Kuka päättää, mitä vaatteita ostat?

Toimitus

Miksi haaveilemme niistä vaatteista, joista haaveilemme? Johtuuko laukkuhimo akuutista veskavajeesta ja kissaprintin kaipuu eläinrakkaudesta? Tai ison statement-korun tarve siitä, että kaula tuntuu ilman sitä paljaalta?

Toimittaja Pihla Hintikka kirjoitti helmikuun Trendiin jutun muotiteollisuuden rakenteista ja niiden muutoksista. Ne mekanismit, joilla trendit syntyvät, ovat viime vuosina muuttuneet radikaalisti.

1. Siinä missä aiemmin isojen tavaratalojen isot pomot kokoontuivat muotiviikkojen jälkeen kertaamaan näytösten antia kokoushuoneisiinsa ja päättivät, mitä pannaan tuotantoon kuluttajille, nyt valta on siirtynyt yhä enemmän kuluttajien käsiin.

2. Melkein kuka tahansa voi katsoa muotinäytökset livenä omalta ruudultaan, ja tieto siitä, mistä me tykkäämme, leviää kulovalkean tavoin. Siinä vaiheessa kun vaateketjut alkavat tuottaa näytöksissä nähdyn perusteella massoille myytäviä vaatteita, ne tekevät valintansa sen mukaan, minkä tietävät myyvän – kansa on sen heille jo kertonut.

3. Samalla on muuttunut muotiteollisuuden maantieteellinen painopiste: markkinat Aasiassa, Venäjällä ja vauraissa arabimaissa kasvavat. Tähän liittyen toimittaja Pihla Hintikalla on myös omakohtaisia kokemuksia. Näin Marimerkon kampanjakasvona toiminut Hintikka kertoo:

”Kun Marimekko pyysi minua syksyn 2013 mallistonsa kampanjamalliksi, ihmettelin hetken: olenhan vain 164 senttiä pitkä. Mutta siksi merkki minut halusikin. Tarvittiin vähän lyhyempi malli, ja eikä musta graafinen polkkatukkani otsahiuksineen varmasti haitannut – muistutinhan japanilaista anime-hahmoa. Samana vuonna Marimekko avasi kaksi uutta putiikkia Kiinaan, kolme Japaniin, yhden Etelä-Koreaan ja kaksi Uuteen-Seelantiin, ja vuonna 2012 merkki solmi hongkongilaisen Sidefamen kanssa yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on avata Kiinassa yhteensä 15 Marimekko-myymälää vuoden 2016 loppuun mennessä.”

Trendin jutussa kerrotaan kissaprintin voittokulun tarina, jonka jäljet johtavat niin ikään Aasiaan.
 

Toimittaja Pihla Hintikka Marimekon mainoksessa Helsingin keskustassa vuonna 2013.


Lue helmikuun Trendistä lisää siitä, miten vaatekaappisi muodostuu, ja kerro meille:

Mitä vaatetta tai asustetta olet viimeksi himoinnut?


Kysyy Laura, joka on alkanut katsella leveälahkeisia housuja sillä silmällä.

Kuvat: All Over Press ja Laura Kangasluoma

 

Kommentit

Sucette
ce petit cœur

Kashmirtuotteita! Huivin tai villapaidan... Leveälahkeisiin housuihin en ole valmis!

JohannaKata (Ei varmistettu)

Suomalaisia, yksilöllisiä vaatteita. Katsoin hiljattain norjalaisen minidokkarin missä muotibloggarit pistettiin Bangladeshiin kokeilemaan ompelijan elämää. Kauhistuin niin, että tein periaatepäätöksen ostaa ainoastaan "eettisiä" vaatteita. Käytännössä taitaa omalla kohdalla tarkoittaa etten tule juurikaan ostamaan uusia vaatteita... tai ainakaan kovin usein. :)

Iiro
Aina jonon viimeinen

Toiset ehjät farkut olisivat ihan ok, kun on ruvennut taas käymään töissä.....

Kommentoi