5 + 1 vinkkiä aloittelevalle lenkkeilijälle

im0313_tyyli_nike_mens_flyknit_lunar1_syv_preview_preview.jpg

Tärkeintä juoksussa on hyvä ryhti ja rento askellus. Mitä muuta aloittelevan juoksijan on syytä ottaa huomioon?

  1. Kestä hammasta purren. Hyväksy, että alussa juoksu on raskasta, vaikka peruskunto olisi kunnossa muiden lajien, kuten vaikka uinnin tai pyöräilyn ansiosta. Ottaa aikaa, että lihakset oppivat juoksun liikeradan.
  2. Juokse rauhallisesti. Hillityllä vauhdilla on helpompi pitää yllä hyvää tekniikkaa. Spurteissa erittyy maitohappoja, jotka estävät lihaksia toimimasta rennosti.
  3. Valitse lenkkireitti järkevästi. Onko kotiovesi edessä heti 400 metrin ylämäki? Se kannattaa kävellä. Älä aloita lenkkiä liian rankalla osuudella, ettei koko suoritus mene maitohapoista palautumiseen. Toistamme edelleen – aloita rauhallisesti.
  4. Pidennä matkaa. Kun haluat kehittää juoksukuntoasi, nosta ensin lenkin pituutta, älä juoksutahdin nopeutta. Matkan pidentäminen nostaa peruskestävyyttä.
  5. Hanki uudet lenkkikengät. Juoksetko yli vuoden vanhoilla kengillä? Ei kannattaisi. Pohja kovettuu pikku hiljaa, mikä johtaa siihen, että lihakset kipeytyvät helpommin. Uusilla ja hyvin vaimentavilla lenkkikengillä palautuminen on nopeampaa, koska treenissä ei tule niin kovia iskuja.

+ Kannattaako aamulenkki? Hormonaalinen toiminta on aamulla vilkasta, eli treenistä palautuu nopeammin. Aamulla kannattaa lenkkeillä leppoisassa tahdissa. Syö ennen juoksulenkkiä pieni aamupala, vaikkapa omena ja juoksun jälkeen kunnon aamupala. Tyhjällä vatsalla juokseminen on monille liian rankkaa eli siitä voi jäädä koko päiväksi väsyttävä olo. Ehkä voisit lenkkeillä työmatkan?

kiinnostaako myös, miten kiireinen Baba Lybeck teki liikunnasta rutiinin?

Teksti: Anna Karhunen, joka keskittyy toooodella rauhallisiin lenkkeihin eli kävelylenkkeihin

Vinkit antoi Helsinki City Run -juoksuvalmentaja Jouni Leppäsaajo

Kommentit (6)
  1. Lenkkareiden ostaminen tuntuu hirveän vaikealta, vaikka olisi myyjä neuvomassa. Ne kun ovat melko kalliitakin, niin tuntuu, ettei virheostoksiin ole varaa.

  2. Kammosin juoksemista ennen kuin ymmärsin, miten hitaasti pitää aloittaa. Nykyään lenkkeily tuntuu ihan mukavalta. Rauhallisesti mennään edelleen 🙂

     

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *