Käytkö jatkuvasti ylikierroksilla? Näin suitsit stressin ja kiireen – asiantuntijan vinkit jaksamiseen

Toimitus

Psykologi ja stressinhallinnan asiantuntija Satu Kettunen hätkähti omaa herkkyyttään stressille. Nyt viiden lapsen äiti pitää työpäivän aikana mikrotaukoja ja vetää selkeät rajat työn ja vapaa-ajan välille.

Mitä haluaisit kysyä stressinhallinnan ja henkisen valmennuksen asiantuntijalta? Osallistu Trendin & Lilyn Facebook livelähetykseen keskiviikkona 23.5. kello 18 alkaen. Voit osallistua keskusteluun ja lähettää kysymyksiä liven aikana tai ennakkoon täällä. Etukäteen lähetetyt kysymykset käsitellään livessä nimettömästi. 

 

Olet psykologi ja stressinhallinnan asiantuntija. Miksi kiinnostuit stressinhallinnasta?

”Stressinhallinta on ollut myös minulle haaste. On todella kiinnostavaa, mitä ihmisen kehossa tapahtuu stressin aikana, ja miksi toiset ovat herkempiä kokemaan sitä kuin toiset. Myös mieheni on psykologi pohjakoulutukseltaan ja teki aikoinaan väitöskirjan stressin fysiologiaan liittyen.”

Oletko itse kokenut hetken, jolloin työstressi on tuntunut ylitsepääsemättömältä?

”Nuorempana kun aloitin psykologin hommat, jo harjoittelussa huomasin, kuinka kuormittavaa ihan perus arki oli verrattuna opiskeluun. Silloin heräsin miettimään näitä asioita ja oma herkkyyteni stressille tuli vahvasti esiin. Minulla on viisi lasta. Myös se on aiheuttanut stressiä, kun en muistanut riittävästi palautua. Silloin kova stressi häiritsi myös untani.”

Käyvätkö kaikki läpi samanlaisia oireita, kun stressi menee yli?

”Kaikille stressistä kärsiville tulee ennemmin tai myöhemmin keskittymisvaikeuksia ja ärtyneisyyttä. Kaikki alkaa tuntua vähän ikävältä ja voidaan puhua jo masennusoireista. Lopulta stressaantunutta alkaa vaivata erilaiset oudot terveysongelmat, kuten päänsärky tai ihottuma. Psyykkinen stressi heikentää vastustuskykyä, ja ihmisellä saattaa olla koko ajan on flunssaa. Lihakset saattavat kipuilla kevyestäkin liikunnasta ja syke on jatkuvasti korkealla. Keho ei jaksa sitä kauaa.”

Miten voi palautua stressaavan työpäivän jälkeen?

”Palautuminen lähtee ihan aamusta asti ja on tärkeää tiedostaa jatkuvasti, että itsestään on pidettävä huolta. Tauottoman ja liian hektisen työpäivän jälkeen on aika mahdotonta nukahtaa palauttavaan yöuneen. Hyvä ohje on, että 3–4 tuntia ennen yöunta pitäisi siirtyä tekemisen tilasta olemisen tilaan. Silloin keho ymmärtää, että nyt pystyn palautumaan tästä rankasta päivästä. Ei kukaan halua yöllä ikään kuin vahtia vihollista ja nukkua koiranunta. Todella stressaavan päivän jälkeen ei välttämättä riitä, että illalla pötköttelee sohvalla, katsoo telkkaria ja kuvittelee, että tämä rauhoittaa minua.”

Miten hallitset omaa stressiäsi?

”Oma stressinhallintani lähtee siitä, että muistan päivän mittaan pitää säännöllisesti pieniä taukoja lounastauon lisäksi. Tärkeitä ovat myös lyhyet mikrotauot, jotka voivat olla sekuntien tai parin minuutin kestoisia. Ohjaan silloin ajatukset jonnekin ihan muualle ja katson ulos ikkunasta tai mietin ihan muita asioita, jotka eivät liity työhön. Illalla kaikkein tärkeintä on, että tekee selkeän päätöksen. Vaikka olisi lähettänyt vielä illalla työsähköpostin, ei enää vahdi vastauksia läppärin sulkemisen jälkeen. Eli työpäiväni loppuu tarkasti johonkin kohtaan, enkä jää kyttäämään.”

Minkä takia me olemme töissä niin väsyneitä ja stressaantuneita?

”Olemme jatkuvasti saavutettavissa ja meillä on paljon vaativia projekteja meneillään yhtä aikaa. Vaatimukset ovat kasvaneet sekä itseä että työnantajaa kohtaan. Mietimme jatkuvasti, onko tämä työ juuri minua varten, miltä näytän ulospäin, mihin kuulun. Tavallaan prosessoimme identiteettiämme koko ajan, ja peilaamme sitä muihin. Töissäkin saattaa olla monta yhtäaikaista projektia, joten keskittymiskykymme on koetuksella.”

Tuhoaako avokonttori keskittymiskykymme?

”Avokonttori on täynnä ärsykkeitä. Jollekin sellaisessa ympäristössä työskentely voi olla ihan mahdoton yhtälö. Suorituskyky laskee aina silloin, kun ympärillä on puhehälyä. Silloin menetämme työtehosta ja suorituskyvystämme vähintään kymmenen prosenttia. Olemme todella herkkiä toisille ihmisille, koska olemme laumaeläimiä. Psykososiaalinen kuormitus heikentää oppimista ja muistamista selkeästi, ja se aiheuttaa tottakai ongelmia.”

Antaisitko pari täsmävinkkiä stressinhallintaan?

”Kaikkein tärkeintä on, että oppii huomaamaan stressin heti. Jos kehossa ja mielessä tapahtuu muutoksia, täytyy pysähtyä pohtimaan, mistä tämä voisi johtua. Aina kun kierrokset tuplaantuvat ja stressireaktio käynnistyy, suoritustasomme heikentyy. Tärkeintä on kuunnella itseään. Hyvä keino on pitää pieniä taukoja esimerkiksi poistumalla avotilasta. Voi käydä kävelemässä muualla tai mennä hetkeksi vaikka vessakoppiin istumaan. Tällaiset pienet asiat ovat todella arvokkaita aivojen tehokkuuden ja suorituskyvyn kannalta. Jos käyt helposti ylikierroksilla, suunnittele päiväsi valmiiksi ja vedä selkeä raja työn ja vapaa-ajan välille.”

Mitä odotat Trendin & Lilyn livelähetykseltä?

”Odotan paljon hyviä kysymyksiä! Haluan antaa ihmisille sellaisia ohjeita, jotka jäävät mieleen. Pyrin antamaan myös vinkkejä, jotka on helppo toteuttaa. Stressiä on hyvä oppia ymmärtämään ja välttämään. Nähdään livessä!”

 

Tule Trendin & Lilyn Facebook livelähetykseen keskiviikkona 23.5. kello 18 kuulemaan lisää Sadun vinkkejä stressinhallintaan ja jaksamiseen. Voit osallistua keskusteluun lähetyksen aikana tai lähettää kysymyksesi etukäteen täällä. Tavataan livessä!

 

Teksti: Kia Löfberg

Kuva: Satu Kettunen

Kommentoi