Bloggaaja, näin merkitset kaupalliset yhteistyöt

Toimitus

Blogeissa tehtävät mainoskampanjat ja erilaiset kaupalliset yhteistyöt lisääntyvät jatkuvasti. Yhteistyöstä kertomisen tavat lukijoille ovat olleet melko kirjavia siksi, että yhteisiä käytäntöjä ei ole vielä ehditty luoda. Bloggaajat ovat tahoillaan ratkoneet asiaa monilla hyvillä tavoilla, mutta koko alan yhteinen linja on ollut päättämättä.

Käytännöt kuitenkin tarkentuvat koko ajan esimerkiksi bloggaajien työtä valvovien Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Mainonnan eettisen neuvoston lausuntojen ansiosta. Lilyn toimitus kannattaa tätä lämpimästi, sillä blogiyhteistyöstä ja blogeissa esiintyvistä kaupallisista kampanjoista kertominen avoimesti edistää koko alan läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja uskottavuutta. Siksi kokosimme tähän juttuun asiaa koskevia ohjeita.

Tämä on yleinen ohjeistus yhteistöiden merkitsemisestä blogeissa. Mainostajan tulee kuitenkin aina yhteistyöstä sovittaessa kertoa sinulle, miten yhteistyö merkitään asianmukaisesti.

Miksi yhteistyöt pitää merkitä?

Lukijan on voitava tunnistaa mainos tai kaupallinen yhteistyö mainokseksi ensisilmäyksellä. Kuluttajansuojan toteutumiseksi markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi yhteistyön kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinointia toteutetaan. Kun yhteistyöt on merkitty asianmukaisesti, lukijat eivät koe tulleensa huijatuiksi. Tutkimusten mukaan postausten tai videoiden kaupallisuudella ei ole negatiivista merkitystä, mikäli sisältö sopii kanavaan ja lukija kokee vaikuttajan olevan aidosti kiinnostunut tuotteesta.

Kaupallisen yhteistyön merkitseminen blogissa

Kaupallisista yhteistöistä tulee kertoa heti sisällön alussa selkeästi, tässä muodossa:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Merkintä tulee olla heti otsikon jälkeen ennen ensimmäistä kuvaa ja leipätekstin alkua. Merkinnän tulee erottua muusta tekstistä esimerkiksi koon ja muotoilun avulla.

Tätä merkintää on käytettävä silloin, kun olette mainostajan kanssa sopineet tuotteen näkyvyydestä blogissasi – eli silloin, kun saat postauksesta korvaukseksi rahaa tai olet vastaanottanut tuotteen sillä ehdolla, että lupaat tuotteelle näkyvyyttä.

Huom! Pohjoismaiden kuluttajanviranomaisten linjauksen mukaan mainonnaksi voidaan lukea tapaukset, joissa sinä tai mainostaja olette pyrkineet hyötymään blogisi, tubekanavasi tai somekanaviesi näkyvyydestä ja olet vastaanottanut tuotteita tai muita etuja, joista mainitset kanavissasi. Sillä ei ole väliä, onko sopimus suullinen, kirjallinen tai niin sanotusti hiljainen, vaan yhteistyössä syntyneet sisällöt pitää aina merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi.

Esimerkki 1: Olet ottanut hotelliin yhteyttä, kertonut pitäväsi blogia ja sopinut, että saat yöpyä hotellissa ilmaiseksi. Mikäli kirjoitat hotellista ja siellä yöpymisestä, tulee postaus merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi.

Esimerkki 2: Asiakas ottaa yhteyttä sinuun ja tarjoaa alennusta materiaaleista, joita tarvitset kotisi remonttiin. Mikäli otat alennuksen ja tuotteet vastaan ja kirjoitat niistä myöhemmin blogissasi, tulee postaus merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi.

Tuotenäytteet ja -lähetykset

PR-yhteistyötä on esimerkiksi tuotenäyte, jonka saat ilman oletusta näkyvyydestä blogissasi. Jos olet saanut tuotenäytteen, etkä ole sopinut näkyvyydestä, eikä kukaan ole luvannut maksaa näkyvyydestä, et ole velvoitettu tekemään postausta siitä. Voit kuitenkin halutessasi kirjoittaa tuotteesta. Tällöin riittää, että tästä mainitaan postauksen yhteydessä, esimerkiksi näin:

Tuote X saatu blogin kautta yritykseltä X

Affiliate-linkit

Selkeää mainosmerkintää on käytettävä myös silloin, kun saat korvauksen siitä, että lisäät postaukseen, videon kuvaustekstiin tai muuhun vastaavaan nostoon kaupallisen linkin, joka ohjaa esimerkiksi yrityksen verkkokauppaan tai saat muutoin rahallista hyötyä siitä, että ohjaat seuraajasi mainostajan sivuille tai kanavaan. Merkitse postaukseen maininta mainoslinkeistä heti sisällön alkuun otsikon jälkeen näin:

 Sisältää mainoslinkkejä*

Jokaisen mainoslinkin yhteyteen tulee laittaa merkintä (*) mainoslinkin tunnistamiseksi.

 

Lue lisää

Teetkö kaupallisia yhteistöitä sosiaalisessa mediassa? Näin merkitset ne oikein

Haluaisitko ilahduttaa lukijoitasi arvonnalla? Muista nämä asiat!

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistus mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa

Pohjoismaiden linjaus piilomarkkinoinnista

Julkisen Sanan Neuvoston linjaus mainonnan merkitsemisestä

PING Ethics esimerkit kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä

Kommentit

MarikaJohannaP
Hey girl

Kiitos! Juuri tällaisia selkeitä ohjeita usein kaipaa bloggaamisen tueksi :)!

Toimitus
Toimitus

Ilo olla avuksi! :)

Nettanen
Destination: Happiness

Onko siis niin, että pelkkä "yhteistyö" ei enää riitä missään yhteydessä, vaan käytetään nimenomaan ilmaisua "kaupallinen yhteistyö" aina, jos rahaa/palvelu/tuote/alennus yms on saatu? :)

Ja kiitos vielä ohjeista, näistä on paljon apua :)

Toimitus
Toimitus

Juuri näin! :) Tuo kaupallinen yhteistyö on ehkä pelkkää yhteistyötä selkeämpi termi ilmaisemaan sitä, että näkyvyydestä on maksettu esimerkiksi rahalla, palvelulla tai tuotteella.

Ei kestä, ilo on meidän puolellamme!

Lumos

Sekin kannattaa huomioida, että nämä samat merkinnät koskevat myös muita somekanavia kuten Instagramia ja Facebookia. Yhteistyöstä tulee kertoa heti julkaisun alussa ja siitä tulee myös ilmetä kenen kanssa yhteistyötä tehdään eli pelkkä #kaupallinenyhteistyö ei riitä, vaan voi johtaa huomautukseen.

Toimitus
Toimitus

Tosi hyvä huomio! :) Somemerkinnöistä on tulossa tänne blogiin lähiaikoina vielä tarkempi ohjeistus, joten kannattaa pysyä kuulolla.

 

Kommentoi