Laihdutus alkaa! Aloituskuvat ja tavoitteet

Moi ja tervetuloa blogiini!

Olen vähän yli kolmekymppinen nainen, ja olen vasta viime kuukausina havahtunut siihen, etten ole enää ihan teini. Ruoansulatus on hidastunut ja painoa kertyy paljon helpommin kuin ennen. Verikokeet kertoivat korkeasta kolesterolista ja heittelehtivistä sokeriarvoista.

Painan tällä hetkellä 63 kiloa. Se ei kuulosta paljolta, mutta olen todella pätkä; pituuteni on vain 155 senttiä. Painoindeksi näyttää lievää ylipainoa. Tosin painoindeksi on aika pitkälti pelkkää höpöhöpöä, sillä se ei ota huomioon ruumiinrakennetta, lihasmassaa tai muitakaan asioita. Mutta minun kohdallani myös peili kertoo, että kiloja on päässyt kertymään.

Enemmän kuin peilikuvasta olen kuitenkin huolissani ruokavaliostani. Viime ajat ovat olleet stressaavia, ja ruokavalio on ollut sanalla sanoen surkea. Olen todella pahassa sokerikoukussa, syön pikaruokaa joka viikko ja vihannekset ovat unohtuneet lautaselta. Olen koko ajan väsynyt ja ärtynyt.

Tykkään lenkkeilystä ja kuntosalista, mutta huono ruokavalio on vienyt energiat treenaamisesta.

Sana ”laihdutus” nostaa nykyään  monilla vastustusreaktion. Puhutaan kehopositiivisuudesta ja itsensä hyväksymisestä sellaisena kuin on. Nämä ovatkin tärkeitä asioita. Siksi haluan nyt heti ensimmäisessä postauksessa tuoda ilmi, että blogini tarkoitus ei ole usuttaa ketään laihduttamaan. Haluan vain kirjoittaa matkastani takaisin tasapainoiseksi ja energiseksi itsekseni. Olen mielestäni mahtava tyyppi ja haluan pitää hyvää huolta kehostani. Haluan olla aktiivinen, pirteä ja iloinen ja opetella sellaiset elämäntavat, jotka kestävät vanhuuteen asti.

Tavoitteeni on laihtua kymmenen kiloa toukokuun loppuun mennessä, eli seitsemässä kuukaudessa.

Tavoitteenani on vältellä sokeria, kovia rasvoja ja punaista lihaa, ja lisätä jokaiselle aterialle marjoja tai vihanneksia.

Tavoitteenani on käydä kuntosalilla kolme kertaa viikossa tekemässä kokovartalotreeni, ja käydä juoksulenkillä kolmena päivänä viikossa. Yksi lepopäivä siis viikossa.

Tästä blogista tulee löytymään treeni- ja ruokapäiväkirjoja sekä mietteitä matkan varrelta.

Tervetuloa mukaan!

Kommentit (2)
  1. Maltilla mennään
    11.11.2019, 17:22

    Se on aina hienoa et ihminen haluaa terveytensä takia tehdä muutoksia, niin itsekin haluan. Mutta itse en ottaisi alkuun liian kovia tavotteita esim 3 krt salille + 3 krt juoksulenkki. Jos on yhtään pidempää taukoa niin varmasti olis hyvä antaa kehon vähän aluksi totutella, ja säästää niitä paukkuja myös myöhemmäksi. Itse alottaisin esim 2 krt salille + 1-2 juoksu/kävelylenkkiä. Siinä vaiheessa kun alkaa jo jotain muutosta tullakin, niin into kasvaa ja SITTEN voi lisätä paukkuja.Eli vaikka 2 krt salille + 2 juoksuun ja lopulta 3 krt salille + 3 juoksuun, tietysti tavotteista riippuen ja siitä miten oma jaksaminen kehittyy. Yleensä maltillisempi asenne auttaa jaksamaan pidemmälle ja sitä kautta saavuttamaan tavoitteen. Myöskin muutosta kun lähdetään hakemaan niin uskoisin että säännöllisellä rutiinilla tuo alunkin määrä alkaa jo tuottaa jotain tulosta. Malttia peliin, hiljaa hyvä tulee!

  2. Moikka! Mulla vaaka näytti tammikuussa 63kg. Totesin, että hitto nyt täytyy tapahtua jotain, en mä ole tällainen. Oon 157cm pitkä ja painoin sen alle 50kg todella pitkään. Jossain kohtaa halusin saada lisää painoa ja onnistuin siinä! Näytin tosi hyvältä. Sitten stressi jne. syksyn pimeys ja sokeri pompauttikin painon liian ylös, sinne yli 60 kiloon.

    Tällä hetkellä painan 58kg. Koitan olla tuijottamatta liikaa vaakaa. Sen sijaan kuvat otatan itsestäni aina välillä ja niissä näkyy valtava muutos! Rasva on vaihtunut lihasmassaan. Edelleen jatkan treenausta ja haluan vähentää rasvaa kropastani, mutta jo nyt olen aika tyytyväinen saavutukseeni. Ihan ilman PT:tä ja kummempia laihdutuskuureja. Olen vaan katsonut tarkemmin mitä syön ja vähentänyt sokeria, sekä lisännyt liikuntaa.

    Tsemppiä, yllättävän äkkiä sitä muutosta alkaa näkyä! 😊

    https://naissanelioissa.wordpress.com/2019/10/23/onks-taa-syksy-jotenki/

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *