukoihin tästä, lisää halutessasi siemeniä ja proteiinijauhetta jos tahdot enemmän proteiinia).

Kannattaa muistaa riittävä proteiinin ja kuidun määrä välipaloissa, mikäli haluaa nälän pysyvän poissa. Esimerkiksi valmiit välipalapatukat sisältävät usein vain paljon sokeria ja suolaa, mutta eivät juuri muuta. Paras kombo nälän selättämiseen on proteiini + kuitu + hyvä rasva. Pelkkä hedelmä ei yleensä riitä, jos sillä on tarkoitus pärjätä monta tuntia.

Uunissa paahdetut edamamet, jotka voi tehdä etukäteen evääksi! Superherkkua, pinnalta rapea, sisältä vähän pehmeä!

Kertokaa ihmeessä myös omat parhaat välipalanne! Hauskaa viikonloppua!

Sonia <3

Loppuun vielä kuva ihanasta Arvidsjaurin hotellin uima-altaasta sekä sumuisesta Arjeplogista!

Kommentit (3)
  1. Kanelipullia ja piparkakkutaloja – Sonian seurassa | Lily
    23.12.2020, 01:22

    […] Parhaat vegaaniset eväät!!! […]

  2. Syysillan ihanin linssipata – Sonian seurassa | Lily
    31.10.2020, 11:32

    […] Parhaat vegaaniset eväät!!! […]

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *