Seinä vastassa

Jatkan edellisessä postauksessa esille nousseen vastustuksen aihepiirin käsittelyä. Sen verran laaja aihepiiri on, että koin parempana rajata sen koskemaan tiettyä tunnetta, kateutta. Olin vuosien ajan ajatellut, että kateuden* käsittelyssä riittäisi se, kun vain kertoo olevansa kateellinen. Ilmiö vaikuttaisi kulttuurin tasolla olevan kuitenkin astetta monimutkaisempi.

Asia nousi esille viikonloppuna erään yleisötilaisuuden yhteyteen rakennetun muurin myötä. Sisään tilaisuuteen pääsi kun maksoi, muutoin kohtalona oli jäädä tuijottamaan pysäyttävää lautaseinää. Läpinäkymätön muuri herätti mietteitä kulun estämisen ohella em. kateudesta, siitäkin, miten kateus voisi toimia jopa kulttuuria ylläpitävänä moottorina? Rajataan jokin tila tiettyä tarkoitusta varten, jonka jälkeen sisäänkäynnistä ostetulla pääsylipulla pääsee nauttimaan muurin sisäpuolella tarjoutuvasta tilasta ja elämäntilanteen muutoksesta, joka todennäköisesti on elämyksellinen sanan myönteisessä mielessä.

Huomasin pohtineeni talohanketta pitkälti tästä näkökulmasta. Yhtäältä siinä yhdistyvät omat toiveet paremmasta elämäntilanteesta, yhtäältä paremmasta tulevaisuudesta. Suunnitteltu elämäntilanne rakentui yksin myönteisten mielikuvien varaan. Entä jos suunnitellut ratkaisut eivät valmistumisen jälkeen miellytä saati että naapurien kanssa ilmenee ongelmia? Puhumattakaan siitä, että hankkeesta muodostuu liian vaativa, jonka seurauksena negatiivisuutta ryhtyy elämäntilanteessa olemaan enemmän kuin positiivisuutta? Voi sairastua, tulla jotakin muuta elämäntilanteen epäsuotuisuutta.

Kateuden aihepiiriä käsitellään kulttuurin piirissä melko usein. Tunnetuin meemi sisältynee sanontaan ’kateus vie kalatkin vedestä’. Erään toisen sanonnan mukaan vain suomalainen olisi valmis maksamaan satasen, ettei naapuri saisi viittäkymppiä. Sanontojen merkityksen arviointi voi kuitenkin olla vaikeaa, riippunee asiayhteydestä. Vaikuttaisi myös siltä, ettei kateudesta mielellään puhuta kulttuurin piirissä suoraan. Liekö syynä kateudelle vuosisatoja sitten annettu (kuoleman)synnin merkitys, siihen en osaa vastata. Tässä uutisessa  aiheen käsittely viedään kuitenkin astetta pidemmälle:

– Kateuden perimmäinen syy voi olla se, että se on syntynyt ihmiselle sitä vaihtoehtoa palvelemaan, että ihminen pystyy korjaamaan olemistaan. Tavallaan kaikki negatiiviset tunteet ovat muistuttamassa siitä, että minun tarvitsisi tehdä korjausliikkeitä itseni kanssa.Vähän kuin fyysisesti polveen sattuisi. 

Alkuperäisessä meemiteoriassakaan kateutta ei käsitellä yksityiskohtaisesti, mikä voi olla puute, sillä kateus voi hyvinkin olla voimavara kulttuuripiirteiden kopioitumisen taustalla. Sellainen lopputulema aihepiiriä sivuavien kirjoitusten myötä itselle on syntynyt, kuinka elämäntilanteesta saapuneet lukuisat virikkeet voivat luoda mieleen kilpailutilanteen, jossa ihminen ryhtyykin olemaan kateellinen omille mielessään risteileville ajatuksille ja kuville. Kun vertailua nykytilanteen ja elämäntilanteessa saapuvan elämyksellisen virikkeen välillä ei voi mielessään välttää, eron kasvaessa liian suureksi kokemus voi muuttua kateudeksi, suuttumukseksi tms. tunteeksi. Millaista korjausliikettä sen hetkinen elämäntilanne lopulta edellyttää, siihen voi riittää kokeminen tekemisen sijaan.

Tulkinta meemi-näkökulman kautta vaikuttaisi painottavan ajatusten ja ideoiden merkitystä ja kokemuksellisuutta elämäntilanteessa, ei niinkään omia tai muiden saavutuksia. Vaikka asian käsittely poikkeaa uutisen esittämästä tavasta käsitellä kateutta, lopputulema on sama. Tätäkin negatiiviseksi koettua asiaa voi käsitellä.  Sen myötä elämäntilanteeseen voi avautua ja tulla jotakin uutta.

T.  Jari

*kateus toisen paremmuuden, varallisuuden, menestyksen tms. aiheuttama vihan- ja harminsekainen tunne, kateellisuus.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *