Kainalokarvoja, menkkoja ja huonosti käyttäytyviä naisia – muotimerkkien mainoskampanjat ovat tänä syksynä feministisiä

monki-periods-are-cool-period_desktop.jpg

Syksyn puhutuimmilla muoti- ja kauneusmainoksilla on jotain yhteistä. Ne ovat feministisiä kannanottoja ja esittelevät naisia tavalla, jota ei ole muotimaailmassa juurikaan nähty. 

Hypetyksen aloitti Kenzon elokuun lopussa julkaisema hajuvesikampanjan video, jota on jo hehkutettu historian hauskimmaksi lajissaan. Spike Jonzen ohjaamassa videossa näyttelijä Margaret Qualley kyllästyy tylsiin pönötysjuhliin ja pakenee paikalta. Hulppean juhlapaikan tyhjillä käytävillä iltapukuun pukeutunut Qualley tanssii raivokkaasti. Riehakas video on täydellinen vastakohta perinteisille eteerisille hajuvesimainoksille: hullutteleva Qualley on kaikkea muuta kuin vaaleanpunaisessa kukkakedossa viettelevästi poseeraava kaunis objekti. 

https://www.youtube.com/embed/ABz2m0olmPg” width=”560″>

Pari viikkoa sitten julkaistu H&M:n syyskampanjan video kyseenalaistaa hulvattomasti sen, mitä pidetään ”naisellisena” käyttäytymisenä. Videossa nähdään esimerkiksi metrossa leveästi istuva nainen, joka ottaa itselleen tilaa kunnon manspreading-asenteella, ja nainen, joka aukaisee farkkujensa vetskarin ennen kuin rojahtaa hotellihuoneensa muhkealle sängylle nauttimaan annoksen ranskalaisia. Kampanjan malleina nähdään muiden muassa 72-vuotias ikoninen malli ja näyttelijä Lauren Hutton, transmalli Hari Nef, plusmallit Paloma Elsesser ja Katy Syme sekä thainyrkkeilijä Fatima Pinto.

Monki puolestaan juhlii 10-vuotissynttäreitään ja julkaisi viime viikolla sen kunniaksi manifestin – eli muotimerkin omin sanoin Monkifestin –, jossa nostetaan esiin kymmenen epäkohtaa, jotka tänä päivänä koskettavat naisia. Kampanjassa käsitellään esimerkiksi menkkoihin ja karvoitukseen liittyviä stigmoja ja vieläpä ilahduttavan syvällisesti: kampanjakasvot avautuvat aiheista haastatteluissa ja videolla. Kampanjassa on mukana esimerkiksi muusikko ja aktivisti Kiran Ghandi, joka juoksi viime vuonna Lontoon maratonin ilman kuukautissidettä, menkkaveri reisiä pitkin valuen. Teollaan Ghandi otti kantaa siihen, miten naisia opetetaan häpeämään ja piilottelemaan menkkojaan. Seksikolumnisti ja bloggaaja Karley Sciortino kehottaa Monkifestissä kaikkia itsetyydytykseen, ja plus-kokoinen muotibloggaaja Danielle Vanier avautuu osakseen saamastaan nettivihasta. Kampanjan on kuvannut ruotsalainen valokuvaaja ja feministiaktivisti Arvida Byström.

Crocsit muotiviikkojen näytöslavalla? Kyllä, nyt se on nähty! 
 Hyvä Lindex! Hyvästi erilliset isojen tyttöjen mallistot!

 

 

Kommentit (16)
  1. Mun mielestä Gandhin veto on upee kannanotto! Ei ällöttävä. Kuukautiset on normaali asia ja salaamisen kulttuuri vois mun puolesta loppua, samoin kuin ajatus jonkunlaisesta ”likaisuudesta”.

    1. Jee! Just näin!

    2. Mun mielestä taas se, että antaa veren valua pitkin reisiä, on ihan yhtä ällöttävää, kuin olla käyttämättä deodoranttia tai olla peseytymättä säännöllisesti. Ei mun mielestä kuukautisissa ole mitään salattavaa, mutta vaikka ymmärränkin kannanoton pointin, se on mun mielestä silti tavallaan jonkinlaista inhorealismia. 

      1. Sitä kannanoton tekijä ei varmasti kielläkään. Mutta miten usein kukaan puhuu yhtä normaalisti menkoista, samaan tyyliin kuin siitä että unohti pestä kainalot? Vaikka työkokouksessa ”hups unohdin siteen kotiin ja nyt valuu pitkin säärtä”, tuskin kukaan sanois muulle kuin parhaalle kaverilleen. Kannannotto herättää juuri tälläisen keskustelun mikä on hyvä!

        1. Ja kannanotto tapahtui kuitenkin maratonilla, missä kuitenkin kaikki ovat hikisiä ja muitakin eritteitä nähdään säännöllisesti. Ainakin maantiepyöräilijät tekevät tarpeensa ajon aikana pyörän selästä, joten konteksti ei nyt mielestäni ole sama, kuin että menisivaikka Oscar-gaalaan verta valuen.

        2. Haha, no mä ainakin ihan hyvin voisin sanoa, eikä sitä edes kukaan suuremmin ihmettelisi 😀 

          Mutta joo, point taken 🙂

  2. Mä en oo tiennyt että farkkujen napin avaaminen on feminististä 😀 mutta rakastan näitä kampanjoita.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *