Ladataan...

Jonkin aikaa sitten minua pyydettiin kirjoittamaan tsemppaamisesta ja innostamisesta. Toiveena oli myös kertoa ihmisistä  keitä ihailen ja siitä, miksi juuri he innostavat minua?

 Aloin pohtia omia esikuviani ja totesin melkein kaikkien tulevan lähipiiristäni. En oikeastaan ole ikinä ollut sellainen julkisuuden henkilöiden ihailija. Saan enemmän innostusta ystävistäni, perheenjäsenistäni ja ihan tavallisista ihmisistä. Meillä on esimerkiksi perheen kesken sellainen Whatsapp-ryhmä, johon kirjoitamme aina urheilusuorituksista sekä liikuntaan liittyvistä jutuista. Siitä saa usein itsekin kimmokkeen lähteä vaikkapa lenkille, ja on ihana iloita toisten onnistumisista.  Myös kaikki ystäväni ovat harrastaneet jotain urheilua pienenä ja kuntoilevat edelleen. Se innostaa myös itseäni pitämään omasta kropasta huolta. Ja tietysti yhdessä liikkuminen on innostavaa ja usein sillä tavalla saa puskettua itseänsä vähän pidemmälle kuin yksin. Seura tekee usein kaltaisekseen, joten kannattaa miettiä millaisessa porukassa aikaansa viettää. Parhaimmillaan ystävät inspiroivat, innostavat ja kannustavat toinen toisiaan. Pahimmillaan ystäväpiiri voi passivoida, latistaa ja luoda negatiivista energiaa. Itse en esimerkiksi voi sietää laiskuutta muissa ihmisissä, koska se tuntuu tarttuvan minuun. Yksi poikkeus kuitenkin löytyy julkkispuolelta, nimittäin Jillian Michaels Biggest loser-ohjelmasta. Olen aikaisemminkin puhunut siitä, kuinka paljon pidän ohjelmasta. Osasyy on toki juuri se positiivinen yhteishenki ja tekemisen meininki mikä sarjasta huokuu, sekä tietysti ne uskomattomat muutokset. Toinen syy on Jillian. Hän on ollut lapsena ylipainoinen ja koulukiusattu. Hän kertoo taistelulajien pelastaneen hänen henkensä. Nykyään hänellä on oma tv-sarja "Losing it with Jillian", hän on kirjoittanut monta kirjaa ja hänestä oikein huokuu elinvoimaa.  Tällaisista tarinoista tulee aina itselleenkin sellainen olo, että kaikki on mahdollista. Maailma tarjoaa rajattomat mahdollisuudet, tehdä juuri sitä, mitä itse haluaa. Omien unelmien seuraaminen on melkein aina pelottavaa, mutta tällaiset esimerkit antavat rohkeutta lähteä tavoittelemaan niitä.  Pidän myös kovasti Jillianin tyylistä coachata kisaajia. Hän on tiukka ja tietää mitä tekee. Koska melkein jokaisella kisaajalla on lukkoja joita he eivät ole käsitelleet, Jillian kaivaa ne ulos jo leirillä. Ulkoapäin katsottuna hän saattaa vaikuttaa ilkeältä. Mutta koska murtuminen jokatapauksessa tapahtuisi jossain vaiheessa, on parempi että se tapahtuu leirillä. Seuraavan kerran kun kisaaja kohtaa vastoinkäymisen kotona, hän tietää jo miten selvitä siitä.  "I really don't have a mean bone in my body! Do you know how easy it would be to tell people what they want to hear? It would be heaven! But, unfortunately, it doesn't get the job done."- Jillian Michaels
 Lähde

 


Tällainen tough love asenne ainakin iskee minuun. Jos joskus hankkisin personal trainerin, haluaisin sen olevan aivan yhtä tiukka. 
Olisi mukava kuulla myös teidän lukijoiden esikuvista! Mitkä asiat teitä inspiroi?

Ladataan...

Edelliseen postaukseeni tuli pari toivetta, joissa pyydettiin kertomaan siitä, miten olen onnistunut kääntämään unirytmini. Olin aikaisemmin varsinainen yöihminen ja nukuin helposti yli puolen päivän viikonloppuisin. Miten siis nykyään herään ilman kelloa kuuden jälkeen?

En tiedä, olenko hyvä antamaan mitään neuvoja tähän, varsinkin kun monet tekevät kolmivuorotyötä ja haluavat juhlia viikonloppuisin. Nämä ovat kuitenkin niitä asioita, jotka minulla toimivat.

source

1. Pyri heräämään joka aamu samaan aikaan, vaikka sinulla olisikin mahdollisuus nukkua pidempään. Jos aamulla on kamala väsy, nouse silti. Mene sinä iltana aikaisemmin sänkyyn.

2. Sammuta TV, radio, tietokoneet ja muu elektroniikka viimeistään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Monet ihmiset sanovat, ettei heillä ole "aikaa" mennä nukkumaan vielä kymmeneltä. Olen itse huomannut, että  televisio on aikamoinen aikavaras. Tietokonetta en juuri käytä kotona, mutta sarjoja on tullut iltaisin katseltua. Olen tietoisesti vähentänyt tätä TV-aikaa, ja tuntuu kuin olisin saanut monta tuntia iltaani lisää.

3. Hämärrä valaistusta iltaisin ja tee viimeinen tunti jotain rauhoittavaa. Käy esimerkiksi lämpimässä suihkussa ja venyttele/meditoi. Vältä rankkaa urheilua iltamyöhäisellä, jos se tuntuu laittavan kroppasi kierroksille. Itse menen joka ilta sänkyyn lukemaan siinä yhdeksän jälkeen.

4. Vältä raskasta ruokailua illalla. Ennen söin päivän mittaan kevyesti. Aamupala jäi usein väliin ja illalla tuli syötyä paljon. Nykyään syön päivän mittaan todella paljon ja kuuden aikaan "illallisen" .Sen jälkeen jotain todella kevyttä iltapalaa. Välillä en syö iltapalaa ollenkaan, jos olen syönyt koko päivän tukevasti ja illalla ei ole nälkä.

5. Mene myös viikonloppuisin aikaisin nukkumaan. Vapaapäivistä saa paljon enemmän irti, kun herää aikaisin. En itse pystyisi pitämään tällaista rytmiä, jos kerran viikossa valvoisin aamuyöhön. Välillä olen melko myöhään töissä tai valvon esimerkiksi juhlien takia. Koska sitä tapahtuu harvoin, herään silti nykyään aikaisin ja seuraavana iltana tulee aikaisemmin uni.

6. Älä juo kofeiinipitoisia juomia puolen päivän jälkeen. Itse jätin kokonaan kahvinjuomisen, jolla voi olla vaikutusta siihen että illalla tulee uni helpommin.

7. Aamulla on helpompi nousta ylös, kun joku mukava asia odottaa sinua. Tee esimerkiksi joka-aamuinen herkullinen smoothie tai joku kiva rutiini, minkä pariin haluat heti herättyäsi. Helpottaa nousemista aamulla, silloin kun rytmi ei ole vielä ihan kohdillaan. Se voi olla mikä vain, mikä saa sinut hyvälle tuulelle heti aamusta. Esimerkiksi joku energinen biisi, minkä laitat soimaan heti ensimmäisenä/ sarja jonka katsot aamupalaa syödessäsi/ aamu-urheilu kuten jooga / vaikka lempiblogien lueskelu. Itse otin aina Iholla-sarjan nauhalle ja katsoin sen aamulla aamupalaa syödessäni. Olenkin nyt ihan toimeton aamuisin kun se loppui.

Siinä oli minun vinkit unirytmin kääntämiseen. Löytyykö lujioilta lisää vinkkejä? Saa jatkaa listaa kommenttiboksin puolella.

Iloista viikon alkua kaikille! :)

Pages