5 treeni-ideaa niille, jotka eivät halua juosta

Toimitus

 

Ystäväni, entinen liikunnanvihaaja, päätti pari kuukautta sitten aloittaa juoksemisen.

Eilen hän rojahti heti lenkiltä tultuaan sohvalle ja alkoi kiroilla. Säärissä tykytti.

Näitä tarinoita riittää. Eräs ei-niin-urheilullinen sukulaiseni innostui joitain vuosia sitten lenkkeilystä. Parissa kuukaudessa into vaihtui kivuliaaseen polvivammaan, joka valvotti häntä koko seuraavan talven. Toinen tuttava päätyi pian juoksemisen aloitettuaan ravaamaan lääkärissä kipeytyneen kantapään takia.

Jostain syystä moni aloittaa liikunnan harrastamisen nimenomaan juoksemisella. Se on ymmärrettävää: juokseminen on halpa ja noin niin kuin periaatteessa helppo harrastus. (Ja jos rehellisiä ollaan, kyllähän sitä itse kukin mieluummin mainitsee juosseensa kuin sauvakävelleensä.)

Mutta oikeasti juokseminen ei ole niin helppoa kuin luulisi. Itse asiassa moni asiantuntija on sitä mieltä, että juoksu on yksi vaativimmista urheilulajeista. Missä muussa lajissa ihminen nostaisi ja täräyttäisi itseään joka askeleella? Juokseminen pitäisi aloittaa iisisti (esimerkiksi lyhyillä juoksu-kävelylenkeillä), mutta yleensä ahneus kasvaa nopeammin kuin kunto. Lisäksi juokseminen vaatii juuri itselle sopivat kengät, hyvät korsettilihakset ja oikeaoppisen tekniikan.

Mutta mitä sitten oikein tekisi, jos juokseminen ei sovi ja kuntokeskusten ryhmäliikuntatunnit eivät innosta? Keräsimme lilyläisten inspiroivimmat ideat:

1. Suppaaminen. Pumpui testasi kesän 2013 hittilajin suppaamisen. SUP eli stand up paddle on se surffilaudan näköinen möhkäle, jota tökitään eteenpäin seisoma-asennossa melan avulla. Näyttää hassulta mutta kuulostaa hauskalta.

2. Tanssikaraoke. Ammoisina MTV:n kulta-aikoina me vain katsoimme musiikkivideoita. Nyt panemme paremmaksi ja kopioimme koreografiat ja vedämme perässä. Muuri on koonnut blogiinsa parhaat tanssivideoklassikot, kuten Voguen.

3. Leuanvetotreenit. White trash disease -Nata suosittelee leuanvetotreenejä. Kun näet kuvat treeneissä käyvistä paidattomista miehistä, ymmärrät miksi.

4. Uintitekniikkakurssi. Jep, suurimmalla osalla meistä on traumoja koulu-uinnista tai uimakoulusta. Mutta koska aikuisena pitää aikana monesta muustakin lapsena vihaamastaan asiasta (kuten kesäkeitosta tai sienestämisestä), uintikurssille kannattaa antaa mahdollisuus. Nina kertoo, miksi.

5. Soutaminen. Mökkireissu ja treenaaminen eivät usein kuulu samaan lauseeseen, mutta itse asiassa mökkeily on loistava tilaisuus saada vaihtelua luutuneille treenitavoille. Fitness Führer jakaa omat soutukokemuksensa.

Mitä urheilulajeja te suosittelette, jos juokseminen ja jumppaaminen eivät innosta?

Teksti: Heini Maksimainen, joka ihmetteli ensimmäisen SUP-laudan nähtyään, miksi tuo mies sutii merta harjalla

Kuvat: Blogeista

Kommentit

Pyöräily!

SARI H.
KOLIBRI

Hyppynaru hyppely.

Toimitus
Toimitus

Ja kun näihin lapsuuslajeihin päästiin, niin mainittakoon myös trampoliini. Muuten yhtä hauskaa kuin lapsena, mutta turha yrittääkään jumisilla niskoilla ja ilman urheilurintsikoita.

jätskikiskan typy (Ei varmistettu)

Fillarointi.

Elmo (Ei varmistettu)

Itse olen aina inhonnut juoksemisesta ja olen päättänyt että koska en pidä siitä, ei minun ole mikään pakko juosta. Sen sijaan käyn kuntonyrkkeilyssä.

Toimitus
Toimitus

Vesikoripallo, mikä briljantti idea!

 

supersociale (Ei varmistettu)

Roller derby - aina ja ikuisesti. Saa rullaluistella täyttä vauhtia, taklata muita ja päälle tehdä punnerruksia, lankkuja ja vatsoja ne luistimet jalassa. Minut, entisen liikunnanvihaajan, oman lajin löytäminen on saanut käymään vapaaehtoisesti jopa salilla ja lenkillä. Se on jo aikamoinen saavutus.

Kommentoi