Tiistai-iltaiset taivaalliset uunikasvikset

Elämän pieniin iloihin kuuluu ehdottomasti herkullinen iltaruoka läheistensä kanssa pitkän treenipäivän jälkeen. Olen kouluni järjestämässä harjoittelussa Uppsalassa, joten matkaan  menee Tukholmasta noin kaksi tuntia yhteen suuntaan. Aloitamme päivän balettitunnilla, jonka jälkeen harjoittelemme tulevaa kiertuetta varten. Päivä on fyysisesti intensiivinen ja rankka, mutta tottakai myös palkitseva ja hauska. Kotiin pääsin tänään vasta kahdeksalta, joten päivä tuntui kieltämättä pitkältä. Päätinkin jakaa teille helpoimman reseptini, jonka valmistaminen on niin yksinkertaista, että väsyneetkin aivot pystyvät siihen. 🙂

Tämä ruoka kuuluu niihin, joita teen kun en muuta keksi. Reseptiin voi kätevästi käyttää kaikki jääkaapin jämäkasvikset ja vaihtelemalla kasviksia saakin loputtomasti eri variaatioita. Elokuussa kannattaa hyödyntää etenkin herkulliset sesongin kesäkurpitsat ja vihreät pavut, jotka maistuvat paahdettuina herkullisilta. Itse pidän etenkin kikherneistä, mutta tänään käytin esimerkiksi valkopapuja. Erikoismaininnan saa myös parsakaali, ruusukaali sekä punasipuli, joiden makua vain rakastan. Harissa tuo myös oman lisänsä, mutta jo pelkkä paahtaminen oliiviöljyssä tuo kasviksille runsaasti makua.

Yleensä syön paahdetut kasvikset esimerkiksi keitetyn ohran kanssa. Ylijääneet vihannekset voi myös jäähdyttää ja käyttää ruokaisaan salaattiin esimerkiksi hummuksen, rucolan, pinaatin ja tomaattien kera. Näillä kuumilla säillä (27 astetta!) salaattikin kuulostaa ihan houkuttelevalta!

Leppoisaa iltaa!

Sonia

Helpot ja herkulliset uunikasvikset

Ainekset (4 annosta)

3
punasipulia
4
porkkanaa tai muita juureksia
1/2
kesäkurpitsa tai munakoiso
300g
ruusukaalia tai parsakaalia
1 tlk
kikherneitä, valkopapuja tai muita papuja (esim. pakastetut vihreät pavut käyvät myös)
maun mukaan
oliiviöljyä
maun mukaan
harissaa
maun mukaan
suolaa, pippuria, juustokuminaa, paprikaa, chiliä
55 min
{
AKTIIVINEN 15 min
PASSIIVINEN 40 min

Tee näin:

  1. Kuori ja paloittele haluamasi kasvikset. Huomaa, että palojen koko vaikuttaa kypsymisaikaan. Asettele palat uunipellille leivinpaperin päälle.
  2. Sekoita oliiviöljy, harissa ja haluamasi mausteet ja kaada seos paloiteltujen kasvisten päälle. Sekoita.
  3. Paista 225-asteisessa uunissa 30-40min tai niin kauan kuin nälkäisenä jaksat odottaa 🙂 Kasviksia kannattaa käännellä varovasti lastalla paiston puolessa välissä.

Tarjoile esimerkiksi ohran tai kvinoan kanssa. Voit käyttää kasvikset myös jäähdytettynä ruokaisessa salaatissa.

hyvinvointi ruoka-ja-juoma
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *