ENSIMMÄINEN JAKSO | LUKUSUUNNITELMAT

Kesäkuu lähenee ja kohta olisi lukemisen aloituksen aika, enää vajaa viikko siis lomaillaan! Johan se kaksi kuukautta tässä olikin tarpeeksi (mietin mm. pitäiskö aloittaa kaksi viikkoa aikaisemmin jne…) Kaiken juhlahulinan keskellä on parempi kuitenkin aloittaa vasta juhlien jälkeen, niin ei ainakaan joudu keskeyttämään lukemisia valmisteluiden vuoksi.

Otin opikseni viime syksyn ja kevään kirjoituksista ainakin sen, että lepoviikko pitää olla muutaman kuukauden välein. Lepoviikolla tarkoitan viikkoa, jolloin en lue edes kirjoja, ellen ole koukussa johonkin ja saa siitä enemmän lievitystä stressiin, kuin itse stressiä. Toinen huomioitava asia on joustovara: tulee hetkiä, jolloin ei kerkeä lukemaan (esim. muuttoviikko), jolloin suunnitelmassa on oltava joustoviikko. Tällä viikolla kiritään kiinni tekemättömät ja puoliksi tehdyt jutut. Kolmantena asiana haluaisin vielä käyttää aikani mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi – jokaiselle kurssille on annettava nyt enemmän aikaa, entä viime lukuprosesseissa. Keväällä kertasin pikakertauksena yhden kurssikirjan äidinkielessä ja matematiikassa parissa tunnissa, nyt käyn yhtä kurssikirjaa läpi huolellisesti 5-10h.

Jaksolukusuunnitelma

Ensimmäinen jakso siis alkaa 3.6 ja jatkuu 1.9 asti. 2.9 alkaa ensimmäinen viikon loma, jolloin rentoudun ja järjestän asioita sekä käyn ehkä hiukan enemmän töissä. Minulla on tarkoituksena tehdä 1-4 vuoroa viikossa töitä ja lukea 30h viikossa. Olen jakanut tunnit painotusalueen mukaisesti. Lisäksi käyn treenailemassa fiiliksen mukaan, esimerkiksi lukupäivänä ennen lukemisten aloittamista tai jälkeen. Tarkoituksenani on löytää entistäkin parempi balanssi treenin, kodin, opiskelun ja työn välille, viime valmistautumisissa treenit jäivät vähille eikä omaa aikaa juuri löytynyt.

Ensimmäisessä jaksossa lähdetään liikkeelle äidinkielellä, fysiikalla ja matematiikalla. Olen ilmoittautunut syksyllä kirjoittamaan äidinkielen ja pitkän matematiikan uusiksi ja tavoittelen näistä arvosanoja L ja M. En usko, että äidinkielen kanssa tulee suurempia ongelmia (olen myös tyytyväinen E:hen) mutta matematiikka vaatii töitä. Näistä äidinkieli on minulle kuitenkin huomattavasti tärkeämpi (rakastan äidinkieltä ja siitä saa eniten pisteitä yhteishaussa). Fysiikkaa alan lukemaan jo nyt kevään ylioppilaskirjoituksiin sekä pääsykokeisiin, koska se on minulle heikoin kohta. Täydennän fysiikalla keväällä. Viimeksi olen fysiikkaa lukenut 7-kurssilla lukiossa kakkosjaksossa eli joskus viime syys-joulukuun tienoilla, eikä minulla ole enää edes harmainta aavistusta kakkoskurssin asioista. Fysiikkaa olen opiskellut kokonaisarvosanalla 7 lukiossa ja tiedän tarkalleen heikoimmat kohtani. Kurssien yksittäisarvosanat ovat 7, 8, 7, 6, 9, 7 ja 5. Eli aika laaja kirjo kaikkea!

Tuntijako

Olen jakanut tunnit nyt niin, että luen aina 10h viikossa yhtä ainetta, ainakin ensimmäisten viikkojen ajan. Katson, miten se toimii, ja jos ei toimi, muutan jakoa tarvittaessa. Luen päivässä max 5h kerrallaan ja pidän kaksi lepopäivää viikossa. Tämä tarkoittaa sitä, että muutamana päivänä on lisäksi pari lisätuntia lukemista tuon 5h lisäksi, mutta näiden tuntien väliin jätän vähintään kaksi vapaatuntia. Esimerkiksi maanantaina 3.6 aloitan lukemaan klo 8 ja luen klo 13 asti jonka jälkeen pidän klo 18 asti taukoa ja jatkan vielä muutaman tunnin 18-20. Koska minulla on kolme ainetta, luen jokaista 10h viikossa. Tauot pidän niin, että 5h pätkässä on kaksi 15min taukoa. Nuo tauot ovat 1,5h välein.

Haluan oikeasti keretä panostaa kaikkiin kolmeen aineeseen tässä vaiheessa hyvin, joten siksi pidän 30h/vko määrää ja 10h jakoa hyvänä. Äidinkielessä minulla ei ole valtavasti parannettavaa, mutta matematiikassa on sitäkin enemmän. En kuitenkaan pysty laskemaan matematiikkaa yli kymmentä tuntia viikossa, kun rinnalla on fysiikkakin ja tahdon myös varmistaa äidinkielen osaamiseni riittävälle tasolle syksyksi.

Viikkojen suunnittelua

Hyödynnän bullet journaliani suunnittelun kaverina. Tällä hetkellä, kun näen vielä työt kesäkuun ajan, voin suunnitella lukemisia jo hyvin eteenpäin. Olen kuitenkin saanut töitä Tampereelta vuokratyöfirmasta, jolloin vuoroja saattaa tulla koska vain, jopa muutaman tunnin varoitusajalla. Olen ajatellut niin, että teen töitä kuussa maksimissaan 80h ja todennäköisemmin 60-67,5h. Tämä tarkoittaisi keskimääräisesti 2 vuoroa viikossa. Suunnittelen siis viikot niin, että merkkaan jokaiselle päivälle, jolloin kykenen lukemaan, lukuajan, joka sijoittuu aamupäivään. Mikäli työvuoro sattuu kyseiselle päivälle, keskeytän lukemiset silloin ja käyn tekemässä vuoron, ja kun kaksi vuoroa on tehty, voin loppuviikon lukea asettamillani lukuajoilla niin, että 30h tulee täyteen. Keikkatyö asettaa omat haasteensa opiskelulleni, mutta se antaa myös vapautta valita ja olla joinakin viikkoina tarpeen tullen tekemättä yhtään mitään. En aio ottaa työstä stressiä, sillä minulla on myös mahdollista elää säästöilläkin, tai hakea matalatuntista työtä muualta, jolloin tietäisin työvuoroja eteenpäin. Aika näyttää, kuinka tämä toimii.

Ekassa jaksossa opiskellaan fysiikkaa, matematiikkaa ja äidinkieltä

Suunnitelma on tehty Drivessä ja olen tarkoin miettinyt kurssijakoa. Fysiikan ykköskurssille riittää hyvin 1 viikko ja matematiikassa pakollisille 1 viikko per kaksi kurssia, mutta fysiikan muut kurssit sekä matematiikan syventävät vaativat jo enemmän aikaa. Äidinkielessäkin laitoin yhdelle kurssille viikon aikaa, jolloin käyn läpi aina 90 sivuisen Jukola -kirjan ja teen jokusen tehtävän jokaisesta kappaleesta. Äidinkielessä jatkan Eximian äikän kertausmateriaalilla. Fysiikassa ja matematiikassa kertaus tapahtuu Mafynetillä yo-kurssien muodossa. Jakso päättyy 1.9, jonka jälkeen minulla alkaa viikon loma. Loman jälkeen siirrytäään kakkosjaksoon, jossa alkaakin varsinainen pääsykoevalmentautuminen ja kevään ylppäreihin lukeminen pääsykoeluvun yhteydessä. Siirtymät tarkoittavat joustoviikkoja. Lukutaktiikkaan eri aineissa palaan myöhemmin!

Kommentit (2)
  1. Jos sait b:n äidinkielestä tänä keväänä, niin todella kova tavoite kääntää se syksyllä laudaturiksi! Kovalta ja tavoitteelliselta kuulostaa lukusuunnitelma muutenkin, onnea matkaan! 🙂

    1. Tiia Hirvaskoski
      28.5.2019, 20:11

      Moikka! Mulle kävi silleen, että sijoitin vastaukseni väärään vastauslaatikkoon kirjoitustaidossa ja menetin noin 20-25 pistettä. Äidinkielen arvosanani on kursseilta keskiarvona 9. Tavoite ei siis lopun perin ole niin kova, miltä vaikuttaa! 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *