3 + 1 tapaa parantaa vatsan toimintaa

vatsa_2.jpg

 

Tuntuuko sinustakin, että entistä useampi valittelee vatsan turvotusta, kipeyttä ja murinaa? Kokosimme kesäkuun Trendiin joukon helposti toteutettavia vatsanhellimisvinkkejä. Tässä niistä kolme:

1. Karta sokeria

Suoliston bakteerikanta on kuin topakka portsari, joka käännyttää ovelta haitallisia bakteereja. Sokerit, etenkin keinotekoiset sokerit, kuten aspartaami ja syklamaatti, häiritsevät omaa bakteerikantaa ja kehon luonnollista aineenvaihduntaa. Tuoteselosteissa tunnistat sokerit usein -osi tai -oosi -päätteestä. Kokeile vaihtaa limsa kookosveteen ja karkit kuivattuihin viikunoihin, ja makeuta kahvi sokerin sijaan maa-artisokkajauheella.
 

2. Juo paljon

Pidä huoli, että nautit päivässä kaksi litraa nestettä. Keho saa tarvitsemansa veden muistakin juomista sekä ruuasta, mutta suurimman osan päivittäisestä nesteestä olisi hyvä olla puhdasta, kehonlämpöistä vettä. Vesi pehmentää ulostetta ja auttaa ruuansulatusta toimimaan paremmin.

Runsas vedenjuonti syödessä voi silti häiritä ruuansulatusta: älä siis juo syödessäsi vaan nauti vesi ennen ja jälkeen ruokailun. Aamuisin voit kokeilla juoda lasillisen huoneenlämpöistä vettä puolikkaan sitruunan mehulla tai inkivääripalalla terästettynä. Sitruuna puhdistaa ja parantaa verenkiertoa, ja inkivääri lisää vastustuskykyä.
 

3. Kokeile karsimista

Vaikka ei kärsisi laktoosi-intoleranssista tai keliakiasta, käytännössä moni huomaa, että maidosta tai viljoista luopuminen rauhoittaa myllertävää mahaa. Tee parin viikon kokeilu ja tarkkaile, miten vatsasi reagoi. Vaihda valkoinen vehnä ruisjauhoihin ja kokojyvään tai kokeile gluteenittomia viljoja, kuten täysjyväriisiä, hirssiä, tattaria ja kvinoaa, jotka sopivat useimmille vatsoille. Korvaa maitotuotteet esimerkiksi soija-, kaura- tai kookosmaidolla. Näin löysi avun myös myös Hymyile olet upea -blogin Johanna.

+1. Hörpi savea

Toimituksen bonusvinkki: juotava savi on osoittautunut loistolääkkeeksi sekä kipeästi turpoavasta mahasta, kynsien liuskoittumisesta että aknesta kärsiville. Savijauhe on todellinen luomutuote, ja sitä kipataan teelusikallinen veteen sekoitettuna aina aamuisin.
 

Lisää vinkkejä löydät kesäkuun Trendistä.
 

Mikä on sinun vinkkisi: Kuinka olet saanut vatsasi toimimaan paremmin?

Teksti: Tiia Rantanen
Kuva: All Over Press ja A-lehtien kuvatoimitus

 

 

Kommentit (16)
  1. Täällä yksi suoranainen teräsvatsa, joka pystyy (onneksi) nauttimaan kaikkia ruoka-aineita ilman mitään vaivoja.

    Satunnaisiin vatsavaivoihin ei ehkä kannata heti lähteä tekemään mitään suuria ruokavaliomuutoksia – vatsan toimintaan kun vaikuttavat niin erilaiset asiat, aina stressitasosta alkaen. Rennolla otteella pääsee jo aika pitkälle, hermoilu voi vain pahentaa vatsavaivoja, jos sellaisille on altis. Tietysti karsintaa täytyy suorittaa jos jokin ruoka-aine tai ruoka-aineryhmä saa aikaan oireita, mutta muutoin mun mielestä kannattaa syödä ihan omaa kehoa kuunnellen 🙂

  2. Itse taistelin piiitkään todella ongelmallisen vatsan kanssa. Tähystyksiä tehtiin joka suunnasta löytämättä syytä oireilulle. Keliakia vasta-aineita tutkittiin niin verikokeista kuin myös koepaloista. Tosin keliakiahan ei aina edes koepaloista näy ja näin kävi myös omalla kohdallani. Lääkkeitä oli pahimmillaan päivittäin käytössä kolmea eri lajia ja lisäksi tuo aikaisemmissa kommenteissa mainittu Visibilin ja silti oireet olivat ajoittain ihan älyttömiä. Lääkityksen lisäksi ruokavaliosta pois oli jätetty laktoosi, lähes kaikki raa’at kasvikset ja vihannekset, omenat, päärynät, erilaiset meloonit, ruisleipä, kuivatut hedelmät jne. Pois suljettujen ruokien lista tuntui pidemmältä kuin sallittujen. En pystynyt juoksemaan tai käymään sellaisissa jumpissa joissa tuli paljon hyppyjä, koska kivut triplaantuivat. Kävely- ja pyörälenkit piti suunnitella vessamahdollisuus silmällä pitäen.
    Päätin sitten kokeilla täysin maidotonta ja gluteenitonta ruokavalioa ja kappas niin ne oireet lähtivät helpottumaan. Nyt olen ollut tuolla ruokavaliolla reilun vuoden. Palauttanut ruokavalioon kaiken muun aikaisemmin kiellettyjen listalla olleen (raakaa sipulia myöten). Lääkkeettä olen ollut reippaat 10 kk ja juoksen ongelmitta pitkiä, pitkiä lenkkejä.
    Makeutusaineita ja ksylitolia sekä hiivaa välttelen edelleen mahdollisuuksien mukaan ja pyrin syömään mahdollisimman vähän lisäaineita sisältävää ruokaa. Gluteeniton ja maidoton ruokavalio toki vaatii omaa viitseliäisyyttä keittiössä, mutta vauhtiin päästyä se on ollut vain mukavaa puuhaa. Haasteellisia ovat kauemmas suuntautuvat kisamatkat joihin täytyy lähes poikkeuksetta varautua melkoisella eväsarsenaalilla ja sopivaa palautusjuomaa sai etsiä kissojen ja koirien kanssa, jotta saa tankattua ja palauteltua pitkäkestoisen liikuntasuorituksen jälkeen riittävästi. Noh kylmälaukun kanssa noistakin reissuista selviää. 🙂

    1. Ohhoh, kuulostipa rajulta. Hienoa, että löysit avun vaivoihin!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *