Viikkoni etätyössä: vinkit jokaiselle kotoa ahertavalle

Etätyöskentely oli vielä kuukausi sitten minulle aivan tuntematon osa-alue työelämässä. Aloitin kolme viikkoa sitten – ja erittäin osuvaan aikaan – uudessa työssä, jossa saa etäillä vapaasti niin paljon kuin haluaa. Tämä oli mielenkiintoinen mahdollisuus, jota halusin alkaa testailemaan heti akuutimpien perehdytyssessioiden jälkeen. Toisen työviikkoni torstaina pakkasin kotiin lähtiessä läppärin mukaani suunnitellen yhden päivän varovaista tutustumista etätyöskentelyn ihmeelliseen maailmaan.

Kuinkas sitten kävikään. Yhden päivän varovainen etätyöskentelyyn tutustuminen vaihtui jo tuon ensimmäisen-koskaan-etäpäiväni aikana tiedoksi siitä, että nyt etäillään korona-pandemian takia toistaiseksi kokonaan. Plumps. Se siitä hitaasta tutustumisesta. Pääni oli jo ensimmäisenä päivänä täynnä kysymyksiä. Miten omaa työtä voi hallita kotiympäristössä? Miten etätyössä oikein pidetään taukoja? Tai miten etänä työskennellessä voi taistella vastaan kodin muita houkutuksia (joihin lasken omalla kohdallani niin aurinkoisen kävelyilman kuin jääkaapin sisällönkin)? Miten huolehtia ergonomiasta ilman toimiston ammattimaisia tarvikkeita?

Yhtäkkiä sitä pitäisi sopeutua kokonaan etänä työskenteleväksi moderniksi professionaaliksi, joka osaa adaptoitua tilanteeseen ja johtaa itseään. Etätyöskentelyyn totuttelu vaatii siihen tottumattomalta aikamoisen ajattelutavan muutoksen, varsinkin jos aiemmissa työpaikoissa on tottunut sellaiseen työskentelykulttuuriin, että pitää jatkuvasti olla raportoimassa omista tekemisistään. Tämän reilun viikon kokemukseni perusteella voin sanoa, että etäilyssä on todella paljon hyviä puolia. Mutta se tuo mukanaan kokemattomalle myös uudenlaisia haasteita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota heti, jotta etätyöskentelyn tavat muotoutuisivat alusta alkaen mahdollisimman optimoiduiksi ja hyödyllisiksi. Siksi haluan jakaa teille muille etätyöskentelyn aloittaneille (ja toki myös teille, jotka työskentelette yleensäkin aina/usein kotoa) viikon aikana oivaltamani parhaat käytännöt ja vältettävät sudenkuopat!

Testaa näitä:

+ Kotityöt työpäivän ohella. Esimerkiksi pyykki- tai tiskikoneen pyöräyttäminen työpäivän aikana on niin win-win kuin vain voi olla. Saat lyhyen ajatustauon työstäsi, kun laitat tiskejä koneeseen tai pyykkejä telineeseen. Kun työpäivän aikana tekee myös jotain ns. aivotonta hommaa, se saattaa todella auttaa sinua vaikka ratkaisemaan työhön liittyvän ongelman. Samalla saat itsellesi lisää aikaa työpäivän ulkopuolelle, kun silloin ei tarvitse ryhtyä pyykinpesuun. Pesuhommien lisäksi tähän voisi ajatella vaikka roskien viemisen, papujen/linssien keittämisen ja viherkasvien kastelun sekä suihkuttelun.

+ Ulkoilun yhdistäminen työntekoon. Puhelinpalaverit voi hyvin hoitaa kävellessä ulkona. Ajatukset kulkee ainakin allekirjoittaneella ulkoilmassa jouhevammin.

+ Taukojen ajastaminen. Se, että päättää pitävänsä taukoja, ei vielä riitä. Kannattaa tietoisesti päättää, että kerran tunnissa pitää lyhyen tauon ja varmistaa sen toteutuminen asettamalla kellon soimaan 55 minuutin välein. Kun pirisee, pidät 5 minuutin tauon (taukoaktiviteetteihin ideoita alempana). Myös pomodoro-tekniikan voi laittaa testaukseen (itse en ole vielä kokeillut). Siitä lisää täällä.

+ Virtuaalilounastauot tai -kahvitauot. Älä unohda sun työkavereita ja kollegoja. Meillä on työyhteisössämme otettu käyttöön online-iltapäiväkahvit, joihin pyrin osallistumaan joka päivä. Yhteydenpitoon ja yhteisöllisyyteen kannattaa panostaa etätyössä vielä aktiivisemmin kuin toimistolla.

+ Erilaiset taukoaktiviteetit. Kirjat, palapelit, joogat, jumpat olkkarissa tai parvekkeella, kävelyt, venyttely, meditaatio, hengitysharjoitukset, jo aiemmin mainitut kotityöt… Aktiviteettien kirjossa on varmasti vain mielikuvitus rajana!

+ Viilaa ergonomia kuntoon! Olen nähnyt LinkedInissä kuvia jos jonkinmoisista viritelmistä muuttaa työskentelyasentoa, alkaen läppäreistä, jotka ovat keittiön pöydän päälle asetetun keittiöjakkaran päällä läppäreihin saunan lauteilla. Toistaiseksi olen itse pysynyt istuma-asennossa kiinnittäen huomiota asentooni parhaani mukaan, mutta pitänee kyllä kokeilla myös kirjojen avulla seisomisasennon rakentamista vaikka keittiön tasoille. Olin myös onnekas, kun auton omistava kollegani toi näyttöni, ergonomisen rullahiireni ja näppäimistöni kotiin. Sillä on ollut huomattava merkitys omaan ergonomiaani! Varmaan tärkein not-to-do ergonomian kannalta on tämä: älä istu sohvalla läppäri sylissäsi – ainakaan koko työpäivää.

Vältä näitä:

– Työn ja vapaa-ajan sekoittaminen. Pidä kiinni työajan mittaamisesta ja aseta itsellesi rajat. Kun työkone on kotona (ja etenkin jos sähköpostit kilahtelee puhelimeen työaikojen ulkopuolella), kynnys tehdä työtä vapaa-ajan keskeltä madaltuu merkittävästi. On helppo ajatella, että jos hoidan tämän homman nyt illalla niin huomenna sitä ei tarvitse tehdä. Mutta korostan: arvosta vapaa-aikaasi myös etätyössä. Kukaan ei oleta, että olet 24 tuntia vuorokaudessa tavoitettavissa, vaikka tekisitkin etätyötä.

– Jatkuva napostelu. Koronakilot, anyone? Kauppareissuilta on ainakin minulla tarttunut herkemmin mukaan kaikenlaisia herkkuja ja niitä tekee sitten ihan kamalasti mieli napostella työaikanakin. Muiden elämysten ollessa tauolla, ruoka on ottanut selvästi isomman roolin omassa arjessa. Toistaiseksi olen melko hyvin onnistunut taltuttamaan pahimmat himot työaikana esim. juomalla teetä ja vettä. Tein myös kurkumalattea ihan itse yhtenä päivänä, suosittelen! Sovelsin siihen ohjetta täältä. Minulla ei ollut kaapeissa kookosöljyä -> korvasin rypsiöljyllä, ja inkiväärin jätin kokonaan pois. Silti tuli herkullista, vaikka ulkonäkö olikin vähemmän mairitteleva.

– Henkilökohtaisen puhelimen näprääminen. Minulla on samassa puhelimessa sekä työliittymä että henkilökohtainen. Olenkin laittanut läheiset mutelle Whatsappissa (sorry!) ja mutennut myös eri sosiaalisten medioiden ilmoitukset, jotta todella pystyn työpäivän aikana keskittymään itse asiaan. Jos työpuhelin on fyysisesti erikseen, hyvä keino on varmaan unohtaa henkilökohtainen luuri toiseen huoneeseen tai laukun pohjalle.

– Yksinäisyyteen unohtuminen. Jos et ole yksinyrittäjä, todennäköisesti sinulla on työkavereita tai tiimi, jotka myöskin etätyöskentelevät kodeistaan käsin. On liian helppoa unohtua yksin puurtamaan päivästä toiseen, niin ettei edes muista ottaa yhteyttä muihin. Itse koitan pitää tästä erityisesti huolta (ja niin tekevät kolleganikin), kun olen vielä uuden työn perehdytysvaiheessa. Pyrin joka päivä lähettelemään Slackissa matalalla kynnyksellä viestejä ja soittamaan pienestäkin asiasta.

Näillä vinkeillä pyrin huomisesta alkaen viilaamaan toista etätyöviikkoani entistäkin paremmaksi. Otan mielelläni myös lisävinkkejä, hyviksi havaittuja käytäntöjä ja varoittavia esimerkkejä vastaan!

Ps. Olen juuri nyt äärettömän kiitollinen ylipäätään siitä, että olen työssä jossa voi olla etänä. Kiitän jokaista kriittisessä, läsnäoloa vaativassa työssä olevaa ja toivon, että jokainen ihminen toimii nyt virallisten ohjeistusten mukaisesti. Ajantasaiset ohjeet löytyvät täältä. Etätyö mahdollisuuksien mukaan on THL:n sivuilla mainittu keinona ehkäistä koronaa.

Ihanaa sunnuntaita, stay safe <3

Kommentit (2)
  1. Hyviä vinkkejä! Kiitos.

    1. Kiitos kommentista, kiva kuulla palautetta! Kivaa päivää 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *