Liikuntamotivaation löytyminen ja kohti uutta minua

Päätin taas aloittaa tuon kinkunsulatushaasteen uudenvuoden kunniaksi. Jälleen kerran.

Tämä on hieman kevyempi haaste, mutta kuitenkin tuntuu reisissä ja selässä.

Ajattelin aloittaa hieman rauhallisemmin, sillä haluan jatkaa urheilua vielä tämän haasteenkin jälkeen ja haluan tehdä haasteen loppuun. Yleensä olen aloittanut liian kovaa ja tehnyt liian monta toistoa ja sitten olen ollut toimintakyvytön seuraavat kolme päivää. Sitte on mennyt motivaatio koko urheiluun. Eli nyt rauhallisemmin omaa kehoa kuunnellen.

Kinkunsulatushaasteessa tehdään keholle kokonaisvaltaisia liikkeitä. Päätin myös , että tämä kinkunsulatushaaste on sellaista kehon herättelyä ja lihasten aktivointia. Ensin todella vähän liikkeitä ja sitten jossain vaiheessa lisätään erilaisia liikkeitä.

On punnerruksia, kyykyjä, linkkuveitsiä, mountainclimber-liikkeitä, dippejä, supermies-liikkeitä

Erilaisia liikkeitä voi olla esim. 3 ja toistoja 2 riippuen liikkeen kuormittavuudesta. Mikäli liike on hieman kuormittava omalle keholle teen vain yhdensarjan.

Järjestystä vaihdellaan päivittäin ja tehdään liikkeitä niin ettei tulisi tehtyä liikaa esimerkiksi vain kyykkyjä. Tehdään siis sarjoja mutta kutakin liikettä samanverran. Tai jos ollaan tehty 30 kyykkyä niin dippejä 15 ja sitten huomenna voi tehdä esim. vatsoja 20 ja kyykyistä pidetään välipäivä.

Esim näin:

Päivä 3:

20 askelkyykkyä
20 superman -liikettä
30 lantionnostoa

Itse vähän muokkaan niitä liikkeitä koska itselläni on olkapää ja hartiavaivaa. Punnerrukset korvaan esimerkiksi vatsalihasliikkeillä tai kilon painoisilla käsipainoilla. Tai koitan tehdä 5 selkälihasliikettä ja varovaisesti.

Toinen liikuntamuoto minkä aloitan on Jooga. Nimenomaan selkä-hartia ja olkapää kipujen takia ja niskan.

Etsin netistä erilaisia joogavideoita. Löysinkin yhden naisen joka tekee Youtubeen erilaisia jooga videoita ja jotka ovat hyvin suosittuja.

Tuossa on esimerkiksi yksi hänen videoistaan:

Olen myös ajatellut aloittaa Jooga kurssin selkä- ja niskaongelmaisille kansalaisopistossa.

Tälle mun kivulle on pakko saada helpotusta. Olen käynyt fysioterapiassa, mutta liikkeitä pitäisi saada lisää enkä ole valmis maksamaan 68 euroa joka toinen viikko niinkuin fysioterapeuttini minulle ehdotti. Ehdotti että tulen aina joka toinen viikko.

Tässäkin ärsyttää erittäin paljon se , että jos olet valmis maksamaan kuukaudessa esim. 3 kertaa tuon 63 euron verran terveyteen niin sitten paranet..ehkä. Jos ei ole varaa niin jää sitten selkäkipuinesi yksin..

Siksi on erittäin hienoa, että nettiin ja Youtubeen on tullut erilaisia ohjevideoita eri liikuntalajeista. Sekä tuo kansalaisopiston kurssi joka maksaa kokonaisuudessaan 32euroa mutta se järjestetäänkin joka keskiviikko ja on sen 13 kertaa. Tulee hieman halvemmaksi liikunta. Liikunta jonka ei pitäisi mielestäni maksaa yhtikäs mitään. Sekä terveellinen ruoka pitäisi olla halvempaa mitä se nyt on.

Itseasiaan takaisin.

Tuon kinkunsulatushaasteen jälkeen eli ensikuussa aloitan kyykky- vatsa- selkähaasteen.

Siinä ihan itse määrittelen kuinka monta kertaa liikkeen teen. Tietenkin ensikuussa kyykyt tuntuvat jo helpommilta tehdä koska jalat ovat jo saaneet hyvää totuttelua tuota kinkunsulatushaastetta tehdessä. Hyvä niin, sillä sitten pystyy lisäämään kyykkyjen määrää ihan sinne 100 asti.

Selkälihaksia koitan tehdä edelleen niin , että teen vain 5 ja tunnustelen seuraavaan päivään miltä tuntuu ja jos ei ole tullut jumia niin sitten  teen saman määrän ja lisään vähitellen.

Joogaa teen siinä haasteen jälkeen . Iltarentoutuksena ennen nukkumaan menoa.

Sitten helmikuun kyykky-vatsa-selkä haasteen jälkeen maaliskuussa on vuorossa uusi kinkunsulatushaaste, mutta tälläkertaa ihan oman kinkun(kankun) 🙂

Siinä oman kinkkukankun haasteessa sitten teen 5 erilaista liikettä ja määrät tuplana esim jos kinkunsulatushaasteessa tein 20 vatsalihasta jonain päivänä niin tällä kertaa teen 30 tai 40 .

Odotan , että kevät tulee niin pääsee taas kunnolla tekemään lenkkiä. Tykkään laittaa musat soimaan kuulokkeista ja kävelen rivakkaa kävelyä selaisen tunnin, jonka jälkeen teen vatsat ja venyttelen. Teen kyykkyjä n 25  ennenkuin lähden kävelylle.

Talvella  ei tule meikäläisen kyllä tehtyä yhtään rivakkaa kävelylenkkiä. En ehkä osaa pukeutua oikein ettei tule kauhea hiki eikä toisaalta kylmäkään.Jos liikkeessä pysyy niin ei pitäisi kyllä kylmää tuntea ..paitsi jos kylmyys käy kurkulle. Hengitän suunkautta. Saan paremmin happea. Sitten kun on kylmäilma niin helposti kurkku kipeytyy. Enkä ihan todella kylmällä saa edes kunnolla happea vaan hengitys alkaa vinkumaan siihenmalliin, että tosissani mietin inhalaattorin hankkimista.

Kesällä voi harrastaa sitten ihan kaikenlaista. Rakastan, että suht lähellä missä asun sijaitsee tenniskenttä. Ei mikään priimakunnossa oleva. Aika kuhmuinen alusta , mutta silti siinä on tullut monet kesät mäiskittyä mieheni kanssa palloa. Rakastan tennistä ja todella ihanaa , että sitä voin harrastaa myös ilmaiseksi!

Niinkuin näkyy niin ei mikään Wimbledon , mutta ajaa asiansa.

Oon aina ihan tomaatti kun peli on ohi. Naama helottaa aiivan punaisenaan. Tietääpä että on tehonnut.

Mutta vielä on talvea jäjellä.

Toivon, että kuitenkin tulisi se todella luminen talvi ja että pääsisi pulkkamäkeen!

Pulkkamäessä se hiki vasta tuleekin! Nouseppa ylös todella jyrkkää isoa mäkeä joka on lumen peitossa. Aika raskasta.

Sitten saa levätä kun hurauttaa  mäen alas siinä tulee se palautuminen. Sitten taas kivutaan isoa jyrkkää mäkeä ylös talvitamineissa jotka eivät jousta kauhean hyvin.

Viimetalvena menimme miheni kanssa Yyteriin pulkkamäkeen. Reissun jälkeen hiukset olivat pipon alta aiivan hiessä ja posket punaisina. Seuraavana päivänä molemmilla tuntui reisissä niin hyvin, ettei sohvalta meinannut päästä ylös.

Suosittelen siis talven yhdeksi liikuntalajiksi pulkkailua!

Myös lumityöt ovat todella hyvää talviurheilua sekä hyötyliikuntaa parhaimmillaan!

Minulla on henkilökohtainen goal. Sen saavuttaminen kestää ainakin vuoden sen tiedän. Onhan tähän kuntoon päästy nyt ainakin 3 vuodessa. Mikään nopea prosessi tämä ei ole. Rakkauskiloista ( huom. rakkaus ei raskaus ) pois pääsy on työntakana se tiedetään.

Aloitan näin. En ehkä sittenkään ota yhteyttä mihinkään personal trainereihin. Aikomuksenani oli , että otan yhteyttä henkilökohtaiseen valmentajaan . Olen monta vuotta yrittänyt urheilla päämäärätietoisesti, mutta jossain vaiheessa se päämärä katosi ajatuksistani.

Ehkäpä nyt kun minulle on erittäin vahva syy (kihlautuminen ja jossain vaiheessa naimiisin)  miksi haluan liikkua ja laihtua niin se motivoi. On vain pakko.

Aloitan rauhallisesti ja etenen päämäärätietoisesti.

Kaikenkaikkiaan liikunnallisempaa tätä vuotta!

Kivaa viikkoa kaikille!

-Suzan

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *