Kainalokarvoja, menkkoja ja huonosti käyttäytyviä naisia – muotimerkkien mainoskampanjat ovat tänä syksynä feministisiä

Toimitus

Syksyn puhutuimmilla muoti- ja kauneusmainoksilla on jotain yhteistä. Ne ovat feministisiä kannanottoja ja esittelevät naisia tavalla, jota ei ole muotimaailmassa juurikaan nähty. 

Hypetyksen aloitti Kenzon elokuun lopussa julkaisema hajuvesikampanjan video, jota on jo hehkutettu historian hauskimmaksi lajissaan. Spike Jonzen ohjaamassa videossa näyttelijä Margaret Qualley kyllästyy tylsiin pönötysjuhliin ja pakenee paikalta. Hulppean juhlapaikan tyhjillä käytävillä iltapukuun pukeutunut Qualley tanssii raivokkaasti. Riehakas video on täydellinen vastakohta perinteisille eteerisille hajuvesimainoksille: hullutteleva Qualley on kaikkea muuta kuin vaaleanpunaisessa kukkakedossa viettelevästi poseeraava kaunis objekti. 

Pari viikkoa sitten julkaistu H&M:n syyskampanjan video kyseenalaistaa hulvattomasti sen, mitä pidetään ”naisellisena” käyttäytymisenä. Videossa nähdään esimerkiksi metrossa leveästi istuva nainen, joka ottaa itselleen tilaa kunnon manspreading-asenteella, ja nainen, joka aukaisee farkkujensa vetskarin ennen kuin rojahtaa hotellihuoneensa muhkealle sängylle nauttimaan annoksen ranskalaisia. Kampanjan malleina nähdään muiden muassa 72-vuotias ikoninen malli ja näyttelijä Lauren Hutton, transmalli Hari Nef, plusmallit Paloma Elsesser ja Katy Syme sekä thainyrkkeilijä Fatima Pinto.

Monki puolestaan juhlii 10-vuotissynttäreitään ja julkaisi viime viikolla sen kunniaksi manifestin – eli muotimerkin omin sanoin Monkifestin –, jossa nostetaan esiin kymmenen epäkohtaa, jotka tänä päivänä koskettavat naisia. Kampanjassa käsitellään esimerkiksi menkkoihin ja karvoitukseen liittyviä stigmoja ja vieläpä ilahduttavan syvällisesti: kampanjakasvot avautuvat aiheista haastatteluissa ja videolla. Kampanjassa on mukana esimerkiksi muusikko ja aktivisti Kiran Ghandi, joka juoksi viime vuonna Lontoon maratonin ilman kuukautissidettä, menkkaveri reisiä pitkin valuen. Teollaan Ghandi otti kantaa siihen, miten naisia opetetaan häpeämään ja piilottelemaan menkkojaan. Seksikolumnisti ja bloggaaja Karley Sciortino kehottaa Monkifestissä kaikkia itsetyydytykseen, ja plus-kokoinen muotibloggaaja Danielle Vanier avautuu osakseen saamastaan nettivihasta. Kampanjan on kuvannut ruotsalainen valokuvaaja ja feministiaktivisti Arvida Byström.

Tästä kaikesta voimme päätellä, että feminismi myy, mikä on hyvä asia. Se viestii ilmapiirin muutoksesta: kuluttajat suhtautuvat aiempaa kriittisemmin muotikampanjoihin, joissa nähdään vain valkoisia ja mallinmittaisia naisia, ja muotimerkit ovat joutuneet reagoimaan tähän. Kuluttajilla on siis oikeasti valtaa muokata muotimaailmaa.

Mainoskampanjoita on myös kritisoitu toteamalla, että ne käyttävät röyhkeästi feminismiä vaatteiden myymiseen. Se on tietysti totta: ellei feminismi olisi pinnalla, näkisimme tuskin kainalokarvoja muotimerkkien mainoksissa. Mutta koska elämme yhteiskunnassa, jossa mainokset ympäröivät meitä koko ajan, on vain positiivista, että niissä on nykyään entistä monipuolisempi kirjo naisia ja yhä useampia tapoja olla nainen.


Teksti: Mia Frilander, joka avaa usein ruokapöydässä farkkujen ylimmän napin
Kuvat: Valmistajat

 

Lue myös nämä!

Crocsit muotiviikkojen näytöslavalla? Kyllä, nyt se on nähty! 
 
Hyvä Lindex! Hyvästi erilliset ”isojen tyttöjen mallistot”!

 

 

Kommentit

CougarWoman
CougarWoman

Okei, mulla meni kyllä toi maratonimenkkaveri jo vähän yli, yäk... Ja heti perään hävetti, että enkö mä muka ole tarpeeksi feministi, kun tuo ällötti. :D 

Vierailija (Ei varmistettu)

Kai se saa ällöttää, mutta samalla kannattaa miettiä, miksi ällöttää? Eiköhän se ollut Kiran Gandhin tarkoituskin. En ymmärrä, miksi maratoonarin menkkaveri olisi sen ällöttävämpää kuin esimerkiksi sylki, veri muuten tai oksennus, joita kuitenkin näkee aika usein urheilussa. Tykkäsin kaikista kampanjoista tosi paljon, varmasti ovat laskelmoituja, mutta ihan sama, sanoma on hyvä. Tuli ihan lämmin olo kaikkien nykyteinityttöjen puolesta, että tällainen alkaa olla valtavirtaa.

CougarWoman
CougarWoman

Tämähän sen selittääkin sitten - mun mielestä nimittäin sylki, veri muuten ja oksennus on kanssa ihan yhtä ällöttäviä :D

paulahelena
ALUAP

Mä en ymmärrä miks kukaan haluais juosta maratonin veret reisillä, kun nimenomaan on olemassa ties mitä suojia sen veren hoitamiseen jonneki muualle. Kauhulla oon kuunnellu äidin tarinoita sen ajan kangasräteistä, joiden kanssa varmaan maraton oiskin ollu aika verinen. Ei kai rintsikat ja kuukautissiteet mitään kahleita oo vaan elämää helpottavia asioita.

Vierailija (Ei varmistettu)

Tamponit ovat osalle kivuliaita, erityisesti liikkuessa ja siteet hiostavat ja voivat hiertää. Tässä on paljon yksilöllisiä eroja. Kannattaa katsoa koko video.

paulahelena
ALUAP

En kattonu videota ollenkaan, mutta ei munkaan mielestä täydellistä kuukautissidettä oo keksitty. Ite käytän siteitä ja jos on pakko mennä uimaan menkkojen aikaan niin pitkin hampain kuukuppia. Silti uskon että mikä tahansa on parempi kuin ei mikään :D en mä haluis maratonia juosta pissat tai kakat housussakaan tai nenä verta valuen, mikään näistä ei varsinaisesti ällötä mutta tuntuis todennäkösesti epämukavalta (tää loppu lähinnä toiselle kommentoijalle)

Vierailija (Ei varmistettu)

Kyllä ne silloin on kahleita, jos ne symboloi sitä, "mitäköhän muut ajattelevat". Kuukautisveri on luonnollista, ja jokainen, jota se ällöttää, voisi miettiä, miksi se ällöttää. Erityisen tärkeää olisi, että puberteettiä läpikäyvät tytöt saisivat elää yhteiskunnassa, jossa heille ei toitotettaisi joka tuutista, että he ovat likaisia, ja heidän pitää salata kuukautisensa kaikin keinoin. Noin muuten kukin voi itse tehdä omat valintansa..

Vierailija (Ei varmistettu)

Mut ällöttäähän kakkakin (monia, luulisin) vaikka se on luonnollista, eikä kukaan tieten tahtoen pasko julkisesti ympäriinsä? Jotenkin musta kaikki tällaiset eritteet vois pitää piilossa. Kyllähän niistä voi puhua, kuukautiskivuista yhtä lailla kuin vatsavaivoista, mutta miksi sitä eritettä itseään pitäisi levitellä...

Vierailija (Ei varmistettu)

Ei ehkä haluakaan, mutta ei sen maratonin aikana välttämättä ole paikkaa ja aikaa vaihtaa tamponia/sidettä/tyhjentää kuppia. Ja jos vuotaakin yli/ohi, niin missä maratonin aikana muka voi alkaa putsaamaan ja pesemään?

mystery
Vision One

Mä en oo tiennyt että farkkujen napin avaaminen on feminististä :D mutta rakastan näitä kampanjoita.

alluallu (Ei varmistettu)

Mun mielestä Gandhin veto on upee kannanotto! Ei ällöttävä. Kuukautiset on normaali asia ja salaamisen kulttuuri vois mun puolesta loppua, samoin kuin ajatus jonkunlaisesta "likaisuudesta".

Vierailija (Ei varmistettu)

Jee! Just näin!

CougarWoman
CougarWoman

Mun mielestä taas se, että antaa veren valua pitkin reisiä, on ihan yhtä ällöttävää, kuin olla käyttämättä deodoranttia tai olla peseytymättä säännöllisesti. Ei mun mielestä kuukautisissa ole mitään salattavaa, mutta vaikka ymmärränkin kannanoton pointin, se on mun mielestä silti tavallaan jonkinlaista inhorealismia. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Sitä kannanoton tekijä ei varmasti kielläkään. Mutta miten usein kukaan puhuu yhtä normaalisti menkoista, samaan tyyliin kuin siitä että unohti pestä kainalot? Vaikka työkokouksessa "hups unohdin siteen kotiin ja nyt valuu pitkin säärtä", tuskin kukaan sanois muulle kuin parhaalle kaverilleen. Kannannotto herättää juuri tälläisen keskustelun mikä on hyvä!

Vierailija (Ei varmistettu)

Ja kannanotto tapahtui kuitenkin maratonilla, missä kuitenkin kaikki ovat hikisiä ja muitakin eritteitä nähdään säännöllisesti. Ainakin maantiepyöräilijät tekevät tarpeensa ajon aikana pyörän selästä, joten konteksti ei nyt mielestäni ole sama, kuin että menisivaikka Oscar-gaalaan verta valuen.

CougarWoman
CougarWoman

Haha, no mä ainakin ihan hyvin voisin sanoa, eikä sitä edes kukaan suuremmin ihmettelisi :D 

Mutta joo, point taken :)

Kommentoi