Anna sen imeytyä – parempi olo parilla täsmäniksillä

Toimitus

 

Vaikka tankkaisit kuinka kuuliaisesti terveellistä ruokaa, et saa tärkeistä ravintoaineista hyötyjä irti, jos ne eivät imeydy kehoosi. Ravintoaineet imeytyvät ihmisen veren­kiertoon ­ohutsuolessa, mutta ilman apua ne saattavat valua aivan kirjaimellisesti hukkaan.

Onneksi imeytymistä voi avittaa. Toukokuun Trendissä annamme imeytymiseen täsmäniksit.
 

1. Hajauta maitotuotteet
Rahkaa aamupalaksi ja raejuustoa lounaalla – kuulostaako omalta ruokavalioltasi? Älä syö maitotuotteita päivän jokaisella aterialla. Maidon kalsium nimittäin häiritsee elintärkeän raudan imeytymistä.

2. Muista tauot
Juuri siksi, että kalsium häiritsee raudan imeytymistä, rauta- ja ­kalsiumtablettien ­välissä pitää ­pitää tauko. Jos kulautat ne aamuisin alas ­yhdellä ja samalla vesi­lasillisella, pillerit heikentävät ­toistensa tehoa.

3. Popsi appelsiini
Raudan imeytymistä voi parantaa syömällä samalla aterialla ­jotakin C-vitamiini­pitoista. Siispä appelsiini jälkiruoaksi auttaa pitämään ­erityisesti kasvissyöjän lääkärin loitolla.

4. Öljyttyä menoa
Älä unohda lorauttaa salaattiannoksesi päälle öljyä tai muuta rasvapitoista salaatinkastiketta. Kasviksissa on esimerkiksi luustolle tärkeää ­K-vitamiinia ja karotenoideiksi kutsuttuja väriaineita, jotka ehkäisevät syöpiä ja sydän- ja ­verisuonisairauksia. Karotenoidit ja K-vitamiini ovat rasva­liukoisia yhdisteitä. Jos ne eivät ole ensin liuen­neet esimerkiksi salaatinkastikkeen oliiviöljyyn, eivät ne myöskään imeydy verenkiertoosi.

5. Ihan kypsänä
Joskus pastakastike tai kypsät porkkanat ovat paikallaan. Tomaatissa on lykopeenia ja porkkanassa beta­karoteenia, ja elimistösi todella tarvitsee näitä teho­aineita. Saat niitä tehokkaammin höyryävän ­kuumasta ­kastikkeesta kuin salaattikulhosta. Lykopeeni nimittäin imeytyy ­kypsennetyistä tomaateista ja jopa ketsupista ­paremmin kuin raaoista tomaateista, ja porkkanan beta­karoteeni imeytyy pannulla tai kattilassa käyneistä ­porkkanoista paremmin kuin terveelliseksi mainostetusta porkkanaraasteesta. Nauti siis silloin tällöin kasviksesi kypsinä.

6. Omena jälkkäriksi
Ruoan sisältämä ­sokeri voi tunnetusti saada olon väsyneeksi ja pään kipeäksi aterian jälkeen. ­Ratkaisu? Ryhdy ruoansulatuksen downshiftaajaksi ja syö omena jälkiruoaksi. Omena on yksi liukenevan kuidun lähteistä, ja liukenevat kuidut hidastavat sokerin imeytymistä verenkiertoon.

Lisää imeytymisniksejä löydät toukokuun Trendistä.
 

Kuva: A-lehtien kuva-arkisto.

 

Kommentoi